Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozpoczęcie Fazy Rady 203. Sesji Rady ICAO

W dniu 27 października 2014 r. rozpoczęła się druga faza 203. Sesji Rady ICAO – tzw. faza Rady. W obradach uczestniczy Stała Przedstawicielka Polski w Radzie ICAO dr hab. Małgorzata Polkowska.

W dniu 27 października odbyło się spotkanie koordynacyjne UE oraz nieformalne spotkanie dla członków Rady w celu przekazania postępów w pracach dotyczących globalnego systemu śledzenia stras lotu oraz ryzyka dla lotnictwa cywilnego w związku z lotami w strefach powietrznych zagrożonych konfliktem. Prezentację poprowadzili Dyrektor Biura Żeglugi Powietrznej Pani Nancy Graham oraz Przewodniczący Komisji Żeglugi Powietrznej Pan Farid Zizi. W ramach prezentacji nakreślono dotychczasowe aktywności grupy roboczej IATA oraz ICAO w sprawie śledzenia tras lotów z uwzględnieniem propozycji dotyczących rejestratorów lotu, Globalnego Systemu Bezpieczeństwa i Alarmowania (GADSS) oraz propozycji zmian w systemach samolotu (np. nadajnikach sygnału w niebezpieczeństwie – ELT), procedurach, przekazywania informacji pomiędzy służbami cywilnym i a wojskowymi, szkoleniach oraz koordynacji pomiędzy służbami. Przedstawiono również listę działań, które zostaną podjęte w celu wprowadzenia zaproponowanych zmian (również w zakresie implementacji zmian w załącznikach ICAO). W drugiej części spotkania przedstawiono wyniki prac Grupy Zadaniowej ICAO w sprawie lotów w strefach zagrożonych konfliktem. Przekazano informacje na temat wstępnych założeń zmian w sposobie przekazywania informacji na temat stref zagrożonych konfliktami.

Po spotkaniu informacyjnym odbyło się pierwsze posiedzenie Rady ICAO, które zostało otworzone oświadczeniem  Pana Liow Tiong Lai Ministra Transportu Malezji. W swoim oświadczeniu Minister podziękował za dotychczasowy wkład ICAO w sprawie badania wypadku samolotu Malezyjskich Linii Lotniczych lotu MH-17, jednocześnie poprosił o sprawne przeprowadzenie działań zmierzających do wypracowania przekazywania informacji pomiędzy państwami członkowskimi a liniami lotniczymi, w przypadku występowania zagrożeń konfliktami. Minister odniósł się również do zaginięcia lotu MH370 oraz wskazał na konieczność ustalenia założeń dla światowego systemu śledzenia tras lotu w czasie rzeczywistym oraz zwiększenia czasu działania podwodnych lokalizatorów ULB zainstalowanych na rejestratorach lotu we wszystkich samolotach komercyjnych.

W dalszej części posiedzenia Sekretarz Generalny ICAO przedstawił raport na temat najnowszych ustaleń dotyczących utraty lotu MH-17, co było preludium to zaprezentowania Rezolucji Rady ICAO dotyczącej zestrzelenia samolotu Malaysia Airlines lotu MH-17 nad wschodnią Ukrainą w dniu 17 lipca 2014 r, której współautorami był szereg państw, w tym Polska. Rezolucja potwierdza potrzebę współpracy wszystkich państw członkowskich ICAO aby w ramach międzynarodowego prawa, które zabrania aktów przemocy oraz powodowania zagrożenia dla międzynarodowego lotnictwa cywilnego, doprowadzić do ustalenia przyczyn wypadku poprzez bezstronne, międzynarodowe badanie jego okoliczności. Rezolucja potwierdza gotowość ICAO do kontynuacji współpracy i pomocy dla niezależnej komisji badającej przyczyny wypadku, której przewodniczy Holandia. Rezolucja potwierdza konieczność dalszych prac Organizacji w celu zbadania oraz poprawy kluczowych kwestii związanych z bezpieczeństwem, ochroną lotnictwa cywilnego i żeglugą powietrzną, które są w zakresie kompetencji ICAO. Rezolucja zawiera nawołanie do podjęcie wszystkich niezbędnych działań przez państwa członkowskie i organizacje lotnicze do nawiązania odpowiednich porozumień w celu przekazywania informacji, które mogą mieć wpływ na ocenę ryzyka dla statków powietrznych przelatujących przez ich przestrzeń powietrzną. Rezolucja została przyjęta jednogłośnie przez wszystkich członków Rady ICAO, co daje dodatkowy impuls do kontynuacji wzmożonych działań ICAO w tym zakresie.

Podczas posiedzenia rozpatrzono również dokument zgłoszony przez delegację Boliwii i Rosji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony