Przejdź do treści
Źródło artykułu

Stabilna aktywność Airbus Helicopters w 2022 roku

W 2022 roku Airbus Helicopters zdobył zamówienia brutto na 374 śmigłowców (netto: 362). O trwającym ożywieniu rynku świadczy imponująca liczba 216 zakontraktowanych lekkich śmigłowców jednosilnikowych. W minionym roku dostawy wzrosły do 344 wiropłatów (338 w 2021 r.), dzięki czemu  można oszacować wstępnie, że udział Airbus Helicopters w rynku maszyn dla użytkowników cywilnych i służb publicznych utrzymał się na poziomie 52%. Nalot floty śmigłowców Airbusa wrócił do poziomu sprzed pandemii COVID-19.

„W 2022 r. Airbus Helicopters ugruntował swoja pozycję rynkową pomimo niestabilności związanej z wojną na Ukrainie i perturbacji w łańcuchach dostaw. Dziękuję klientom za ich nieustanne zaufanie do Airbus Helicopters. Nasze zespoły będą nadal ciężko pracować, aby sprostać ich potrzebom i wywiązać się z zobowiązań w 2023 roku”, powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „Otrzymaliśmy zamówienia od 203 klientów z 48 krajów, co podkreśla znaczenie naszej globalnej działalności, a także pokazuje, że w niepewnych czasach rola śmigłowców jest ważniejsza niż kiedykolwiek”.

Kilka wydarzeń z 2022 r. zasługuje na miano przełomowych. W lipcu klient z Brazylii otrzymał pierwszy śmigłowiec ACH160, przetransportowany przez Atlantyk samolotem Airbus Beluga. Wkrótce później  do służby w japońskiej firmie All Nippon Helicopter wszedł pierwszy H160, a francuska marynarka wojenna odebrała pierwszy H160 przeznaczony do zadań SAR. W październiku firma dostarczyła hiszpańskiemu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych pierwsze śmigłowce H135. Nastąpiło to po zaledwie dziesięciu miesiącach od złożenia dużego zamówienia na te maszyny.

Przedstawiciele Airbus Helicopters podpisali znaczące kontrakty na wsparcie i usługi serwisowe zarówno z klientami cywilnymi, jak i wojskowymi. Do najważniejszych należą umowa NHIndustries z NAHEMA na serwis francuskich i niemieckich NH90, kontynuacja kontraktu z armią amerykańską na obsługi ponad 480 śmigłowców UH-72A i UH-72B Lakota. The Helicopter Company podpisała kontrakty In-Service HCare w celu utrzymania gotowości eksploatacyjnej swojej floty 20 H145 i sześciu ACH160.

„Nie jest zaskoczeniem, że bezpieczeństwo jest obecnie priorytetem dla wielu krajów. Znajduje to odzwierciedlenie w naszym portfelu zamówień. Realizujemy kontrakt na 27 H125 dla wieloletniego partnera, brazylijskich sił zbrojnych. Zaczęliśmy poważną modernizację śmigłowców Tiger dla armii francuskiej i hiszpańskiej, a także pracujemy nad projektem linii montażu końcowego H175M w Broughton, do uruchomienia której dojdzie, jeśli wygramy w Wielkiej Brytanii konkurs na nowy śmigłowiec średni”, wskazuje prezes Even. Airbus Helicopters kontynuował też prace nad planem dekarbonizacji wiropłatów, zakładającym wykorzystanie paliwa SAF, hybrydyzacji i elektryfikacji układów napędowych.

"Pokaz demonstratora technologii DisruptiveLab podczas Airbus Summit to kolejny ważny krok w kierunku dekarbonizacji branży śmigłowcowej. Maszyna, która odbyła lot 13 stycznia, dowiedzie możliwości redukcji emisji CO2 o 50%. Nasze zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju sprawiło, że zawiązaliśmy kolejne partnerstwa przemysłowe, które będą wspierać optymalne wprowadzenie do eksploatacji CityAirbus NextGen, naszego prototypu elektrycznego statku powietrznego eVTOL”, kontynuuje Even.

Airbus Helicopters nadal wprowadzał innowacje na rynek wojskowy. Firma kontynuowała prace nad własnym bezzałogowcem VSR700, który zaczął testy możliwości autonomicznego startu i lądowania na morzu. W czerwcu 2022 r. firma została koordynatorem projektu „EU Next Generation Rotorcraft Technologies Project” (ENGRT), będącego przedsięwzięciem badawczo-technologicznym finansowanym z Europejskiego Funduszu Obronnego, torującym drogę dla nowej generacji wiropłatów wojskowych w Europie.

Wyniki finansowe przedsiębiorstwa za cały 2022 r. zostaną ogłoszone 16 lutego br.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony