Przejdź do treści
Źródło artykułu

Textron likwiduje jednostkę eAviation, włączając Pipistrel do głównego działu lotniczego

Textron likwiduje swoją jednostkę biznesową eAviation i przenosi swoje programy samolotów elektrycznych i hybrydowych do innych działów firmy, co oznacza koniec krótkotrwałego segmentu, który niegdyś stanowił wizytówkę Textron w zakresie technologii lotniczych nowej generacji.

Zmiana, ujawniona w zgłoszeniu do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd Stanów Zjednoczonych z 17 października 2025 r., wejdzie w życie 4 stycznia 2026 r., czyli od początku kolejnego roku obrotowego Textron. Działanie to zmniejsza liczbę segmentów sprawozdawczych firmy z sześciu do pięciu: Textron Aviation, Bell, Textron Systems, Industrial i Finance.

Większość dotychczasowej działalności Textron eAviation – w tym Pipistrel, słoweński producent samolotów elektrycznych, przejęty przez Textron w 2022 r. – zostanie włączona do Textron Aviation. Ten dział nadzoruje już marki Cessna i Beechcraft, a teraz przejmie odpowiedzialność za linię lekkich samolotów Pipistrel, w tym Velis Electro i Panthera, a także za trwające badania nad hybrydowymi i zaawansowanymi systemami napędowymi.

Firma Textron poinformowała w swoim zgłoszeniu do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC), że restrukturyzacja pozwoli Pipistrel i innym programom „wykorzystać doświadczenie Textron Aviation w zakresie rozwoju, produkcji i sprzedaży”, zapewniając im dostęp do ugruntowanych sieci produkcyjnych i wsparcia klienta.

Projekty elektryczne i hybrydowe związane z obronnością, które były częścią eAviation, zostaną przeniesione do Textron Systems, działu firmy zajmującego się obronnością i sektorem rządowym, który opracowuje załogowe i bezzałogowe statki powietrzne dla klientów wojskowych. W zgłoszeniu stwierdzono, że ta reorganizacja zapewni „bardziej bezpośredni dostęp do docelowej bazy klientów” dla tych technologii.

Niektóre programy inżynieryjne w eAviation – głównie cyfrowe systemy sterowania lotem i zarządzania statkami powietrznymi – zostaną przeniesione na szczebel korporacyjny, gdzie będą wspierać badania i rozwój w wielu jednostkach biznesowych Textron. Projekty te obejmują technologię pozyskaną w 2024 roku w wyniku przejęcia niemieckiej firmy inżynieryjno-lotniczej Amazilia Aerospace.

Texron utworzył swój dział eAviation po przejęciu Pipistrel, pozycjonując nową jednostkę jako centrum zrównoważonego rozwoju lotnictwa. Firma zapowiedziała wówczas, że Pipistrel zachowa swoją europejską tożsamość i będzie nadal projektować i produkować lekkie samoloty, korzystając jednocześnie z globalnych zasobów Textron.

Pipistrel NUUVA V300 - pierwszy lot (fot. Textron eAviation)

Utworzenie działu zostało odebrane jako sygnał, że Textron planuje konkurować w rozwijającym się sektorze lotnictwa elektrycznego, u boku firm opracowujących nowe typy pojazdów miejskiej mobilności powietrznej. Dział ten zapewnił również siedzibę dla projektu Nexus eVTOL, koncepcji elektrycznej taksówki powietrznej, zaprezentowanej przez spółkę zależną Textron, Bell, w 2019 r.

Najnowszy dokument Textrona nie wspomina o Nexusie ani nie zawiera szczegółów dotyczących przyszłości programu. Firma wcześniej spowolniła prace nad czteromiejscowym samolotem, który miał odbyć swój pierwszy lot do końca 2025 r.

Textron nie ogłosił żadnych zmian w zatrudnieniu związanych z restrukturyzacją. Firma poinformowała, że ​​rozpocznie raportowanie zgodnie z nową strukturą segmentów po opublikowaniu wyników finansowych za pierwszy kwartał 2026 roku wiosną przyszłego roku i wówczas ponownie przedstawi dane segmentowe z poprzedniego roku.

Przejęcie Pipistrel przez Textron w 2022 r. zostało wycenione na około 235 mln dolarów i obejmowało Velis Electro – pierwszy na świecie w pełni elektryczny samolot z certyfikatem typu – a także szereg lekkich konstrukcji tłokowych i hybrydowo-elektrycznych. Pipistrel rozwija również bezzałogowe samoloty transportowe i samoloty do zadań specjalnych w ramach programów Nuuva i Surveyor.

Po włączeniu eAviation do szerszej działalności Textron, oczekuje się, że programy te będą kontynuowane w ramach nowych ram korporacyjnych, które będą bardziej bezpośrednio łączyć je z tradycyjnymi obszarami produkcji samolotów i obronności Textron.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony