Przejdź do treści
Port Lotniczy Katowice - widok z góry na samolot i terminal cargo (fot. Piotr Adamczyk)
Źródło artykułu

W 2022 r. na lotnisku Katowice Airport ponad 40 tys. ton frachtu

Ponad 40 tys. ton lotniczego frachtu przeładowano w ubiegłym roku na lotnisku Katowice. To najlepszy wynik w przewozach cargo w historii tego portu lotniczego – podali we wtorek przedstawiciele zarządcy Katowice Airport w Pyrzowicach.

Jak wynika z wtorkowej informacji Piotra Adamczyka z biura prasowego Katowice Airport, na pokładach samolotów towarowych z i do Pyrzowic przewieziono od stycznia do końca grudnia 2022 r. 40 tys. 646 ton frachtu, tj. o 8542 ton więcej (o 26,6 proc.) niż w 2021 r.

Adamczyk zaznaczył, że jest to najlepszy roczny rezultat w historii lotniska – po raz pierwszy przekroczono tam granicę 40 tys. ton towarów w skali roku. Dotychczasowy najlepszy wynik pochodził z 2021 r. – w terminalu cargo portu obsłużono wówczas 32 tys. 104 tony frachtu.

W 2022 r. w Katowice Airport odnotowano 4707 startów i lądowań frachtowców. Pyrzowickie lotnisko jest tym samym liderem w gronie 13 polskich portów regionalnych w zakresie obsługi komercyjnych przewozów cargo.

"Obsługa frachtu lotniczego jest ważną składową działalności pyrzowickiego lotniska. O jej znaczeniu świadczy to, że na przestrzeni ostatnich dwóch lat przewozy frachtu lotniczego wzrosły w Pyrzowicach dwukrotnie – z 20 tys. ton w 2020 r., do ponad 40 tys. ton w 2022 r." – wskazał prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik, cytowany w informacji.

Jak podkreślił Tomasik, obsłużenie szybko rosnących w Katowice Airport ilości towarów było możliwe dzięki strefie cargo, która została oddana do użytku ponad sześć lat temu.

Port Lotniczy Katowice - samoloty przed terminalem cargo (fot. Piotr Adamczyk)

(fot. Piotr Adamczyk)

"W 2023 r. spodziewamy się ustabilizowania komercyjnego ruchu cargo na poziomie z minionego roku, a to ze względu na trudną sytuację ekonomiczno-geopolityczną na świecie. W perspektywie średniookresowej prognozujemy dalszy wzrost, dlatego przygotowujemy się do budowy drugiego terminalu towarowego" – przypomniał prezes GTL.

Jak zasygnalizował, w tym roku GTL planuje zakończyć prace nad projektem budowlanym, a w przyszłym wybrać wykonawcę inwestycji.

Adamczyk zaakcentował, że w 2022 r. katowickie lotnisko stało się jednym z hubów humanitarnych, przez który ze świata przylatywało wsparcie dla mieszkańców Ukrainy. Na pokładach samolotów lądujących w Pyrzowicach znajdowała się m.in. wysokoenergetyczna żywność, koce, materace, łóżka polowe, a w jednym z transportów – 20 cywilnych ambulansów.

Rejsy takie realizowane były na zlecenie Organizacji Narodów Zjednoczonych, rządów poszczególnych państw – m.in. Kazachstanu, Uzbekistanu, czy też Islandii – a także amerykańskiej ewangelickiej organizacji humanitarnej Samaritan's Purse. W minionym roku samoloty z pomocą humanitarną dla mieszkańców Ukrainy lądowały w Pyrzowicach prawie 50 razy.

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego połączeń skorzystało rekordowe dotąd 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym.

Pandemia koronawirusa w latach 2020-2021 zahamowała wzrost przewozów. W 2020 r. z sieci połączeń lotniska skorzystało 1,44 mln podróżnych, a w 2021 r. – 2,32 mln. Miniony rok przyniósł odbudowę przewozów pasażerskich: odnotowano 4,42 mln pasażerów. Prognoza na 2023 r. zakłada obsłużenie ponad 5 mln podróżnych, co byłoby nowym najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport.

Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i regionalnym w przewozach komercyjnego cargo.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony