Polski wniosek kierunkowo zaakceptowany przez radę ICAO

ICAO - flaga przesłaniająca Słońce (fot. ULC)

27 maja 2021 r. odbyło się posiedzenie Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ICAO w sprawie rozpoczęcia badania okoliczności niedzielnego incydentu związanego z wymuszonym lądowaniem samolotu cywilnego w Mińsku. Jest to procedura z art. 55 ust. e) Konwencji chicagowskiej. Polski wniosek o wszczęcie niezależnego śledztwa w tej sprawie został kierunkowo zaakceptowany.

Premier RP Mateusz Morawiecki wyraził podczas ostatniego posiedzenia Rady Europejskiej oczekiwanie, że zostanie przeprowadzone niezależne śledztwo, które ma odpowiedzieć na pytania powstałe po incydencie lotniczym z 23 maja. W nawiązaniu do tego stanowiska strona polska złożyła wniosek w sprawie podjęcia przez ICAO śledztwa mającego na celu wyjaśnić okoliczności zdarzenia. W niedzielę 23 maja samolot linii Ryanair wykonując rejs z Aten do Wilna wykonał wymuszone lądowanie na lotnisku w Mińsku.

27 maja 2021 r. odbyło się posiedzenie Rady ICAO w sprawie incydentu na Białorusi. Z inicjatywy polskiej podjęta została kwestia rozpoczęcia procedury z art. 55 ust. e) Konwencji chicagowskiej. W posiedzeniu strona polska była reprezentowana przez Andrzeja Adamczyka, Ministra Infrastruktury oraz Piotra Samsona, Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Po wysłuchaniu wyjaśnień strony białoruskiej i stanowisk przedstawionych przez Polskę, Litwę i Irlandię, zdecydowana większość członków Rady kierunkowo poparła stanowisko o podjęciu przez ICAO badania sprawy incydentu na Białorusi. Oznacza to, że badanie przedmiotowego incydentu będzie rzetelnie przeprowadzone przez niezależną agendę wyspecjalizowaną ONZ.

– Decyzja Rady ICAO to sukces Polski. Większość państw poparła nasz wniosek, dzięki czemu będzie możliwe przeprowadzenie niezależnego dochodzenia w sprawie incydentu lotniczego na Białorusi – powiedział Prezes ULC Piotr Samson.

Według zapowiedzi przewodniczącego Rady ICAO, ostateczna Decyzja Rady w tej sprawie zostanie ogłoszona w przyszłym tygodniu.

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
comments powered by Disqus