Kraków Airport: list intencyjny ws. systemu ILS na nowej drodze startowej
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i lotnisko Kraków Airport podpisały list intencyjny dotyczący umieszczenia nowego systemu wspomagającego lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widzialności ILS na projektowanej nowej drodze startowej krakowskiego portu.
Biuro prasowe Kraków Airport przekazało we wtorek, że projektowana infrastruktura będzie umożliwiała prowadzenie operacji lotniczych w trudnych warunkach atmosferycznych. System ma bazować na najnowocześniejszych rozwiązaniach uwzględniających uwarunkowania operacyjne i środowiskowe zdefiniowane w tzw. planie generalnym, który zawiera najważniejsze inwestycje krakowskiego lotniska. ILS ma działać w kategoriach pierwszej, drugiej i trzeciej.
Jak przypomniano, nowa droga startowa jest jedną z inwestycji ujętych w przyjętym w 2017 roku planie generalnym lotniska Kraków-Balice.
Obecnie trwa kolejna procedura dotycząca wydania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji, po tym jak Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Kielcach i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji.
"Wnioskowane przez RDOŚ Kielce uzupełnienia np. w kwestii oddziaływania przelotów samolotów nad Ojcowskim Parkiem Narodowym, zostały przedłożone przez lotnisko na początku kwietnia. Obecnie czekamy na pozytywną decyzję w tej sprawie" - poinformowano.
Zgodnie z planami nowy pas startowy będzie miał 2,8 tys. metrów długości i 60 metrów szerokości, co pozwoli na wykonywanie lotów transatlantyckich. Zarząd lotniska chce go zbudować w tzw. wariancie północnym, biegnącym prawie równolegle do istniejącego pasa, z odchyleniem o około 4 stopnie.
Planom budowy nowego pasa startowego sprzeciwiają się mieszkańcy miejscowości sąsiadujących z lotniskiem, takich jak m.in. Rząska, Szczyglice i Balice. Ich zdaniem planowana budowa nowej drogi startowej spowoduje większy hałas i sprawi, że samoloty będą startowały i przyziemiały bezpośrednio nad ich domami. Oceniają, że lepszym rozwiązaniem byłby remont obecnego pasa startowego.
Władze portu argumentują, że inwestycja jest konieczna, aby mógł się on nadal rozwijać. Według nich remont obecnego pasa startowego nie może być brany pod uwagę, bo spowodowałoby to całkowite zamknięcie lotniska na co najmniej pół roku.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym. W zeszłym roku lotnisko osiągnęło rekordowy wynik, obsługując ponad 9,4 mln podróżnych. W tym roku planuje przekroczyć poziom 10 mln osób.
Komentarze