W pierwszym półroczu na lotnisku Katowice obsłużono rekordową ilość cargo
Blisko 22 tys. ton lotniczego frachtu przeładowano w pierwszym półroczu br. na lotnisku Katowice, to o ponad 12 proc. więcej niż rok temu. To najlepszy wynik w przewozach cargo w historii portu w tym okresie – przekazały we wtorek służby prasowe lotniska.
Jak wynika z informacji rzecznika Katowice Airport Piotra Adamczyka, na pokładach samolotów towarowych z i do Pyrzowic przewieziono w ciągu pierwszych sześciu miesięcy br. 21 tys. 954 tony frachtu lotniczego. To o 2 tys. 412 ton więcej (o 12,3 proc.), niż przed rokiem.
Adamczyk zaznaczył, że rezultat za pierwszą połowę br. jest najlepszy w historii katowickiego lotniska. Dotąd rekordowy wynik pochodził z ub.r., kiedy w terminalu cargo Katowice Airport przeładowano w pierwszym półroczu 19 tys. 662 ton ładunków.
Ponadto czerwiec 2025 r. był najlepszym pojedynczym miesiącem w segmencie przewozów cargo w Katowicach - obsłużono 4 398 ton frachtu, czyli o 203 tony więcej (o 4,8 proc.) w porównaniu z poprzednim rekordowym miesiącem, tj. kwietniem br. (4 195 ton).
Jak powiedział, cytowany w komunikacie prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik, bieżące prognozy pozwalają spodziewać się przekroczenia w tym roku po raz drugi w historii Katowice Airport granicy 40 tys. ton odprawionego frachtu w skali roku (w 2022 r. było to 40 tys. 646 ton).
„Widzimy ciągle duży potencjał w tym segmencie przewozów, szczególnie w zakresie transportu dla branży e-commerce. Naszym celem w długim okresie jest obsługiwanie ponad 100 tys. ton cargo lotniczego rocznie” – zadeklarował Tomasik.
Władze katowickiego lotniska akcentują, że obsługa frachtu lotniczego jest ważną składową jego działalności. Na początku dekady przewozy cargo wzrosły w Pyrzowicach dwukrotnie - z 20 tys. ton w 2020 r., do ponad 40 tys. ton w 2022 r. Było to możliwe dzięki strefie cargo, która została oddana do użytku ponad osiem lat temu.
W programie inwestycyjnym na lata 2024-32 lotnisko przygotowuje kolejne projekty, które pozwolą rozwinąć infrastrukturę do obsługi cargo lotniczego - do 2032 r. powstać ma m.in. drugi terminal cargo.
W obecnym terminalu cargo Katowice Airport oddziały prowadzą firmy kurierskie, jak DHL Express, UPS i FedEx, obsługując stamtąd całą południową Polskę.
Od października 2024 r. do katowickiego lotniska realizowane są połączenia all-cargo z położonego w Chinach Urumczi, a w kwietniu 2025 r. linia Lufthansa Cargo rozpoczęła obsługę regularnych rejsów all-cargo na trasie Frankfurt – Katowice – Frankfurt (katowickie lotnisko jest pierwszym portem w Polsce, z którego ten przewoźnik realizuje rozkładowe loty cargo).
Lufthansa Cargo prowadzi też w Katowice Airport ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS (Road Feeder Service), który opiera się na transporcie przesyłek między lotniskami za pomocą pojazdów ciężarowych. Każdy przejazd RFS jest traktowany jako przewóz lotniczy – transport ma m.in. nadany numer rejsu.
W rekordowym dotąd 2022 r. katowickie lotnisko stało się jednym z hubów humanitarnych, przez który ze świata przylatywało wsparcie dla mieszkańców Ukrainy. Na pokładach samolotów lądujących w Pyrzowicach znajdowała się m.in. wysokoenergetyczna żywność, koce, materace, łóżka polowe, a w jednym z transportów - 20 cywilnych ambulansów.
Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W ub. roku odprawiono tam 6,39 mln pasażerów, wcześniej rekordowy był 2023 r., gdy obsłużono 5,61 mln podróżnych. W tym roku oczekiwane jest przekroczenie granicy 7 mln obsłużonych osób. Katowice są krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych w Polsce lotnisk cargo.



Komentarze