UE chce chronić obywateli przed substancją kumen w paliwie – jakie to ma znaczenie dla pilotów GA?
Niestety, Bruksela wprowadza kolejny przykład biurokratycznej dziwności. Komisja Europejska chce chronić obywateli UE przed substancją kumen, co jest w zasadzie dobrym pomysłem: kumen jest toksyczny, może uszkadzać wątrobę, powodować zawroty głowy i senność, a nawet powodować raka. Jednak co to ma wspólnego z lotnictwem ogólnym?
Otóż Kumen można mieszać z olejem napędowym i paliwem Jet A1. Od 1 grudnia 2023 r. nie powinien już być dostarczany „ogółowi społeczeństwa” zgodnie z dyrektywami europejskimi 1907/2006 i 2023/1132, a jedynie „użytkownikom komercyjnym i profesjonalnym”. Niestety dyrektywy UE nie definiują tych pojęć. Kierowcy samochodów są zwolnieni z tych przepisów i mogą nadal samodzielnie tankować olej napędowy, a zawodowi piloci mogą samodzielnie tankować samoloty paliwem Jet A1 lub olejem napędowym.
Ale o prywatnych pilotach w jakiś sposób zapomniano. Kilka miesięcy temu wraz z innymi stowarzyszeniami branżowymi AOPA zwróciła się do Komisji Europejskiej o wyjaśnienie, czy prywatni piloci muszą i mogą samodzielnie tankować swoje samoloty olejem napędowym lub Jet A1 bez wsparcia przeszkolonych pracowników zajmujących się tankowaniem? Ale najwyraźniej Bruksela nie znalazła jeszcze czasu, aby rozwiązać tę kwestię.
Aktualna opinia eksperta wspiera opinię AOPA: zalicza do „profesjonalistów” także posiadaczy licencji pilota turystycznego. Dzieje się tak dlatego, że posiadacze licencji CPL i ATPL są szkoleni w zakresie tankowania w taki sam sposób, jak piloci PPL i LAPL. A posuwając się do skrajności, można przytoczyć argument, że posiadacze licencji PPL są uprawnieni do tankowania oleju napędowego lub Jet A1 ze względu na swoje kwalifikacje kierowcy samochodu tankującego ON.
W ostatnim czasie AOPA otrzymała wiele pytań od członków organizacji, którzy dostali wiadomość od Air BP z informacją, że paliwa zawierające substancję kumen mogą być wydawane w ramach samodzielnego tankowania wyłącznie „zawodowym pilotom”. Jednak w tym przypadku można powiedzieć jasno: Air BP definiuje jako profesjonalistów wszystkich klientów, którzy posiadają licencję pilota i tankują na lotniskach. Zatem lotnicy powinni pamiętać, że posiadając licencję pilota mają kwalifikacje do samodzielnego tankowania swojego samolotu olejem napędowym lub paliwem Jet A1.
Więcej informacji dotyczących substancji kumen można znaleźć tutaj (LINK)
Komentarze