Przejdź do treści
Świąteczno-noworoczne bagaże specjalne (fot. ECK)
Źródło artykułu

Lotniczy przewóz bagaży specjalnych - poradnik

Twój bagaż został zutylizowany, a narty nie zostały przewiezione? Okres świąteczno-noworoczny zbliża się wielkimi krokami, niektórzy z nas nadchodzący urlop planują wykorzystać szusując na stokach narciarskich. Inni wracają do kraju, aby spędzić święta z najbliższymi. Europejskie Centrum Konsumenckie zwraca uwagę na kilka istotnych kwestii dotyczących lotniczego przewozu bagaży o nietypowych rozmiarach i konsystencji.

Święta oraz Nowy Rok wiążą się ze wzmożonym ruchem lotniczym. Pasażerowie przyjeżdżają i odjeżdżają, ich bagaże przechodzą przez niezliczone ilości rąk. Łatwo w tym nadmiarze zdarzeń spotkać się z niemiłą niespodzianką. Nie pozwól, aby problemy pokrzyżowały twoje plany urlopowe, dlatego przed wyjazdem zwróć uwagę, co może zawierać twoja walizka oraz jak nadać bagaż specjalny.

Wyjeżdżając w góry na zimowe szaleństwo pamiętaj, że narty oraz deska snowboardowa są bagażem o nietypowych rozmiarach, dlatego przewoźnicy lotniczy przewidzieli dla nich osobną kategorię. Upewnij się, w jaki sposób bagaż powinien zostać zapakowany. W przypadku nart i desek snowboardowych wskazane są pokrowce. Większość linii lotniczych zezwala na przewiezienie w pokrowcu wyłącznie jednej sztuki sprzętu, co oznacza, że pomimo miejsca w pokrowcu musimy wykupić drugą sztukę bagażu sportowego. Zdarza się, że deska snowboardowa mieści się w rozmiarach bagażu rejestrowanego, warto pamiętać, że wówczas sprzęt przewożony jest na odpowiedzialność pasażera. Problem pojawia się przy zagubieniu bądź uszkodzeniu bagażu. Przewoźnik lotniczy może wówczas odmówić wypłaty odszkodowania, ponieważ zgodnie z zaakceptowanym regulaminem deska powinna zostać nadana jako bagaż sportowy. Co więcej wielu przewoźników nie zezwala też na przewożenie wiązań, butów oraz kijków w ramach sprzętu sportowego, wówczas pasażer jest zobowiązany do zakupu dodatkowej sztuki bagażu.

Pasażerowie przewożący bagaż specjalny nie mogą zapominać, że przewoźnik jest odpowiedzialny za zagubienie, uszkodzenie bądź opóźnienie w dostawie. Górna granica odpowiedzialności sięga  1131 SDR (ok. 6000 PLN). Jeżeli bagaż nie zostanie dostarczony na czas lub ulegnie zniszczeniu, pasażer musi udać się do punktu informacyjnego w hali przylotów i wypełnić tzw. PIR (dokument nieprawidłowości bagażowej). Kolejnym krokiem jest  sporządzenie reklamacji, w której należy oznaczyć wartość żądania i wysłanie jej liniom lotniczym. Prawie każdy przewoźnik dysponuje elektronicznym formularzem skarg, w przypadku ich braku reklamację należy zgłosić na podany przez linię lotniczą adres e-mail bądź wysłać pocztą tradycyjną. Do reklamacji trzeba dołączyć kopię PIR. Czas na zgłoszenie skargi jest ściśle określony. Uszkodzenie bagażu, pasażer powinien zgłosić w terminie do 7 dni od daty zdarzenia, zagubienie bądź opóźnienie w terminie do 21 dni. Nie odkładaj zgłoszenia reklamacji do czasu powrotu, wówczas może być za późno.

Podczas gdy jedni wyjeżdżają na narty, inni wracają w rodzinne strony. Polacy mieszkający za granicą, przylatują do kraju, aby ten świąteczno-noworoczny czas spędzić w gronie bliskich. Często wyjeżdżając już z Polski, zabierają ze sobą domowe przysmaki. Takich pasażerów też mogą czekać bagażowe niespodzianki. Europejskie Centrum Konsumenckie zwraca uwagę na formy przewożenia artykułów łatwo psujących się. Przypominamy, że produkty ulegające szybkiemu zepsuciu, jak również artykuły szklane w wielu liniach lotniczych pasażerowie przewożą na własną odpowiedzialność. Oznacza to, że w przypadku zagubienia bagażu bądź opóźnienia w dostawie przewoźnik może odmówić wypłaty odszkodowania. Jeżeli nie jesteś stanie odmówić sobie świątecznych łakoci, warto pamiętać, aby produkty spożywcze przewozić w hermetycznym opakowaniu. Proponujemy zrezygnować ze szklanych opakowań, jeżeli jednak na nie się zdecydujesz, starannie je zabezpiecz. W przypadku opóźnienia w dostawie bagażu, nie zwlekaj z jego odbiorem, szczególnie jeżeli przewozisz szybko psujące się artykuły spożywcze. Owszem, przewoźnik jest zobligowany do dostarczenia walizki pasażerowi w sytuacji opóźnienia, niemniej jednak, firmy kurierskie często odmawiają zrealizowania przesyłki ze względu na nieprzyjemny zapach ulatniający się z bagażu. Doradzamy wówczas jak najszybciej, najlepiej samodzielnie udać się na lotnisko, aby nie dopuścić do zutylizowania zawartości bagażu. Pamiętaj, aby zachować rachunek za dojazd na lotnisko i wyślij jego kopię wraz z pismem reklamacyjnym przewoźnikowi w ciągu 21 dni od daty odebrania bagażu, domagając się zwrotu kosztów.

Szczegółowych informacji na temat przewozu bagażu specjalnego należy szukać na oficjalnej stronie internetowej danej linii lotniczej. Przed zakupem biletu warto zwrócić uwagę na obostrzenia zawarte w regulaminie przewoźnika. W przypadku ich braku, zalecamy kontakt z działem obsługi klienta.

W trosce o twoje prawa, sieć Europejskich Centów Konsumenckich przygotowała aplikację ECC-Net Travel, która podpowie jak postępować w sytuacji zniszczenia lub zagubienia bagażu. Aplikacja działa w trybie off-line (nie potrzebny jest dostęp do Internetu), dzięki czemu nawet za granicą będziesz mógł skorzystać z poręcznego pomocnika.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony