„Omówienie wybranych zdarzeń samolotowych i szybowcowych” - prezentacja Patrycji Pacak na Konferencji Bezpieczeństwa Lotów AW
13 kwietnia 2024 r., w Aeroklubie Warszawskim odbyła się konferencja dotyczącą Bezpieczeństwa lotów General Aviation. Wydarzenie było dedykowane wszystkim entuzjastom lotnictwa zainteresowanym tematyką bezpieczeństwa w powietrzu. Moderatorem spotkania była Aleksandra Kutz.
Podczas konferencji prelegenci poruszyli wiele ciekawych zagadnień, w tym m.in. „Podstawy prawne działań komisji oraz prezentacja statystyk dotyczących bezpieczeństwa w polskim lotnictwie” (Krzysztof Miłkowski z PKBWL), „Glass Cockpit, pułapki nowoczesności – omówienie wyzwań związanych z nowoczesnymi technologiami w kokpitach” (Robert Pietracha z WizzAir, "Wybrane zdarzenia samolotowe oraz szybowcowe, wymiana doświadczeń i wnioski" (Jacek Bogatko i Patrycja Pacak), "Zmiany w przestrzeni powietrznej w FIR EPWW" (Maciej Dróżdż), a na koniec nastąpiła wymiana spostrzeżeń i uwag na temat wykonywania operacji w ATZ EPBC – informator AFIS.
Konferencja Bezpieczeństwa Lotów General Aviation odbyła się on-line na kanale YouTube Aeroklubu Warszawskiego.
Kolejną wartą odnotowania prezentacją była ta zatytułowana „Omówienie wybranych zdarzeń samolotowych i szybowcowych” referowana przez Patrycję Pacak, zastępcę przewodniczącego PKBWL, pilot i instruktor, a także mistrzyni świata w akrobacji szybowcowej.
Prelegentka w merytoryczny sposób omówiła zagrożenia i ryzyka występujące w lotnictwie, jak również przybliżyła kwestię wypracowania kultury bezpieczeństwa i procedur wyrabiania nawyków z uwzględnieniem założenia, że ludzie są tylko ludźmi i będą popełniać błędy, narażając na ryzyko siebie, ale też inne osoby.
W dalszej części prezentacji szczegółowo analizowała różnego rodzaju zdarzenia lotnicze, w tym m.in. wypadek samolotu Piper PA-28-180 Cherokee Challenge w Jastarnii, samolotu EV-97 Eurostar SL na lądowisku w Milewie, samolotu ultralekkiego QUALT 200 L w miejscowości Bobrowniki, szybowca SZD-50-3 Puchacz w Pruszczu Gdańskim, a także szybowca MDM-1 M FOX w Toruniu.
Na koniec przybliżyła kwestię wskaźników poziomu bezpieczeństwa (SPI), identyfikacji zagrożeń w lotnictwie, a także obniżania ryzyka do poziomu akceptowalnego.
Ciekawym aspektem wystąpienia było również omówienie procesu opracowywania raportów PKBWL, o złożoności którego to nie wszyscy mogą zdawać sobie sprawę.
Prezentacja „Omówienie wybranych zdarzeń samolotowych i szybowcowych” zaczyna się od 2:26:40 poniższego materiału i trwa niecałą godzinę. Zapraszamy do zapoznania się z materiałem.
Konferencja Bezpieczeństwa Lotów Aeroklubu Warszawskiego
Komentarze