Przejdź do treści
Lotnictwo 1–2/2018 już w sprzedaży
Źródło artykułu

Lotnictwo 1–2/2018 już w sprzedaży

Styczniowo-lutowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Modernizacja floty śmigłowców wojsk lądowych i sił specjalnych w latach 2001-2017
Modernizacja parku latającego polskich wojsk lądowych prowadzona w ostatnich kilkunastu latach objęła zakupy jedynie 12 śmigłowców, zrealizowane poza długoterminowymi planami rozwoju Sił Zbrojnych RP. Obok tego prowadzono kilka innych programów inwestycyjnych, dotyczących modernizacji maszyn już używanych, jak również zakupu symulatorów. Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie procesu modernizacji lotnictwa wojsk lądowych oraz komponentu lotniczego polskich Wojsk Specjalnych, który, choć formalnie podporządkowany Siłom Powietrznym RP, realizuje zadania na rzecz sił specjalnych.

Boeing F-15SG w Siłach Powietrznych Republiki Singapuru
Najnowsze odmiany samolotów F-15 to dziś najbardziej zaawansowane i cechujące się największymi możliwościami maszyny wielozadaniowe, których potencjał przewyższa jedynie F-22, czyli ich bezpośredni następca. Zważywszy na zaawansowane modyfikacje, które wdrożono na F-15, śmiało można zakładać, że przez najbliższe 20–30 lat będą w stanie zdominować ewentualnego przeciwnika nawet przy założeniu sporej nierównowagi sił. W takiej sytuacji znajdują się siły powietrzne Singapuru, użytkownik F-15SG.

Siły powietrzne Austrii
Austria (oficjalnie: Republika Austrii – Republik Österreich) jest krajem neutralnym i jej siły zbrojne mają wyłącznie defensywny charakter. Austriackie lotnictwo jest nieliczne, a jego wyposażenie jest już w znacznej mierze przestarzałe. Najnowocześniejszymi statkami powietrznymi są myśliwce Eurofighter Typhoon i śmigłowce Sikorsky S-70A Black Hawk. Pozostałe typy samolotów i śmigłowców mają już za sobą 30, 40, a niektóre nawet 50 lat służby. W najbliższych latach Siły Powietrzne Austrii czeka więc proces wymiany większości samolotów i śmigłowców na sprzęt nowej generacji.

Nowości lotnictwa wojskowego Federacji Rosyjskiej w 2017 roku
Dostawy statków powietrznych do rosyjskich Sił Powietrzno-Kosmicznych oraz lotnictwa morskiego marynarki wojennej objęły w 2017 roku 48 samolotów oraz co najmniej 65 śmigłowców. Ponadto dokonano modernizacji około 38 maszyn. W ub. roku Zakłady Lotnicze w Komsomolsku nad Amurem – KnAAZ należące do Kompanii Suchoj przekazały do eksploatacji w WKS łącznie 10 samolotów myśliwskich Su-35S. Irkuckie Zakłady Lotnicze należące do Korporacji Irkut dostarczyły WKS w 2017 roku łącznie 12 samolotów bojowych Su-30SM.

Concorde – więcej niż samolot – cz. II
Concorde to realizowany na ogromną skalę projekt, który doprowadził do opracowania naddźwiękowego samolotu pasażerskiego. By urzeczywistnić sen o SST, konstruktorzy Concorde’a musieli pokonać wiele przeszkód  znajdując odpowiedzi na pytania, których w lotnictwie cywilnym nikt wcześniej nie zadawał oraz opracować szereg nowatorskich rozwiązań technologicznych. Największym osiągnięciem brytyjsko-francuskiej konstrukcji nie była jednak sama możliwość lotu z prędkością naddźwiękową jako taka: powstałą maszynę uznano za cud techniki, ponieważ robiła to w sposób stały i bezpieczny, na wysokościach wcześniej nieosiągalnych dla cywilnych statków powietrznych.

Grumman F9F Panther – monografia
F9F Panther był pierwszym produkowanym seryjnie myśliwcem firmy Grumman z napędem odrzutowym. Jego projekt powstał z inicjatywy własnej wytwórni, ale udało się zainteresować nim amerykańską Marynarkę Wojenną. Szybko okazało się, że F9F jest najlepszym spośród pierwszej generacji pokładowych myśliwców odrzutowych US Navy. Podczas wojny w Korei Panthery stanowiły aż 86% wszystkich myśliwców odrzutowych użytych przez lotnictwo Marynarki Wojennej i Korpusu Piechoty Morskiej. Oprócz Stanów Zjednoczonych były też używane w Argentynie.

Messerschmitt Bf 109E w służbie Królestwa Jugosławii – cz. I. Zakup i służba w okresie pokoju
Jednym z pierwszych zagranicznych użytkowników słynnego Messerschmitta Bf 109 stały się w 1939 roku Królewskie Jugosłowiańskie Siły Powietrzne. W momencie dostaw z Niemiec nikt nie spodziewał się, że za kilkanaście miesięcy myśliwce te staną do walki z maszynami tego samego typu, noszącymi na skrzydłach czarne krzyże Luftwaffe.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Aktualności z kosmosu
• Nowe życie Orlików

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem styczniowo-lutowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony