YFQ-44A firmy Anduril odbył pierwszy lot
31 października 2025 r., swój pierwszy lot odbył dron bojowy YFQ-44A firmy Anduril Industries, jeden z dwóch odrzutowych samolotów bezzałogowych biorących udział w programie Collaborative Combat Aircraft (CCA) Sił Powietrznych USA. Fakt ten stanowi kluczowy krok w kierunku wprowadzenia autonomicznych „skrzydłowych”, którzy będą latać obok załogowych myśliwców.
Lot odbył się na lotnisku Southern California Logistics Airport w Victorville w Kalifornii. Firma Anduril poinformowała, że YFQ-44A samodzielnie wykonał plan misji, zarządzał lotem i regulacją przepustnicy niezależnie od poleceń operatora, a następnie powrócił do lądowania pod nadzorem operatora.
„Ten samolot wprowadza ten nowy paradygmat z niesamowitą precyzją techniczną” – powiedział Jason Levin, starszy wiceprezes Anduril ds. dominacji w powietrzu i uderzeń. „Samodzielnie realizuje plan misji, zarządza sterowaniem lotem i regulacją przepustnicy niezależnie od poleceń człowieka i powraca do lądowania po naciśnięciu przycisku”.
Ten kamień milowy czyni Anduril drugim uczestnikiem konkursu CCA Increment 1, który dotarł do fazy testów w locie, po General Atomics Aeronautical Systems, którego prototyp YFQ-42A odbył pierwszy lot w sierpniu 2025 r. w Gray Butte w Kalifornii.
Współpraca dronów z myśliwcami
Siły Powietrzne utworzyły program CCA w celu opracowania rodziny autonomicznych samolotów odrzutowych, które mogłyby współpracować z myśliwcami takimi jak F-22 i F-35. Inicjatywa ma na celu dostarczenie tego, co Siły Powietrzne nazywają „przystępną masą” – skalowalnej siły bezzałogowych samolotów zdolnych do prowadzenia misji rozpoznawczych, walki elektronicznej i uderzeniowych, jednocześnie zmniejszając ryzyko dla pilotów.
„Te loty dostarczają nam twardych danych, których potrzebujemy do kształtowania wymagań, ograniczania ryzyka i zapewnienia, że program CCA zapewni zdolność bojową w tempie i na skalę, które pozwolą nam wyprzedzić zagrożenie” – powiedział sekretarz Sił Powietrznych Troy Meink w publicznym oświadczeniu ogłaszającym loty obu prototypów.
Założona w 2017 r. przez Palmera Luckeya, twórcę Oculus VR, wraz z byłymi dyrektorami Doliny Krzemowej i departamentu obrony: Brianem Schimpfem, Trae Stephensem, Mattem Grimmem i Josephem Chenem, firma Anduril Industries opracowuje oparte na oprogramowaniu systemy obronne i bezpieczeństwa, które integrują sztuczną inteligencję i autonomiczne operacje. Z siedzibą główną w Costa Mesa w Kalifornii, produkty firmy obejmują platformę dowodzenia i kontroli Lattice, wieże obserwacyjne, systemy zwalczania bezzałogowych statków powietrznych oraz rosnącą rodzinę bezzałogowych statków powietrznych, w tym dron rozpoznawczy Ghost i platformę bojową Fury/YFQ-44A.
Anduril poinformował, że jego YFQ-44A przeszedł „od projektu od podstaw do pierwszego lotu w 556 dni”, co podkreśla podejście do rozwoju skoncentrowane na oprogramowaniu. Samolot został zbudowany w oparciu o modułowy cyfrowy szkielet o nazwie ArsenalOS, zaprojektowany w celu umożliwienia szybkich aktualizacji autonomicznych zachowań i profili misji.
Firma planuje zwiększyć produkcję w swoim przyszłym zakładzie w Ohio w 2026 r., aby sprostać potencjalnemu zapotrzebowaniu na produkcję CCA.
Działania rozwojowe w zakresie lotów zarówno dla YFQ-42A, jak i YFQ-44A będą kontynuowane w rządowych i zagranicznych ośrodkach testowych, w tym w bazach Edwards AFB i Nellis AFB. Dane z tych lotów bojowych posłużą do opracowania taktyki, oceny bezpieczeństwa i koncepcji współpracy człowiek-maszyna, w momencie gdy siły powietrzne zdefiniują swoją pierwszą operacyjną eskadrę CCA.
Komentarze