Testy Pipera PA-31T1 z 11-łopatowym śmigłem (film)
Firma MT-Propeller poinformowała o rozpoczęciu testów w locie 11-łopatowego śmigła. Podjęte próby są częścią programu rozwoju technologii i wydajności śmigieł, które zostały zaprojektowane z myślą zastosowania w konstrukcjach turbinowych i zasilanych elektrycznie.
Na potrzeby testów śmigło zostało zamontowane na prawym silniku Pipera PA-31T1 napędzanego dwoma turbinowymi jednostkami Pratt & Whitney PT6A-135A. Zgodnie z oświadczeniem firmy, podczas lotu nowe śmigło generowało „imponującą sygnaturę dźwiękową” i zapewniło 15 % wzrost ciągu statycznego w porównaniu ze standardowym certyfikowanym śmigłem 5-łopatowym.
System zasilania jest również obiecujący pod względem zmniejszenia emisji hałasu generowanego przez silnik i śmigło. Firma akcentuje, iż nowe śmigło, które wciąż znajduje się w fazie rozwoju, „w połączeniu z zasilaniem silnikiem turbinowym lub elektrycznym o niskiej prędkości obrotowej otwiera nowe możliwości w zakresie osiągów, wydajności i emisji hałasu”.
Nie jest jasne, czy w związku z opracowaniem nowej technologii firma MT planuje ubiegać się o dodatkowy certyfikat typu. W ostatnich latach firma prowadziła badania śmigieł w wielu konfiguracjach, w tym z 9-łopatowym testowanym na samolocie Piper PA-42 Cheyenne.
Testy Pipera PA31T1 z 11-łopatowym śmigłem



Komentarze