Przejdź do treści
Boeing B-47E Stratojet (fot. U.S. Air Force/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Boeing B-47 Stratojet

W dniu 23 stycznia 2022 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o pierwszym odrzutowym bombowcu strategicznym w historii lotnictwa, samolocie B-47, skonstruowanym w USA zaraz po zakończeniu II wojny. Samolot miał szereg nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych, wśród których były skrzydła o dużym skosie. B-47 miał ogromny wpływ na rozwój szeregu konstrukcji dużych samolotów odrzutowych wojskowych i cywilnych. Uczestnicy spotkania poznają historię i konstrukcję tego ważnego dla rozwoju techniki lotniczej samolotu.

B-47 Stratojet to odrzutowy samolot bombowy średniego zasięgu, konstrukcji amerykańskiej, który zdolny był do osiągania prędkości przydźwiękowych. Jego zadaniem była penetracja przestrzeni powietrznej ZSRR. Był podstawową maszyną amerykańskich sił uderzeniowych w latach 50, do czasu, gdy zastąpiony został w tej roli przez samolot Boeing B-52 Stratofortress. Oprócz tego służył też w wersji BR-47 jako maszyna rozpoznawcza dalekiego zasięgu, wykorzystywana do lotów zwiadowczych nad terytorium ZSRR.

Samolot stanowił duże osiągnięcie technologiczne. Składały się na to takie czynniki jak:
• płat skośny o dużej krytycznej liczbie macha,
• użycie (po raz pierwszy w historii) mocowania silników na wysięgnikach przed płatem (pełniły one rolę przeciwflatterową).


B-47B (fot. US Government (National Museum of the US Air Force)/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Czynniki te miały wpływ na wysokie osiągi tej maszyny przy stosunkowo niewielkim ciągu silników będących ówcześnie do dyspozycji.

Lott pierwszego prototypu odbył się 17 grudnia 1947 r. We wrześniu 1948 r. Siły Powietrzne USA (USAF) złożyły zamówienie na seryjną pro­dukcję tego samolotu. Pierwszych 10 egz. B-47A zo­stało przeznaczonych do dalszych prac rozwojowych oraz szkolenia i treningu przyszłych załóg. Pierwszy B-47A został oblatany 25.06.1950 r. Do napędu zastosowano silniki General Electric J47 o ciągu po 23,15 kN (2360 kG). Dostawy zostały zakończone w maju 1951 r. Pierwszą wersją przeznaczoną do zadań bojowych stał się B-47B, napędzany przez sześć ulepszonych silników J47-23.

17.11.1954 r. odbył się wyjątkowy i niezamierzony lot rekordowy, doko­nany na samolocie B-47. Pułkownik David A. Burchinal. dowódca 43 skrzydła, wystartował z Sidi Slimane w Maroku Francuskim w drogę do brytyjskiej bazy lotniczej Fairford. Po przybyciu w rejon Fairford okazało się. że lądowanie nie jest możliwe z powodu trudnych warunków meteorologicznych, więc samolot pow'rócił do Sidi Slimane. Tu znów pogoda okazała się nieodpowiednia do lą­dowania. Dokonując aż dziewięciu uzupełnień paliwa podczas lotu. pułkownik Burchinal zdołał wreszcie doczekać się poprawy pogody i szczęśliwie wylądo­wać w Fairford. przeleciawszy łącznie 34 058 km w czasie 47 godz. 35 min! 14.08.1957 r. został wykonany kolejny rekordowy lot. Samolot należący do 321 skrzydła przeleciał bez międzylądowania z bazy Anderson na wyspie Guam do bazy Sidi Slimane w Maroku, przebywając odległość 18 425 km. Przelot był możliwy dzięki czterokrotnemu uzupełnianiu paliwa podczas lotu z powietrz­nych tankowców KC-97.

Wycofanie z eksploatacji nastąpiło w 1966 roku. Samolot miał tendencję do wchodzenia w głębokie przeciągnięcie przy niewłaściwej technice startu. Wymagał dobrego przeszkolenia załogi w pilotażu. Zasadniczym powodem wycofania samolotu było wykrycie zmęczenia materiału w kluczowych węzłach samolotu. (Źródło: Wikipedia, samolotypolskie.pl)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony