Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rewolucja na rynku szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego dzięki pierwszemu na świecie programowi online

Lektor Consulting Resources, jedyna w Finlandii prywatna organizacja zajmująca się szkoleniem kontrolerów ruchu lotniczego, nawiązała współpracę ze spółką Monad z siedzibą w Tampere, która jest producentem oprogramowania dla firm. Kooperacja ma na celu opracowanie pierwszego na świecie w pełni internetowego podstawowego kursu szkoleniowego dla kontrolerów ruchu lotniczego. 

Program ma obejmować niezbędną treść teoretyczną i zadania symulacyjne związane ze szkoleniem. To, co go wyróżnia, to integracja sztucznej inteligencji (AI) z symulacjami, które mają tworzyć autentyczne wrażenia z komunikacji radiowej przy jednoczesnym rozumieniu mowy użytkownika. Szkolenie kontrolerów ruchu lotniczego online ma zostać wdrożone w UE w styczniu 2024 r.

Do tej pory, tradycyjne szkolenie kontrolerów ruchu lotniczego było ograniczone lokalnie oraz czasowo i wymagało ćwiczeń praktycznych w wyznaczonych obiektach przy użyciu uciążliwych symulatorów. Celem firmy Lektor jest uwolnienie zajęć teoretycznych i ćwiczeń symulacyjnych od tych ograniczeń poprzez ulepszenie procesów szkoleniowych.

Samuli Suokas, założyciel Lektora, przewiduje, że trwająca transformacja transportu i prowadzone prace nad wprowadzeniem pasażerskich statków powietrznych z napędem elektrycznym otworzą możliwości dla komercyjnych lotów regionalnych, zwiększając globalne zapotrzebowanie na wykwalifikowanych kontrolerów ruchu lotniczego. Podkreślał również znaczenie misji podnoszenia bezpieczeństwa lotniczego, dodając, że takie szkolenia są kluczowe dla osiągnięcia tego celu.

Oparta na przeglądarkach internetowych platforma e-learningowa Lektora łączy treści teoretyczne i ćwiczenia praktyczne w ustrukturyzowane pakiety edukacyjne. Platforma jest specjalnie dostosowana do potrzeb szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego i zawiera zintegrowany symulator kontroli ruchu lotniczego oparty na sztucznej inteligencji. Umożliwia on użytkownikom wykonywanie ćwiczeń szkoleniowych związanych z badaniami podstawowymi, bez ograniczeń czasowych i lokalizacyjnych.

„Stworzyliśmy symulator radarowy, który wykorzystuje modele języka sztucznej inteligencji do generowania odpowiedniej i autentycznie brzmiącej komunikacji radiowej w symulowanych sytuacjach w ruchu lotniczym” – wyjaśnia Tomi Ęijö, dyrektor ds. rozwoju w firmie Monad.

Użytkownicy zarządzają ruchem lotniczym wykorzystując polecenia głosowe, a także za pomocą myszy i klawiatury. Podczas opracowywania systemu symulacyjnego sztuczną inteligencję odpowiednio zaprogramowano w zakresie nomenklatury kontroli ruchu lotniczego przy udziale zróżnicowanej grupy użytkowników. System może rozróżniać różną frazeologię kontroli ruchu lotniczego i różne akcenty kontrolerów.

Samuli Soukas podkreślał: „Ta innowacyjna platforma szkoleniowa stanowi znaczący krok w kierunku bezpieczniejszego nieba i ukazuje potencjał łączenia technologii i wiedzy lotniczej”.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.lektorconsulting.com 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony