Posiedzenie Rady UE ds. Transportu
15 października 2010 r. w Luksemburgu odbędzie się posiedzenie Rady Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii. W jego trakcie zostaną omówione trzy istotne punkty związane z lotnictwem cywilnym.
Upoważnienie Komisji Europejskiej do rozpoczęcia negocjacji w sprawie całościowej umowy w dziedzinie transportu powietrznego z Federacyjną Republiką Brazylii - będzie pierwszym omawianym zagadnieniem z zakresu lotnictwa cywilnego. Propozycja Komisji Europejskiej dotycząca wynegocjowania z Brazylią całościowej umowy o transporcie lotniczym została oparta na inicjatywie rządu brazylijskiego z początku br. w sprawie przeprowadzenia całościowych negocjacji lotniczych i zniesienia barier rynkowych ograniczających rozwój sektora lotniczego. Dla strony brazylijskiej ma to szczególne znaczenie w kontekście zbliżających się mistrzostw świata w piłce nożnej (2014 r.) i letnich igrzysk olimpijskich (2016 r.) organizowanych przez to państwo.
Zgodnie ze studium eksperckim przygotowanym na zlecenie Komisji Europejskiej w czerwcu 2009 r., Brazylia jest największym rynkiem lotniczym na kontynencie południowoamerykańskim. Wzajemne otwarcie rynków między UE a tym państwem wygenerowałoby 460 milionów EUR zysku rocznie dla przedsiębiorstw operujących na rynku lotniczym i pasażerów. Potencjalny wzrost liczby przewiezionych pasażerów oceniany jest z kolei na 335,000 nowych pasażerów w pierwszym roku obowiązywania porozumienia.
Drugim omawianym tematem będzie podsumowanie udziału Unii Europejskiej w 37 sesji Zgromadzenia Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), która to odbyła się między 28 września a 8 października 2010 r. w Montrealu (Kanada). Prace Zgromadzenia obejmujące 76 punktów porządku dziennego koncentrowały się na sprawach bezpieczeństwa, ochrony lotnictwa i ochrony środowiska. Oprócz tego omówiono sprawy prawa lotniczego, ekonomicznej regulacji transportu lotniczego oraz ułatwień. Do kwestii spornych należała przede wszystkim kwestia przyszłej rezolucji ICAO w sprawie lotnictwa międzynarodowego i zmian klimatu. Zgromadzenie wybrało też nowy skład Rady ICAO na lata 2010-2013. Delegacja kierowała się wspólnym stanowiskiem państw Unii Europejskiej i Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC), a w punktach gdzie brakowało takiego stanowiska – stanowiskiem narodowym.
W większości spraw stanowisko europejskie znalazło odzwierciedlenie w uchwałach Zgromadzenia. Wyjątkiem jest kwestia opracowania nowego załącznika do konwencji chicagowskiej „Zarządzanie bezpieczeństwem” i opracowanie wskaźników bezpieczeństwa w lotnictwie, które to działania przewidziano jako fakultatywne w planie prac ICAO na lata 2010-2013 oraz propozycja obowiązkowej kontroli wszystkich pracowników na lotniskach (nieprzyjęta ze względu na sprzeciw USA). W sprawach dotyczących zmian klimatu nie udało się przeforsować stanowiska europejskiego w sprawie średniookresowego globalnego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w lotnictwie ani wypracować porozumienia dotyczącego mechanizmów rynkowych w ograniczaniu emisji (market-based measures) – ustanowiono jedynie zbiór zasad dotyczących stosowania takich środków.
Ostatnią kwestią lotniczą będzie zagadnienie zgłoszone przez Republikę Cypru - zakaz korzystania przez cypryjskie linie lotnicze z rejonu informacji powietrznej (FIR) Ankara wydany przez władze tureckie. Dotyczył on odmowy przelotu cypryjskim przewoźnikom nad terytorium Turcji w czerwcu 2010 r. w trakcie strajku greckich kontrolerów ruchu powietrznego, co zdaniem strony cypryjskiej stoi w sprzeczności z prawem unijnym.
Komentarze