Przejdź do treści
SP- znaki
Źródło artykułu

Liczba zarejestrowanych konstrukcji ze znakami SP - statystyki z 2022 roku i lat poprzednich.

Sektor lotnictwa ogólnego w naszym kraju rozwija się ... powoli, co potwierdzają poniższe statystyki. Dzięki uprzejmości Urzędu Lotnictwa Cywilnego, publikujemy statystyki z rejestru statków powietrznych w Polsce.

Właściwie trudno tu o sensowny komentarz. Jakie są te liczby, każdy widzi. Nie odważyliśmy się na ocenę, czy ogólny trend jest związany sytuacją ekonomiczną, geopolityczną czy w końcu odpływem rejestracji do innych rejestrów. Przybyło relatywnie najwięcej śmigłowców, będącymi najdroższymi SP w swojej kategorii (lotnictwa GA). Z drugiej strony nie widać w tych statystykach relacji kategorii specjalnej oraz coraz popularniejszych statków powietrznych ultralekkich i lekkich, w stosunku do certyfikowanych. Mamy też świadomość, że ogólny rozrachunek, jest zniekształcony przez duże samoloty liniowe. 

Ostatecznie, co cieszy rośnie ruch GA. Widać to w statystykach FIS za 2021 roku. Czekamy na statystyki ruchu z FIS 2022. Wtedy podejmiemy się, głębszej analizy. 

Zapraszamy do przeglądu danych.


Statki powietrzne wpisane do Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych (stan na 31 grudnia 2022 r.)

Statki powietrzne wpisane do Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych

Statki powietrzne wpisane do Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych

*    w tym bezzałogowe na koniec roku: 2020 – 10, 2021 – 10, 2022 - 10
** w tym bezzałogowe na koniec roku: 2020 – 1, 2021 – 1, 2022 – 1

Uwaga! Bezzałogowe SP od 31 grudnia 2020 r. podlegają rejestracji w rejestrze operatorów prowadzonym przy PAŻP. Obecne nadal w rejestrze BSP (małe bezzałogowe samoloty i śmigłowiec) powinny zostać wykreślone z urzędu, ale czekamy na przepis, który to formalnie umożliwi (nowelizacja ustawy – Prawo lotnicze pod kątem BSP). Są to statki od lat nie latające i nie posiadające dokumentu zdatności do lotu. Pozostawiono je dla odzwierciedlenia stanu faktycznego.

Statki powietrzne wpisane i wykreślone z Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych:

Statki powietrzne wpisane i wykreślone z Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych

Statki powietrzne wpisane i wykreślone z Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych

Liczba wpisanych SP do rejestru w latach 2021 - 2022

Liczba wpisanych statków powietrznych do rejestru ULC w latach 2021 - 2022

Całkowita liczba statków powietrznych w rejestrze ULC w latach 2020 - 2022

Całkowita liczba statków powietrznych w rejestrze ULC w latach 2020 - 2022

W 2022 roku wpisano do Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych:

  • 83 samoloty
  • 23 śmigłowce
  • 32 szybowce
  • 4 motoszybowce
  • 24 balony                                                                                                                                                                               

Najwięcej zarejestrowano statków powietrznych w następujących typach:

  • Robinson R44 – 11 sztuk
  • Boeing 737-8 (w tym wersja 8200 dla Ryanair)    – 9 sztuk
  • Tecnam P2008-JC – 5 sztuk

W 2022 roku wykreślono z Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych:

  • 50 samolotów (w tym m.in. 12 sztuk Yak-52 i 3 sztuki EMB-145)
  • 12 śmigłowców (z czego 7 to S-70i Polskich Zakładów Lotniczych)
  • 10 szybowców
  • 2 motoszybowce
  • 2 balony

Raporty po typach z wykreśleń ULC prowadzi od niedawna, więc za 2020 oraz 2021 nie dysponuje danymi.
 
W 2021 roku wpisano do Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych:

  • 98 samolotów
  • 31 śmigłowców
  • 56 szybowców
  • 3 motoszybowce
  • 20 balonów

 Najwięcej zarejestrowano statków powietrznych w następujących typach:

  • Robinson R44 – 12 sztuk
  • Boeing 737-8 (8200 dla Ryanair)    – 8 sztuk
  • Robinson R66, Tecnam P2008-JC – po 7 sztuk
  • Piper PA28/PA28R, Tecnam P2008-JC – po 5 sztuk
  • Cessna 152, PS-28 Cruiser, Cirrus SR22, Tecnam P2006T, DG-100 ELAN, Schroeder fire balloons „G" – po 4 sztuki.

W 2020 roku wpisano do Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych:

  • 119 samolotów
  • 25 śmigłowców
  • 38 szybowców
  • 7 motoszybowców
  • 16 balonów

Najwięcej zarejestrowano statków powietrznych w następujących typach:

  • Boeing 737-800    – 15 sztuk
  • Tecnam P2008-JC – 13 sztuk
  • Robinson R44 – 9 sztuk
  • Cessna 172, Diamond DA20-C1 – po 8 sztuk
  • Aero AT-3 R100 – 7 sztuk
  • Piper PA28/PA28R, Piper PA46 (350P x2 i 500TP x3) – po 5 sztuk
  • Cessna 152, Cirrus SR22, Glaser-Dirks DG100 – po 4 sztuki
  • Tecnam P2008-JC – 5 sztuk

 

Statystyki FIS ruchu GA (samoloty i śmigłowce). Źródło: PAŻP

Ogólny ruch GA (samoloty i śmigłowce) zarejestrowany przez FIS w latach 2016 - 2021. Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony