Przejdź do treści
Cessna 208B Grand Caravan wylądował na autostradzie Wirginii (fot. Virginia Department Of Transportation Highway Camera)

Cessna 208B Grand Caravan wylądowała awaryjnie na autostradzie w Wirginii

19 stycznia 2024 r. samolot Cessna 208B Grand Caravan (N1983X), z siedmioma osobami na pokładzie, wylądowała awaryjnie na ruchliwej autostradzie w Wirginii.

W momencie zdarzenia padał śnieg. Samolot wystartował około 12:15 (czasu lokalnego) z międzynarodowego lotniska Waszyngton-Dulles położonego 41 km na zachód od centrum stolicy USA, Waszyngtonu, w stanie Wirginia. Wkrótce po starcie około 12:50 samolot wykonał „twarde lądowanie” na pasach ruchliwej autostrady Loudoun County Parkway, na północny zachód od Waszyngtonu. Samolot był w drodze do Lancaster w Pensylwanii.

Samolot zatrzymał się na poboczu drogi i został ewakuowany. Zdjęcia samolotu pokazują, że łopaty śmigła zostały wygięte podczas awaryjnego lądowania.

Świadkiem  zdarzenia, gdy samolot leciał nisko nad drzewami, liniami energetycznymi i sygnalizacją świetlną, był Jesse Labell:

„Usłyszałem głośny hałas, myślałem, że mój samochód eksplodował czy coś. Spoglądam w górę i widzę samolot 20 stóp nade mną który po chwili ląduje 30 stóp przede mną” – powiedział Labell. „Moja pierwsza myśl brzmi: «to szaleństwo». Co się dzieje, co do cholery, co mam zrobić? Wylądował, przejechał pod sygnalizacją świetlną, przeleciał tutaj i uderzył w barierkę.”

Labell dodał, że cieszy się, że droga jest oblodzona i mokra, ponieważ gdyby jechał z dozwoloną prędkością, samolot mógłby na nim wylądować.

„Fenomenalne lądowanie w sytuacji awaryjnej. Szkoda tylko, że pod koniec stracił kontrolę” – powiedział Labell.

Według policji stanowej Wirginii 27-letni pilot z Florydy nie odniósł obrażeń, podobnie jak jego drugi pilot i cała piątka pasażerów. Z oświadczenia wynika, że czterech pasażerów to osoby dorosłe, a jeden to 15-letni chłopiec.

Dochodzenie prowadzą FAA, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) i urzędnicy hrabstwa Loudoun.

METAR:
Weather about the incident time (1747Z):

KIAD 191759Z 34010KT 1 1/2SM R01R/5000VP6000FT -SN BR FEW010 BKN030 OVC040 M01/M04 A2977 RMK AO2 P0000 T10061039
KIAD 191752Z 33010KT 1SM R01R/P6000FT -SN BR SCT010 BKN030 OVC037 M01/M04 A2977 RMK AO2 SLP084 4/006 P0001 60008 T10111039 11011 21022 57005
KIAD 191749Z 33011KT 1SM R01R/P6000FT -SN BR SCT010 BKN030 OVC037 M01/M04 A2977 RMK AO2 4/006 P0001
KIAD 191744Z 33010KT 1SM R01R/6000VP6000FT -SN BR BKN009 BKN025 OVC040 M01/M04 A2977 RMK AO2 P0001 T10111039
KIAD 191730Z 33010KT 3/4SM R01R/3500VP6000FT -SN BR BKN009 BKN013 OVC025 M01/M04 A2978 RMK AO2 P0001 T10111039

FacebookTwitterWykop

Nasze strony