X-59 oblatany. Rozpoczyna się nowa era w lotach naddźwiękowych
Lockheed Martin Skunk Works, we współpracy z NASA, pomyślnie zakończył pierwszy lot X-59, rewolucyjnego, cichego samolotu naddźwiękowego, zaprojektowanego, aby utorować drogę szybszym komercyjnym podróżom lotniczym.
X-59 wystartował 28 października 2025 r. z zakładu Skunk Works w fabryce nr 42 Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Palmdale w Kalifornii. Według flightradar24, samolot leciał nieco ponad godzinę, a następnie wylądował w pobliżu Centrum Badawczego Lotów im. Armstronga NASA w Edwards w Kalifornii. X-59 działał dokładnie zgodnie z planem, potwierdzając wstępne parametry lotu i osiągi w powietrzu przed bezpiecznym lądowaniem w nowym miejscu.
„Jesteśmy podekscytowani osiągnięciem pierwszego lotu X-59” – powiedział OJ Sanchez, wiceprezes i dyrektor generalny Lockheed Martin Skunk Works. „Ten samolot jest świadectwem innowacyjności i wiedzy naszego wspólnego zespołu i jesteśmy dumni, że jesteśmy w czołówce rozwoju technologii cichego lotu naddźwiękowego”.
X-59 to jedyny w swoim rodzaju samolot naddźwiękowy, zaprojektowany z myślą o zademonstrowaniu możliwości lotu z prędkością naddźwiękową i redukcji jednocześnie huku dźwiękowego do delikatnego dudnienia. W ten sposób X-59 ma na celu pokonanie jednej z głównych barier dla komercyjnych lotów naddźwiękowych, która jest obecnie ograniczona nad lądem ze względu na obawy związane z hałasem. Udany rozwój i testy w locie X-59 pozwolą na ustalenie nowych, opartych na danych, dopuszczalnych progów hałasu dla komercyjnych lotów naddźwiękowych nad lądem, torując drogę dla nowej generacji samolotów naddźwiękowych, które będą mogły efektywnie i w zrównoważony sposób przewozić pasażerów i ładunki dwa razy szybciej niż obecnie.
„X-59 jest symbolem amerykańskiej pomysłowości. Amerykański duch nie zna granic. To część naszego DNA – pragnienie, by latać dalej, szybciej i ciszej niż ktokolwiek wcześniej. Ta praca umacnia pozycję Ameryki jako lidera w lotnictwie i ma potencjał, by zmienić sposób, w jaki ludzie latają” – powiedział Sean Duffy, pełniący obowiązki administratora NASA.
Firma Skunk Works będzie nadal kierować wstępną kampanią testów w locie samolotu, ściśle współpracując z NASA w celu rozszerzenia zakresu lotu X-59 w nadchodzących miesiącach. Częścią tej podróży testowej będą pierwsze loty naddźwiękowe X-59, podczas których samolot osiągnie optymalną prędkość i wysokość, umożliwiającą cichy huk. Umożliwi to NASA wykorzystanie X-59 do pomiaru jego charakterystyki dźwiękowej i przeprowadzenia testów akceptacji społecznej.
To osiągnięcie świadczy o zaangażowaniu firmy Lockheed Martin w przekraczanie granic innowacji w lotnictwie i kosmonautyce oraz o jej zaangażowaniu w tworzenie najnowocześniejszych rozwiązań dla przyszłości lotnictwa.
Komentarze