Przejdź do treści
Źródło artykułu

NTSB: Błąd ATC prawdopodobną przyczyną poważnego incydentu lotniczego

Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) poinformowała, iż prawdopodobną przyczyną incydentu z 19 czerwca 2011 r., kiedy podczas startu Embraer 145 znalazł się w odległości 90 m od przebywającej na tej samej wysokości Cessny 172, był błąd kontrolera. Zdarzenie miało miejsce na lotnisku Gulfport-Biloxi, w stanie Mississippi.

Tego dnia, o godz. w 12.35 czasu lokalnego, jeden z kontrolerów ruchu lotniczego zezwolił Cessnie 172 na start z pasa nr 14. Szesnaście sekund później, ten sam kontroler wydał zgodę Embraerowi 145 na rozpoczęcie rozbiegu po drodze startowej 18, która torem lotu przecina się z pasem 14. Błędna decyzja spowodowała, iż Embraer przeleciał w niewielkiej odległości przed dziobem Cessny. Separację obu statków powietrznych oszacowano na 0 m w pionie i 90 m w poziomie. Embraer 145, operował jako lot nr 2555 linii ExpressJet i przewoził 50 pasażerów oraz 3 członków załogi. Maszyna kierowała się na lotnisko Houston Bush Intercontinental (IAH), gdzie wylądowała zgodnie z rozkładem.

W maju 2010 r., NTSB zorganizowała forum, aby podkreślić znaczenie rozwoju i wzmocnienia najwyższych standardów profesjonalizmu w lotnictwie. Obszar odpowiedzialność pilotów i kontrolerów ruchu lotniczego został w tym zakresie uznany, jako jeden z kluczowych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony