Faza Rady 202. Sesji Rady ICAO - podsumowanie
W poniedziałek 9 czerwca 2014 roku rozpoczęła się druga część 202. Sesji Rady ICAO – tzw. faza Rady. Faza zakończyła się w dniu 25 czerwca. W posiedzeniach Rady bierze udział Stała Przedstawicielka Polski w Radzie ICAO dr hab. Małgorzata Polkowska.
Podczas pierwszego posiedzenia Rady przywitano nowych przedstawicieli Rady z Argentyny i Arabii Saudyjskiej. Następnie uczestnicy spotkania zapoznali się z harmonogramem dokumentów do rozpatrzenia podczas 202. Sesji Rady. Członkowie Rady przedyskutowali kwestie związane z obchodami Międzynarodowego Dnia Lotnictwa Cywilnego, które przypada 7 grudnia br, zapoznali się ze sprawozdaniem Wspólnego Komitetu Wsparcia (JSC) w sprawie zaleceń Komitetu związanych z umowami wspófinansowania pomiędzy Danią a Islandią, raportem Grupy Roboczej ds. Zarządzania i Efektywności (WGGE) dotyczącym weryfikacji składu komisji stałych Rady, raportem Doraźnej Grupy Roboczej Komitetu Współpracy Technicznej (TCC) oraz aktualizacją kosztów usług administracyjnych i operacyjnych (AOSC). Członkowie Rady zajęli się również budżetem ICAO na rok 2014 oraz przedyskutowali sprawy związane z Kodeksem ICAO.
W dniu 10 czerwca odbyło się spotkanie informacyjne Rady, podczas którego przedstawiciele przemysłu przedstawili swoje uwagi odnośnie współpracy z ICAO. Prezentacje przygotowali i wygłosili delegaci najbardziej znanych organizacji zrzeszających przedsiębiorców, takich jak Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA), Organizacja Cywilnych Służb Żeglugi Powietrznej (CANSO), Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych (ACI) i Międzynarodowa Rada Koordynacyjna Stowarzyszeń Przemysłu Lotniczego (ICCAIA). Podczas spotkania Pan Boubacar Djibo Dyrektor Biura Transportu Lotniczego ICAO poinformował członków Rady na temat rozwoju ekonomicznego transportu lotniczego (w tym wyników przewozowych największych przewoźników i aliansów lotniczych itp.). Kolejne prezentacje ACI i IATA dotyczyły bieżącej działalności organizacji i ich współpracy z ICAO. Wiceprezes (ICCAIA) przedstawił prezentację na temat stanu światowej produkcji w branży lotniczej. Przedstawiciel IATA omówił ponadto kwestie poziomów bezpieczeństwa, oraz prac legislacyjnych dotyczących praw konsumentów, niezdyscyplinowanych pasażerów i zmian klimatycznych. Następnie podczas dyskusji członkowie Rady zadawali pytania odnośnie do oczekiwań dalszej współpracy z ICAO. Ustalono, iż współpraca musi być efektywna. Dla zapewnienia tej efektywności podczas posiedzeń Rady bierze udział wielu przedstawicieli rynku lotniczego.
11 czerwca odbyło się drugie posiedzenie Rady ICAO. W powiedzeniu wziął udział Pan Beyon Luc-Adolphe Tiao, premier i szef rządu Burkina Faso. Pan Beyon Luc-Adolphe Tiao, w swoim przemówieniu potwierdził zaangażowanie swojego rządu w pracę na rzecz lotnictwa i działalności ICAO. Na zakończenie przemówienia przekazał życzenia udanego świętowania 70-tej rocznicy konwencji chicagowskiej. Podczas spotkania uczestnicy zapoznali się z wynikami przeglądu przez ICAO zakresu odpowiedzialności wynikającej z konwencji montrealskiej z 1999 r., zostało ponadto omówione sprawozdanie z konferencji dyplomatycznej ICAO z wiosny br. dotyczące zmiany Konwencji z 1962 r. w sprawie przestępstw i niektórych innych czynów popełnionych na pokładzie statków powietrznych podpisanej w Tokio.
W dniu 12 czerwca odbyło się spotkanie informacyjne Rady. Pan Iván Galán Dyrektor Biura Współpracy Technicznej przedstawił prezentację na temat mechanizmu zapewnienia jakości projektów TA/TC. Członkowie Rady zostali ponadto poinformowani o działalności biur regionalnych ICAO.
W dniach od 12 do 14 czerwca odbyło się seminarium w Montebello (Quebec). W seminarium wzięli udział członkowie Rady ICAO, w tym dr hab. Małgorzata Polkowska, dyrektorzy biur regionalnych ICAO oraz Angela Gittens, Dyrektor Generalny Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych - World (ACI), Kevin Hyatt, Wiceprezes ds. Bezpieczeństwa i Operacji Lotniczych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), Hélène Gagnon, Specjalistka ds. Komunikacji firmy Bombardier oraz inni eksperci branży lotniczej.
Celem seminarium było przedstawienie uczestnikom kwestii związanych z komunikacją w ramach ICAO (Rada i Sekretariat) oraz z państwami, oraz przekazanie aktualnych informacji na temat stanu przemysłu lotniczego. Prezentacje zostały przekazane do Rady w czasie nieformalnych spotkań informacyjnych przed seminarium. Dyrektorzy biur regionalnych ICAO przedstawili członkom Rady informacje w sprawie osiągnięć poszczególnych biur w dniu 12 czerwca. Przedstawiciele organizacji lotniczych natomiast przedstawili w dniu 10 czerwca prezentacje na temat stanu branży lotniczej. Utworzono grupy robocze, które zanalizują problemy, jakie zostały podniesione podczas wymienionych spotkań. Dyskusje podczas seminarium koncentrowały się w kierunku polepszenia komunikacji między państwami, ICAO i jego biurami regionalnymi, które dokonuje się za pomocą tzw. State Letters oraz dyskutowano czy odpowiedzi na nie są wystarczające oraz w jakim zakresie można ulepszyć to narzędzie. Podjęto również temat skuteczności implementacji SARPs przez państwa członkowskie ICAO. Po zapoznaniu się z podniesionymi kwestiami, propozycjami ich rozwiązania ustalono, że wyniki prac grup roboczych zostaną skonsolidowane w celu zaprezentowania ostatecznych wniosków w sprawie dalszych działań w ICAO. Plany działania dla organizacji stanowiące jak poprawić komunikację oczekiwane są w najbliższym czasie.
W dniu 16 czerwca odbyło się trzecie spotkanie Rady ICAO w ramach 202. Sesji Rady poprzedzone spotkaniem koordynacyjnym państw UE, na którym przedyskutowano sprawy, które miały być poruszane podczas drugiego tygodnia Sesji Rady. Podczas posiedzenie Rady uczestnicy spotkania dokumenty związane z wyposażeniem statków powietrznych, raport związany z działaniami Komitetu Relacji z Krajem Gospodarzem (RHCC), Raport prezentujący wyniki i rekomendacje sformułowane po multidyscyplinarnym spotkaniu na temat światowego śledzenia tras lotów. Dr hab. Małgorzata Polkowska przedstawiła stanowisko Polski zgadzając się z zaleceniami dla krajów zmierzających do organizacji ćwiczeń w celu ujednolicenia działań operatorów lotniczych, instytucji zapewniających żeglugę powietrzną oraz służby poszukiwana i ratownictwa (SAR), poparła również zalecenia do podjęcia prac nad poprawą niezawodności i użyteczności nadajników sygnału niebezpieczeństwa (ELT) w ramach programu COSPAS-SARSAT. Wskazała natomiast, że obecnie nie ma wymogu, by statki powietrzne wykonujące loty nad obszarami wód były wyposażone w morskie nadajniki niebezpieczeństwa (EPIRB), które są dużo lepiej od ELT przystosowane do pracy w wodzie i mogą utrzymywać się na jej powierzchni. Wskazała ponadto, że Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 nakazuje wyposażenie tratw ratunkowych w ELT, a nie EPIRB.
Dodatkowo dr hab. Małgorzata Polkowska zaproponowała, aby ICAO wprowadziło zalecenie, by w razie wystąpienia niebezpieczeństwa statku powietrznego w locie, nadajniki ELT były włączane przez załogi statków powietrznych jeszcze w trakcie lotu, ponieważ system COSPAS-SARSAT jest w stanie odbierać sygnały wysyłane przez nadajnik będący w ruchu i może określić jego aktualną/zmieniającą się pozycję.
Członkowie Rady przedyskutowali również kwestie związane z organizacją Konferencji Wysokiego Szczebla ds. Bezpieczeństwa, która odbędzie się w przyszłym roku w dniach 2-5 lutego oraz Polityką Kształcenia Lotnictwa Cywilnego ICAO. ICAO zapewniło, iż uwzględni postulaty zgłoszone przez Polskę w tej materii.
Rada ponadto zgodziła się na propozycję Przewodniczącego Rady o zwiększenie liczby członków Komitetu Finansowego z 17 do 20 członków.
W dniu 18 czerwca odbyło się spotkanie Doraźnej Grupy Roboczej Komitetu Transportu Lotniczego (TCC WG). Podczas spotkania rozdzielono zadania na jej poszczególnych członków grupy, w celu poprawy jej efektywności. Sprawami związanymi z Kluczowymi Wskaźnikami Wydajności (KPI) zajmą się Brazylia i Hiszpania, Portugalia natomiast ankietami satysfakcji klientów. Dr hab. Polkowska podniosła w szczególności kwestie materiałów doradczych dla Państw członkowskich w sprawie projektów Biura Współpracy Technicznej (TCB), członkowie Grupy Roboczej uznali, że problem ten należy przedstawić na spotkaniu Komitetu Współpracy Technicznej we wrześniu.
W dniu 19 czerwca odbyło się posiedzenie Grupy Roboczej ds. Zarządzania i Efektywności (WGGE). Dr hab. Małgorzata Polkowska uczestniczyła w posiedzeniu jako obserwator. Podczas spotkania przedyskutowano kwestie związane z wyborami w 2015 r. Sekretarza Generalnego ICAO oraz Przewodniczącego Rady ICAO w 2016 r. Przedstawicielka Polski podniosła kwestie okresu przejściowego, który mógłby zostać dołączony do umowy dla nowego Sekretarza w tzw. warunkach do umowy, bez konieczności zmiany istniejących Procedur Rady, gdzie mowa jest o przynajmniej 5 miesięcznym okresie. Poinformowała również uczestników spotkania, że wg. polityki ONZ długość okresu przejściowego nie może być dłuższa od 5 miesięcy i krótsza niż miesiąc, w związku z tym za zgodą ustępującego i wstępującego na stanowisko Sekretarza Generalnego można ustalić okres przejściowy na np. 3 miesiące bez konieczności zmian w procedurach. Stanowisko Polski zostało poparte przez Argentynę.
W dniu 20 czerwca miało miejsce piąte posiedzenie Rady ICAO poprzedzone spotkaniem koordynacyjnym państw UE. Na rozpoczęcie posiedzenia omówiono szereg dokumentów dotyczących kwestii finansowych organizacji – zaprezentowano raporty zewnętrznego audytora za rok finansowy 2013 oraz raport dotyczący aktywności generujących dochód a także przewidywania finansowe oraz biznes plan na lata 2014, 2015 i 2016.
W dalszej części spotkania przedstawiciele Rady przedyskutowali sprawy związane z usługami tłumaczeniowymi w ICAO. Chiny, Chile i Rosja uznały, że istnieje potrzeba zwiększenia liczby usług tłumaczeniowych, szczególnie podczas wykonywania zadań panelowych. Niemcy i Japonia stwierdziły, że jest już za późno na zwiększanie liczby usług tłumaczeniowych, co poparł Sekretarz Generalny ICAO stwierdzając, że budżet na najbliższą trzy lata jest już ustalony. Członkowie Rady uznali, że propozycję trzeba rozważyć przy ustalaniu nowego budżetu. Następnie rozpatrzono dokumenty związane z ochroną środowiska w lotnictwie cywilnym. Przedstawiono aktualny rozwój prac w ICAO, innych agendach ONZ oraz międzynarodowych organizacjach w tym zakresie w związku ze zbliżającym się szczytem klimatycznych ONZ w Nowym Jorku, który odbędzie się 23 września 2014. Przewiduje się, że szczyt zgromadzi również Grupę ds. Zmian Klimatu ONZ, (UNFCC) oraz Grupę ds. Alternatywnych Paliw Lotniczych. Nakreślono również kluczowe zadania, które będą podejmowane, a które są pokłosiem Konferencji Stron (COP19), które odbyła się w Warszawie w grudniu 2013 roku. Został również przedstawiony raport przewodniczącego Grupy Doradczej ds. Środowiska (EAG) z działań Grupy po pięciu spotkaniach oraz Grupy Sterującej ds. Ochrony Środowiska w Lotnictwie (CAEP). W ramach aktywności ICAO z zakresu ochrony środowiska będących wynikiem zapotrzebowania zgłoszonego podczas 38. Sesji Zgromadzenia ICAO poinformowano o organizacji seminariów ICAO dotyczących ochrony środowiska i krajowych planów działań. Dwa z siedmiu planowanych seminariów odbyły się w kwietniu 2014 Peru i Meksyku. Seminaria dla innych regionów będą organizowane na bieżąco. Podczas posiedzenie poinformowano, że na początku 2015 roku seminarium dla rejonu Bliskiego Wschodu zorganizują Zjednoczone Emiraty Arabskie, natomiast dla Europy i Ameryki Północnej seminarium będzie zorganizowane przez Polskę. Trwają już ustalenia pomiędzy Urzędem Lotnictwa Cywilnego a Sekretariatem ICAO, w celu jego organizacji.
W dniu 23 czerwca odbyło się spotkanie koordynacyjne UE.
Głównym tematem dyskusji były aktywności ECAC, spotkania Grupy EAG oraz Komitetów Rady, a także komunikacja oraz koordynacja pomiędzy ECAC a przedstawicielami Państw UE w Radzie. Uczestnicy spotkania ustalili zakres dyskusji w tym temacie, które ma zostać poruszony podczas Specjalnego Spotkania Dyrektorów Generalnych Lotnictwa Cywilnego (DGCA/63 (SP) od 28 sierpnia do 1 września 2014 roku w Dubrowniku.
W tym samym dniu odbyło się ostatnie, szóste posiedzenie Rady ICAO w ramach 202. Sesji Rady. Rada. Rozpatrzono przegląd zmian do raportu 24. Spotkania Panelu ds. Materiałów Niebezpiecznych (DGP/24). Podczas prezentowania Raportu dr hab. Polkowska zwróciła uwagę na różnice w brzmieniu pomiędzy dokumentem roboczym a suplementem. Zmiany zaproponowane przez Komisję Żeglugi Powietrznej (ANC) pozwalają na transport małych litowych baterii na pokładzie samolotów. Dokument zawierał stwierdzenie, że baterie mogą być przewożone „jeśli nie są dostępne inne formy transportu”, podczas gdy suplement 1 w załączniku A do dokumenty nie zawierał tych słów. Następnie przeprowadzono dyskusję na temat członkostwo w komitetach Rady. Dyskusja zakończyła się wyborem Przewodniczących Komitetów z następujących państw:
Komitet Transportu Lotniczego (ATC) – Libia
Komitet Wspólnego Wsparcia (JSC) – Kanada
Komitet Finansowy (FIC) – Australia
Komitet ds. Bezprawnej Ingerencji (UIC) – Wielka Brytania
Komitet Współpracy Technicznej (TCC) – Wenezuela
Komitet ds. Zasobów Ludzkich – (HRC) – Tanzania
Komitet ds. Relacji z Krajem Gospodarzem (RHCC) – Burkina Faso
Polska Stała Przedstawicielka w Radzie ICAO dr hab. Małgorzata Polkowska utrzymała dotychczasowe członkostwo w Komitecie Transportu Lotniczego (ATC), Komitecie Współpracy Technicznej (TCC) oraz Komitecie ds. Nagrody im. Edwarda Warnera (EWC).
Na zakończenie posiedzenia Rada wysłuchała ustnego sprawozdania Przewodniczącego Rady odnoszącego się do ustaleń związanych z obchodami 70. Rocznicy Konwencji Chicagowskiej. Przewodniczący poinformował Radę, że odbędą się dwie uroczystości – jedna w Montrealu w dniu 4 września 2014 r. oraz druga 8 grudnia 2014 roku w Chicago, która odbędzie się w formie Sesji Rady. Posiedzenie Rady zakończyło się pożegnaniem byłem członka Rady z Japonii.
W dniu 25 czerwca odbyło się kończące 202. Sesję Rady spotkanie Komitetu ds. Zasobów Ludzkich (HRC). Polska była obecna na spotkaniu jako obserwator. Podczas spotkania dokonano przeglądu kandydatów na stanowisko zastępcy dyrektora Biura Współpracy Technicznej (TCB). Dr hab. Małgorzata Polkowska wskazała, że proces identyfikacji kandydatów w ICAO różni się od tego stosowanego w ramach ONZ i wymaga więcej kroków i oprócz przekazywania dokumentów i rozmów kwalifikacyjnych muszą również zdawać pisemne i ustne egzaminy. Dodała, że jeśli proces byłby tak samo długi jak ten stosowany w ONZ, transparenty oraz określający konkretne dokumenty, cały proces byłby bardziej efektywny. Podkreśliła również, że powinna być określona definicja ekwiwalentu stopnia Magistra w ogłoszeniach o naborze na stanowiska.
Następna 203. Sesja Rady ICAO odbędzie się we wrześniu 2014 roku.
Komentarze