Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pierwszy Boeing Stearman zarejestrowany w Polsce

Boeing Stearman o znakach SP-YWW został dziś wpisany do rejestru statków powietrznych. Egzemplarz został wyprodukowany 12.03.1941 roku i jest najstarszym samolotem zarejestrowanym w Polsce.
 
Nasz egzemplarz o numerze seryjnym 75-1204 to wersja zbudowana dla Marynarki Wojennej o oznaczeniu N2S-3 z silnikiem Continental W670 o mocy 220 HP, który napędza drewniane śmigło MT. Samolot opuścił fabrykę w Wichita dokładnie 12-ego marca 1941 roku. Cena zakupu wynosiła 6.591 dolarów (odpowiednik ok. 100.000 dolarów w dzisiejszej walucie).
 
Podczas służby dla US NAVY wykonywał loty w Kansas, Indianie oraz Teksasie. Ostatnie zapisy w dokumentacji prowadzą do bazy US NAVY w Corpus Christi w stanie Teksas gdzie nasz Stearman zakończył służbę dnia 17-ego września 1944 roku. Po Wojnie samolot został odkupiony od wojska przez firmę Desota Flying Service i wykonywał loty agrotechniczne w stanie Teksas. Po kilkunastu latach pracy polegającej na opryskiwaniu pól w okolicach Houston samolot został zakupiony przez pilota -weterana II Wojny Światowej, który użytkował go prywatnie.
 
W 2009 roku, kolejny właściciel Thomas Newell rozpoczął trwającą 3 lata kompletną renowację samolotu polegającą na remoncie silnika, wymianie elementów skrzydeł, montażu nowej instalacji elektrycznej, paliwowej oraz hamulcowej. Samolot został pokryty nowym płótnem, a wszystkie elementy płatowca zostały wymienione na nowe lub odtworzone według historycznej dokumentacji. Jesienią roku 2013 Stearman o numerze seryjnym 1204 był już w drodze do Warszawy, a od wiosny tego roku lata nad Polskim niebem.



Informacje ogólne
 
Pierwsze projekty tego dwupłatowego, szkolno-treningowego samolotu powstały w 1933 roku w firmie Stearman Aircraft z Wichita. Już w tym samym roku wykonano pierwszy lot na prototypowym egzemplarzu.
 
Samolot ten został zgłoszony do przetargu na nową maszynę wstępnego szkolenia dla sił powietrznych USA. Po wybuchu II Wojny Światowej gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na samolot treningowy.

Dzięki dobrym właściwościom lotnym oraz prostocie w pilotażu stał się on podstawową maszyną treningową amerykańskich sił powietrznych oraz marynarki USA. Łączna produkcja tego samolotu wyniosła prawie 10 tysięcy egzemplarzy.
 
Po zakończeniu wojny wiele z tych maszyn, niepotrzebnych już wojskom Stanów Zjednoczonych w takich ilościach, zostało sprzedanych innym państwom, gdzie dalej pełniły służbę. Spora ich liczba trafiła na rynek cywilny jako popularne samoloty sportowe oraz rolnicze. Do dziś stan lotny zachowało około sto z nich, z czego kilkanaście lata w Europie.


Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.stearman.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony