Przejdź do treści
Źródło artykułu

Szczyt lotniczy UE - Rosja

W dniach 12-13 października 2011 roku w St. Petersburgu odbył się Szczyt lotniczy Unia Europejska – Rosja.

Unię Europejską reprezentował Komisarz ds. Transportu, Pan Siim Kallas, a stronę rosyjską Minister Transportu Federacji Rosyjskiej, Pan Igor Levitin. W szczycie udział również wziął Pan Siergiej Iwanow (Wicepremier rządu Federacji Rosyjskiej).

Głównym celem szczytu było określenie priorytetów dalszej współpracy między Unią Europejską a Rosją. Program spotkania został podzielony na osiem sesji panelowych dotyczących różnej tematyki m.in. rynku lotniczego, bezpieczeństwa, ochrony, lotnisk, zarządzania ruchem lotniczym czy ochrony środowiska.

W oficjalnym przemówieniu podczas otwarcia Szczytu, Komisarz Kallas odniósł się do wpisania klauzuli wyznaczania unijnego przewoźnika lotniczego do dwustronnej umowy o komunikacji lotniczej między Finlandią a Rosją zaznaczając, że nie jest to postać modelowa umowy, jaką powinny się wzorować kolejne państwa członkowskie podczas negocjacji ze stroną rosyjską.

Kolejnym ważnym tematem poruszonym na Szczycie była kwestia opłat za przeloty trasami transsyberyjskimi. Rosja uzależnia podpisanie uzgodnionego w 2006 r. porozumienia od swojego przystąpienia do Światowej Organizacji Handlu (WTO). Unii Europejskiej z kolei zależy na tym, aby to porozumienie zostało podpisane przed podjęciem decyzji o przyjęciu Rosji do tej organizacji. Przedstawiciele środowiska lotniczego uważają wręcz, że opłaty te są nielegalne i stawiają przewoźników rosyjskich w uprzywilejowanej pozycji.

Kontrowersyjnym tematem okazała się kwestia handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Rosja już od dłuższego czasu wskazywała na bezprawność europejskiego systemu, który ma wejść w życie od 1 stycznia 2012 r. Na szczycie jedynie podkreśliła swoje ugruntowane stanowisko oraz zaznaczyła istnienie innych rozwiązań problemu, jak globalne podejście w ramach ICAO. Dalsze rozmowy na ten temat będą toczone na forum ICAO podczas posiedzenia Rady w dniu 2.11.2011 r..

W panelu poświęconemu przemysłowi aeronautycznemu strona rosyjska wyraziła zainteresowanie wynegocjowaniem z UE umowy o współpracy w zakresie uregulowań dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego (tzw. BASA), która ułatwiłaby współpracę.

W zakresie zarządzania ruchem lotniczym (ATM) Polska zaproponowała współpracę Obwodu Kaliningradzkiego z Baltic FAB.

Szczyt zakończył się w miłej atmosferze przejawiając duży potencjał do dalszej współpracy.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony