AERO 2011 gotowe do startu! Daj się namówić do wyjazdu...
Podczas tegorocznej edycji AERO w Friedrichshafen będzie wystawiało się 590 firm z 29 krajów. W jednym miejscu zebrane zostanie całe spektrum lotnictwa ogólnego. Organizatorzy zadbali też o specjalną wystawę E-Flight i hangar dla helikopterów. Z kompleksowym programem, jeszcze większą liczbą wystawców i licznymi imprezami specjalnymi, AERO startuje we Friedrichshafen 13 i potrwa do 16 kwietnia.
Ubiegłoroczna impreza odniosła znaczący sukces, którego osiągnięcie, jak zapowiedzieli organizatorzy, jest celem również i w tym roku. Z czołówki producentów przemysłu lotnictwa ogólnego, udział zapowiedzieli m.in. Autogyro, Flight Design, Tecnam, Centurion, Eurocopter, Diamond oraz Shell, a także działający w branży szybowców Schleicher, Stemme i Schempp-Hirth.
Dyrektor Klaus Wellmann i kierownik projektu Roland Bosch zgodnie twierdzą, że dzięki tak licznym w tym roku wystawcom, AERO utwierdza swoją wiodącą pozycję w Europie.
Na targach będzie można obejrzeć całe spektrum najnowszych szybowców, samolotów ultralekkich, samolotów biznesowych lotnictwa ogólnego, jak i specjalne eksponaty nowych elektrycznych samolotów i śmigłowców. Dodatkowe atuty targów nad jeziorem Bodeńskim to Rywalizacja Lotnicza Berblinger i kompleksowy program konferencyjny. Wiele dyskusji poprowadzą między innymi AOPA oraz Aeroklub Niemiecki (DAeC). Po raz drugi odbędzie się też spotkanie European Air Ambulance (Europejski Ambulans Powietrzny).
Po dwóch słabych latach producenci branży GA po raz kolejny poczuli wiatr w skrzydłach. Dzięki odradzaniu się gospodarek w wielu krajach, klienci znowu mają nastrój do zakupów. Nawet popyt wśród dużych firm na samoloty biznesowe - zarówno turbośmigłowe jak i jety – ponownie rośnie. Jednosilnikowe samoloty tłokowe, samoloty ultralekkie, a także szybowce i śmigłowce również wracają do łask. Nowe modele z silnikami diesla i hybrydowymi o mniejszym zużyciu paliwa również podsycają ten popyt.
W tym roku nie zabraknie też dwóch pokazów, które cieszą się ogromną popularnością. Odbędzie się trzecia doroczna wystawa E-Fligh z pełną gamą lotniczych silników alternatywnych, czyli nowoczesnych i oszczędzających paliwo silników elektrycznych, hybrydowych i ogniwowych. Fani śmigłowców również nie będą żałowali wydanych na wstęp pieniędzy. Dla tej dziedziny lotnictwa zagospodarowany będzie oddzielny hangar śmigłowcowy wypełniony nowoczesnymi śmigłowcami szkoleniowymi, podróżniczymi i o różnym przeznaczeniu użytkowym. Tam także będzie można uzyskać szczegółowe informacje na temat szkoleń i możliwości rozwoju zawodowego w branży śmigłowcowej.
Międzynarodowa oferta AERO
Targi AERO już dawno wyrobiły markę daleko poza granicami Europy. Dowodem na to jest obecność licznych producentów statków powietrznych, silników i akcesoriów z Ameryki Północnej, którzy będą wystawiać swoją ofertę nad Jeziorem Bodeńskim. Firmy amerykańskie ponownie składają się na największą grupę wystawców zagranicznych na AERO w 2011 roku. Szeroko reprezentowane są też firmy z Czech i Słowacji. Na AERO 2011 pojawią się nawet firmy lotnicze z Australii, Brazylii i Rosji.
Polski akcent na AERO
Możemy śmiało powiedzieć, że dość dobrą reprezentację na targach ma też Polska. Zaprezentuje się tam 10 polskich firm: Air Res Aviation, Allstar PZL Glider, Avionic, Celier Aviation, Ekolot, Fk Lightplanes, Solaris Group Aviation and Wind, Zakład Szybowcowy „Jeżów”, Zakłady Lotnicze Margański & Mysłowski oraz Zakłady Lotnicze „3Xtrim”. Głównym celen polskich producentów jest zdobycie nowych kontaktów i zwiększenie sprzedaży.
Firma All Res Aviation będzie wystawiać samolot Bucker 131 Jungmann SP-YES. Jak mówi przedstawiciel firmy, Krzysztof Skalski: „Wystawiamy samolot, który będzie w części nieopłótniony, dzięki czemu będzie można zobaczyć jak wygląda w środku. Będą oczywiście także produkty marketingowe, czyli filmy, plakaty, prospekty i inne tego typu rzeczy. W tej chwili już uzyskaliśmy zamówienia na tę konstrukcję, ale liczmy, że na AERO zdobędziemy kolejne”.
ALLSTAR PZL Glider Sp. z o.o. pokaże swoje szybowce SZD-54-2 Perkoz i SZD-59 ACRO.
CELIER Aviation wystąpi z wiatrakowcem XENON oraz dwoma nowymi produktami, których nie chcieli nam zdradzić, gdyż jak mówią „mają stanowić niespodziankę!”
Firma EKOLOT wystawi samoloty JK 05 Junior i KR 030 Topaz. Jak mówi nam Henryk Słowik: „Od wielu lat uczestniczymy w takich targach i oczywiście oczekujemy, że zdobędziemy jakieś kontakty. Zaprezentujemy samoloty, które już są certyfikowane, bo innych konstrukcji na razie nie chcemy pokazywać. Jesteśmy wstępnie umówieni na rozmowy z Australijczykami. Na AERO planujmy dopracować parę kwestii związanych z naszymi nowymi konstrukcjami, które są w trakcie budowy. Tutaj mam na myśli np. KR-040, bardzo szybki dolnopłat z chowanym podwoziem i przestawianym śmigłem.”
FK-Lightplanes Sp.z.o.o. zaprezentuje :Fk12 Comet w wersji S2, Fk14 Polaris, Fk14 Polaris w wersji "Le Mans", Fk9 ELA
Marek Osiński, prezes zarządu Solaris Group Aviation&Wind powiedział, że „na wystawie pojawi się Luscombe Phantom II N399LS - klasyczny w pełni polerowany samolot, ale tym razem wystawimy go z innym rodzajem obudowy silnika, żeby pokazać klientom różne możliwości formy tej maszyny. Drugą maszyną będzie południowoafrykański SLING, który w czasie siedmiu dni przeleciał trasę z Johannesburga do Krakowa (więcej o wyprawie czytaj w artykule SLING-iem ZU-SOL z Johannesburga do Krakowa w 7 dni - lądowanie w Krakowie 15:03). Naszym nadrzędnym celem jest podpisanie umów z przedstawicielami handlowymi w Europie. Pomimo, że trafiamy na klientów, którzy od ręki chcieliby na targach kupić ten samolot, to w pierwszej kolejności poszukujemy dealerów. Planujemy stworzyć w Europie siatkę czterech lub pięciu przedstawicieli regionalnych. Cały czas prowadzone są działania, które mają doprowadzić do powstania naszych zakładów w Polsce.
Zakład Szybowcowy “Jeżów”, którego głównym oczekiwaniem po tych targach jest zwiększenie sprzedaży pokaże szybowce PW-6U i PW-5. Stoisko będzie dzielił z Zakladami Lotniczymi "3Xtrim" Sp. z o.o, które będą promować samolot Aircraft 3X47.
Zaklady Lotnicze Marganski & Myslowski Sp. z.o.o. pojawią się na targach z samolotem ORKA i szybowcem FOX.
Lot z napędem, jedno- i dwu-silnikowce
Silną reprezentację na AERO będą miały jedno-i dwusilnikowe samoloty tłokowe. Samoloty te sprawdzały się przez dziesięciolecia, do latania wymagają licencji pilota turystycznego lub zawodowego i stanowią największą część floty general aviation. Wielkie emocje otaczają przynajmniej dwa nowe czteromiejscowe jedno-silnikowce europejskich producentów, które na AERO 2011 dopiero zadebiutują.
Ultralekkie, lekkie samoloty sportowe i europejskie lekkie samoloty
Najwięcej wystaw na targach w Friedrichshafen w tym roku po raz kolejny będzie poświęconych konstrukcjom ultralekkim. To samoloty jedno lub dwumiejscowe, o maksymalnej wadze do 472 kilogramów, na których wykonuje się loty wyłącznie z widocznością, a nie na przyrządach. Ponieważ nietrudno jest uzyskać licencję pilota na taki samolot i są one ciche i ekonomiczne w utrzymaniu, to lotnictwo ultralekkie od wielu lat przeżywa swoisty boom. Do tego sukcesu przyczynia się też powstanie wiatrakowców, które w ostatnich latach znalazły wielu zwolenników.
Teraz przepisy amerykańskie nieco zostały zmienione i samolot ultralekki jest często dwumiejscowy i waży do 600kg. Maszyny te swoją popularność zawdzięczają też mniej restrykcyjnym wymogom zdrowotnym i łatwiejszym uzyskaniem licencji. Wszystko to powoduje, że wielu producentów z USA i Europy pokaże swoje najnowsze samoloty LSA na AERO.
Europejskim odpowiednikiem amerykańskiej definicji samolotu ultralekkiego ma być ELA. Typ ELA jest wciąż jeszcze niedookreślony, ale wiadomo, że nie będą miały one konstrukcyjnych ograniczeń dopuszczalnej prędkości w Europie. Oznacza to, że dozwolone będą takie mechanizmy jak chowane podwozie czy śmigła napędowe o zmiennym skoku. Przy masie startowej do 600 kg, waga samolotów ELA-1 znajduje się pomiędzy kategoriami „samoloty ultralekkie” (do 472 kg) i „bardzo lekkie” (VLA) do 750 kilogramów. W przeciwieństwie do tych samolotów, samolotami ELA będzie można latać na przyrządach i uzyskać odpowiednie szkolenie. Zatem wiele firm zaprezentuje swoje najnowsze modele ELA podczas AERO.
Lotnictwo biznesowe
Najbardziej luksusowo wyposażonymi samolotami nad Jeziorem Bodeńskim znowu będą samoloty biznesowe. Występują one w wielu odmianach, od jedno-i dwusilnikowych samolotów tłokowych poprzez jedno- lub wielosilnikowe samoloty z napędem turbinowym, aż po górną półkę wielosilnikowych odrzutowców. Wraz z samolotami, w kategorii lotnictwa biznesowego mieszczą się również śmigłowce. Zazwyczaj są to śmigłowce z napędem turbinowym.
Szybowce
Od pierwszej swojej edycji AERO jest miejscem dla fanów bezgłośnego latania. Wielu producentów, w dużej mierze z Niemiec, będzie prezentować swoje jedno lub dwumiejscowe szybowce, począwszy od tych dla początkujących po wysokiej klasy sportowe szybowce. Motoszybowce są tak popularne jak kiedyś i mogą startować samodzielnie bez pomocy samolotu lub wciągarki. Te statki powietrzne z chowanym silnikiem, składanymi śmigłami lub klasycznym wyglądem i wyposażone w silniki elektryczne lub spalinowe stają się coraz bardziej popularne.
TAURUS ELECTRO/fot. Pipistrel D.O.O. Ajdovscina
Elektryczne statki powietrzne na wystawie E-Flight
Więcej wystawców, liczne nowe samoloty z silnikami elektrycznymi, ogniwowymi czy hybrydowymi, jak i inauguracyjne wręczenie nagrody Lindbergh Electric Aircraft sprawiają, że wystawa E-Flight na targach AERO będzie jeszcze bardziej atrakcyjna. Jednym z najważniejszych wydarzeń w 2011 roku jest ceremonia wręczenia Nagrody Lindbergh’a, którą wręczy Erik Lindbergh, wnuk transatlantyckiego pilota Charles’a Lindbergh’a. Przyznawana jest za wybitne osiągnięcia w rozwoju lotnictwa elektrycznego. Potomkowie pionierów lotnictwa Claude’a Dornier’a, Siergieja Sikorsky’ego, Marcel’a Dassault’a, jak i Graf’a Zeppelin’a również będą obecni na wystawie E-Flight. Ich udział ma ośmielić pionierski duch przyszłych badaczy lotniczych mottem "Historia dla przyszłości lotnictwa". Na E-Flight, pojawią się pierwsze gotowe samoloty z silnikami elektrycznymi, podobnie jak najnowsze silniki hybrydowe.
Zwycięzca nagrody w 2010r. E-Fligh Gérard Thevenot
Moc śmigłowców w helikopterowym hangarze
Helikoptery jeszcze bardziej zaznaczą swoją obecność na AERO 2011. Przede wszystkim dlatego, że najnowsze modele helikopterów, nowe osiągnięcia, projekty badawcze i najróżniejsze produkty będą prezentowane w tym samym czasie w dwóch przeznaczonych do tego halach. Ale nie zabraknie też rzadkich i starszych modeli, zapewniając interesujący wgląd w rozwój śmigłowców. Pojawią się helikoptery przeznaczone dla lotnictwa ogólnego, wojska, marynarki wojennej, policji i służb ratowniczych. Wystawiane będą nie tylko małe i szkoleniowe śmigłowce z silnikami tłokowymi, ale też duże helikoptery z napędem turbinowym. Informacje na temat kariery w branży śmigłowcowej i wypowiedzi ekspertów dopełnią programu w hangarze śmigłowcowym.
Wystawa helikopterów na AERO 2010
Będzie się działo!
Podczas AERO 2011, wystawcy mają możliwość codziennych lotów prezentacyjnych dla klientów. Poza tym, samoloty z alternatywnymi technologiami napędu pojawią się w powietrzu w piątek jako część organizowanej przez miasto Ulm konkurencji lotniczej Berblinger. Również w piątek (14 kwietnia o 18:00) odbędą się ćwiczenia ratownicze śmigłowca we współpracy z policją wodną i strażą pożarną na Jeziorze Bodeńskim pomiędzy przystanią jachtową i Domem Grafa Zeppelin’a.
Nowość dla przylatujących własnymi statkami powietrznymi
Targi Friedrichshafen płacą w tym roku za wstęp na pokazy pilotom, którzy przylecą własnymi statkami powietrznymi do Friedrichshafen. Biletem wstępu na pokazy będzie dla nich opłata za lądowanie, w wyniku czego oszczędzą 15 euro. Piloci i pasażerowie odwiedzających samolotów będą mieli wstęp na targi bezpośrednio z nowego terminala odlotów Zeppelin (Hangar Restauracja Zeppelin). Nie ma łatwiejszego, szybszego czy wygodniejszego sposobu dotarcia na AERO niż ten. (szczegóły dotyczące przylotów na targi znajdują się tutaj)
Teren targów AERO w 2010r.
Samoloty ultralekkie i motoszybowce mogą lądować na polu szybowcowym Markdorf bez przydzielonych slotów w piątek 15 i w sobotę 16 kwietnia. Autobus zawiezie pilotów na teren targów. Należy się uprzednio zarejestrować na stronie www.sfg-markdorf.de.
Lotnicze Targi Miedzynarodowe AERO potrwają od środy 13 do soboty 16 kwietnia 2011 r. Od środy do piątku otwarte będą w godzinach 9:00-18:00, a w sobotę: 9:00-17:00.
Wszystkich, którzy mają taką możliwość zachęcamy do udziału w AERO. Jak widać Organizatorzy postarali się o moc atrakcji, a wystawcy dopisali i licznie zapowiedzieli swoją obecność, dlatego nie może zabraknąć tam Ciebie!
Więcej informacji dostępnych jest na www.aero-expo.com.
Komentarze