Zmiany na lotniskach w UE. Jakie dane mogą być przetwarzane?
W połowie sierpnia 2024 roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przedstawiło projekt nowelizacji ustawy dotyczącej przetwarzania danych pasażerów lotniczych. Nowelizacja ma dostosować polskie przepisy do wytycznych Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Zmiany mają na celu ograniczenie zakresu gromadzenia i przetwarzania danych pasażerów lotów wewnątrz UE, co jest odpowiedzią na orzeczenie TSUE, które uznało obecne przepisy za niezgodne z Kartą praw podstawowych UE.
Dane gromadzone przez przewoźników lotniczych dotyczą tożsamości pasażerów i pochodzą z dokumentów takich jak paszport lub dowód osobisty. Obejmują m.in. imię i nazwisko, datę urodzenia, obywatelstwo, datę oraz trasę podróży, a także numer miejsca w samolocie. Te informacje są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa oraz identyfikacji pasażerów przed lotem. Obecnie dane te są przechowywane przez pięć lat, a po upływie sześciu miesięcy poddawane są depersonalizacji. W określonych przypadkach mogą jednak zostać ponownie ujawnione za zgodą sądu lub prokuratora.
W czerwcu 2022 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że pięcioletni okres przechowywania danych pasażerów narusza unijne przepisy. Zgodnie z tym wyrokiem, państwa członkowskie nie mogą wymagać przekazywania danych dotyczących pasażerów lotów wewnątrz UE, jeśli nie ma realnego zagrożenia terrorystycznego.
Czytaj całość artykułu na stronie www.forsal.pl
Komentarze