Tydzień Bezpieczeństwa podczas 201. Sesji Rady ICAO
W poniedziałek, w dniu 3 marca rozpoczął się tzw. „tydzień bezpieczeństwa” podczas fazy rady 201. Sesji Rady ICAO. W posiedzeniach rady uczestniczy Stała Przedstawicielka Polski w Radzie dr Małgorzata Polkowska. Przed posiedzeniem Rady odbyło się spotkanie koordynacyjne UE. Podczas spotkania przedyskutowano wyniki zeszłotygodniowych posiedzeń Rady. Uzgodniono również stanowisko Unii Europejskiej w zakresie dokumentów, które będą przedstawiane podczas posiedzeń Rady podczas „tygodnia bezpieczeństwa”.
Podczas czwartego posiedzenia Rady przedstawiono uchwały podjęte w trakcie 38. Sesji Zgromadzenia ICAO dotyczące bezpieczeństwa oraz pojemności i efektywności żeglugi powietrznej. Zgromadzenie przyjęło strategiczny plan prac poprzez Globalny Plan Bezpieczeństwa Lotnictwa (GASP) oraz Globalny Plan Żeglugi Powietrznej (GANP). Oba plany są wszechstronne i mają wyznaczać kierunek prac w zakresie bezpieczeństwa i żeglugi powietrznej na najbliższą trzyletnią kadencję. Zawierają one także "cykliczne" podejście, które powodują, iż organizacja skupia się na ryzyku i priorytetach opartych na analizach. Kluczowym elementem jest nieprzerwana praca nad programami oraz identyfikowanie priorytetów, a także optymalizowanie użytkowania ograniczonych zasobów oraz zapewniania osiągnięcia ustalonych zamierzeń. Zaprezentowano ponadto raport dotyczące implementacji planu przejściowego Uniwersalnego Programu Audytu Nadzoru Ochrony USAP-CMA.
Podczas posiedzenia członkowie rady zaakceptowali zmiany do Załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. zaproponowane przez Komisję Żeglugo Powietrznej (ANC).
Zaakceptowano zmianę 172 do Załącznika 1 Licencjonowanie Personelu. Zmiana dotyczy podniesienia limitu wieku pilotów zatrudnionych w międzynarodowym komercyjnym przewozie lotniczym, wprowadzenia przepisów dotyczących szkolenia zapobiegania wchodzenia samolotu w anormalne położenia oraz wyprowadzania z nich, w tym zmian redakcyjnych w celu usunięcia nieaktualnych przepisów dotyczących wymagań znajomości języka i rozszerzenia wymogów przejściowych dotyczących pionowzlotów. Przedmiotowa zmiana do Załącznika 1 zezwala na wykonywanie międzynarodowych lotów w przewozie lotniczym dwóm pilotom w wieku 60-64 lat. Według istniejących badań, analiz oraz doświadczeń przewoźników lotniczych wykonywanie lotu przez dwóch pilotów w przedstawionym zakresie wieku nie wpłynie na bezpieczeństwo lotu. Jakikolwiek ewentualny spadek umiejętności pilota może być wychwycony podczas rutynowych przedłużeń uprawnień w trakcie sesji symulatorowych. Ponadto zmiana wieku górnej granicy wieku 65 lat dla pierwszych oficerów (FO) z poziomu Rekomendacja do Standard ma na celu zapewnienie uznawania przez państwa członkowskie wieku 65 lat jako górnej granicy wiekowej dla pierwszych oficerów. Komisja Żeglugi Powietrznej biorąc pod uwagę techniczne okoliczności związane ze zmianą przewiduje datę jej wejścia w życie na lipiec 2014 roku oraz datę implementacji na 13 listopada 2014 r.
Rada przyjęła również zmianę 38 do Części I, Załącznika 6, zmianę 33 do Części II, Załącznika 6 oraz zmianę 19 do Części III, Załącznika 6. Zmiany dotyczą: szkolenia zapobiegania wchodzenia samolotu w anormalne położenia oraz wyprowadzania z nich, procedur i wymagań projektowych dotyczących nawigacji opartej na statystykach (PBN), a także procedur startu i lądowania śmigłowców (Point in Space), harmonizacji przepisów dotyczących elektronicznych toreb lotniczych (EFB), materiałów niebezpiecznych, wyświetlaczy HUD, przepisów dotyczących paliwa oraz rejestratorów lotów. Członkowie Rady zaakceptowali ponadto zmianę 58 do Załącznika 4, zmianę 6 do Tomu I i II Załącznika 14, zmianę 38 do Załącznika 15 dotyczące procedur startu i lądowania śmigłowców (Point in Space). Zmianę 11 do Tomu I Załącznika 16 dotyczącą rozwiązania problemów technicznych związanych z rozwojem i stosowaniem norm i zalecanych praktyk (SARPs) do certyfikacji hałasu samolotów oraz opracowania procedur operacyjnych dla zmniejszenia hałasu samolotów. Zmianę 89 do Tomu I, II i IV Załącznika 10 dotyczącą technicznych wymagań dla m.in. systemów GNSS, ADS-B oraz systemu nadzoru. Przyjęto również zmianę 8 do Tomu II Załącznika 16 dotyczącą zmian surowości norm emisji i wynagań technicznych wynikających z zastosowania systemów demonstracyjnych związanych z certyfikacją emisji silników lotniczych.
Przedstawiono ponadto program prac Komisji Żeglugi Powietrznej podczas 196. Sesji Komisji.
W dniu 6 marca br. odbędzie się pierwsze posiedzenie Grupy Doradczej ds. Środowiska (EAG).
We wtorek, w dniu 4 marca odbędzie się ceremonia pogrzebowa dr Assade Kotaite, Emerytowanego Przewodniczącego Rady ICAO, który zmarł 27 lutego 2014 roku. Zgodnie z decyzją Sekretarza Generalnego ICAO, w siedzibie ICAO w Montrealu oraz biurach regionalnych flaga ICAO zostanie opuszczona do połowy masztu.
Komentarze