Przejdź do treści
Źródło artykułu

W 2022 r. na lotnisku Katowice Airport ponad 40 tys. ton frachtu

Ponad 40 tys. ton lotniczego frachtu przeładowano w ubiegłym roku na lotnisku Katowice. To najlepszy wynik w przewozach cargo w historii tego portu lotniczego – podali we wtorek przedstawiciele zarządcy Katowice Airport w Pyrzowicach.

Jak wynika z wtorkowej informacji Piotra Adamczyka z biura prasowego Katowice Airport, na pokładach samolotów towarowych z i do Pyrzowic przewieziono od stycznia do końca grudnia 2022 r. 40 tys. 646 ton frachtu, tj. o 8542 ton więcej (o 26,6 proc.) niż w 2021 r.

Adamczyk zaznaczył, że jest to najlepszy roczny rezultat w historii lotniska – po raz pierwszy przekroczono tam granicę 40 tys. ton towarów w skali roku. Dotychczasowy najlepszy wynik pochodził z 2021 r. – w terminalu cargo portu obsłużono wówczas 32 tys. 104 tony frachtu.

W 2022 r. w Katowice Airport odnotowano 4707 startów i lądowań frachtowców. Pyrzowickie lotnisko jest tym samym liderem w gronie 13 polskich portów regionalnych w zakresie obsługi komercyjnych przewozów cargo.

"Obsługa frachtu lotniczego jest ważną składową działalności pyrzowickiego lotniska. O jej znaczeniu świadczy to, że na przestrzeni ostatnich dwóch lat przewozy frachtu lotniczego wzrosły w Pyrzowicach dwukrotnie – z 20 tys. ton w 2020 r., do ponad 40 tys. ton w 2022 r." – wskazał prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik, cytowany w informacji.

Jak podkreślił Tomasik, obsłużenie szybko rosnących w Katowice Airport ilości towarów było możliwe dzięki strefie cargo, która została oddana do użytku ponad sześć lat temu.

(fot. Piotr Adamczyk)

"W 2023 r. spodziewamy się ustabilizowania komercyjnego ruchu cargo na poziomie z minionego roku, a to ze względu na trudną sytuację ekonomiczno-geopolityczną na świecie. W perspektywie średniookresowej prognozujemy dalszy wzrost, dlatego przygotowujemy się do budowy drugiego terminalu towarowego" – przypomniał prezes GTL.

Jak zasygnalizował, w tym roku GTL planuje zakończyć prace nad projektem budowlanym, a w przyszłym wybrać wykonawcę inwestycji.

Adamczyk zaakcentował, że w 2022 r. katowickie lotnisko stało się jednym z hubów humanitarnych, przez który ze świata przylatywało wsparcie dla mieszkańców Ukrainy. Na pokładach samolotów lądujących w Pyrzowicach znajdowała się m.in. wysokoenergetyczna żywność, koce, materace, łóżka polowe, a w jednym z transportów – 20 cywilnych ambulansów.

Rejsy takie realizowane były na zlecenie Organizacji Narodów Zjednoczonych, rządów poszczególnych państw – m.in. Kazachstanu, Uzbekistanu, czy też Islandii – a także amerykańskiej ewangelickiej organizacji humanitarnej Samaritan's Purse. W minionym roku samoloty z pomocą humanitarną dla mieszkańców Ukrainy lądowały w Pyrzowicach prawie 50 razy.

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego połączeń skorzystało rekordowe dotąd 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym.

Pandemia koronawirusa w latach 2020-2021 zahamowała wzrost przewozów. W 2020 r. z sieci połączeń lotniska skorzystało 1,44 mln podróżnych, a w 2021 r. – 2,32 mln. Miniony rok przyniósł odbudowę przewozów pasażerskich: odnotowano 4,42 mln pasażerów. Prognoza na 2023 r. zakłada obsłużenie ponad 5 mln podróżnych, co byłoby nowym najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport.

Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i regionalnym w przewozach komercyjnego cargo.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony