TCAS zapobiegł niebezpiecznemu zbliżeniu B788 linii Qatar i A359 Ethiopian Airlines
24 lutego 2024 r., B788 linii Qatar Airways (znaki rejestracyjne A7-BCN) wykonywał lot QR-1383 z Doha (Katar) do Entebbe (Uganda) i leciał na FL380 w przestrzeni powietrznej Somalilandu/Somalii, około 180 NM na północny wschód od Hargeisa (Somaliland). Załoga samolotu pozostawała w kontakcie z ATC w Mogadiszu, kiedy otrzymała polecenie naboru wysokości do FL400.
W tym samym czasie, A359 linii Ethiopian Airlines (znaki rejestracyjne ET-ATY) wykonywał lot ET-602 z Addis Abeby (Etiopia) do Dubaju (ZEA). Samolot leciał na FL390 w przestrzeni powietrznej Somalilandu/Somalii, około 180 NM na północny wschód od Hargejsy i pozostawał w kontakcie z Somaliland Hargeisa Center. Rozpoczynając wznoszenia na FL385 załoga B788 otrzymała zalecenie TCAS, aby zniżyć z powrotem na FL380, co miało zapobiec niebezpiecznemu zbliżeniu do A359.
24 lutego 2024 r. ULC Somalilandu wydał oświadczenie: "Dzisiaj około godziny 12:32 we wschodniej Afryce kontrolerzy w Mogadiszu błędnie poinstruowali załogę Qatar Airways (Qatar 6U), który leciał z Valley do Entebbe i leciał na FL380, że ma wznieść się na wysokość FL400. W tym czasie mieli oni przed sobą samolot Ethiopian Airlines (Etiopia 602), który leciał z Addis do Dubaju. Na szczęście system TCAS wydał ostrzeżenie i poinformował o bliskiej obecności drugiego samolotu, dzięki czemu udało się zachować bezpieczną separację".
Somaliland i Somalia spierają się o to, kto ma kontrolować FIR HCSM. W 2019 roku ICAO przekazała kontrolę nad nim rządowi Somalii w Mogadiszu i to tamtejsze władze lotnicze (SCAA) są odpowiedzialne za zapewnianie służb żeglugi powietrznej w całej przestrzeni powietrznej tego kraju.
Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com
Czytaj również:
Fałszywy kontroler w Somalii i ostrzeżenie dla bezpieczeństwa
Komentarze