Po czterech latach w Chinach wylądował pierwszy zagraniczny B737 MAX
10 października 2022 r., B737 MAX obsługiwany przez MIAT Mongolian Airlines wylądował w Guangzhou w Chinach, będąc pierwszym komercyjnym lotem tego modelu do Chin od prawie czterech lat.
B737 MAX 8 (znaki rejestracyjne EI-MNG) wykonywał lot OM235 z międzynarodowego lotniska Chinggis Khaan (UBN) w Mongolii do Guangzhou Baiyun (CAN) w Chinach. W marcu 2019 r. B737 MAX został uziemiony w Chinach w związku z dwoma katastrofami tego modelu, które miały miejsce w 2018 i 2019 r. w Etiopii i Indonezji. Zginęło w nich łącznie 346 osób.
Chiny są jednym z ostatnich dużych państw, które nie zatwierdziły jeszcze samolotów B737 MAX do użytku komercyjnego. We wrześniu 2022 r. Chińska Administracja Lotnictwa Cywilnego (CAAC) zorganizowała spotkanie z Boeingiem w Zhoushan, aby omówić powrót MAXa. Chociaż CAAS dokonał przeglądu zmian wprowadzonych przez producenta i ocenił szereg dodatkowych ulepszeń, organ regulacyjny nie podał daty powrotu samolotu na chińskie niebo.
W lipcu 2022 r. zaległości Boeinga w zakresie niedostarczonych samolotów MAX wynosiły około 290, z czego połowa z nich miała zostać dostarczona chińskim liniom lotniczym. Jednak 15 września 2022 r. Boeing ogłosił plany ponownego wprowadzenia na rynek niektórych samolotów 737 MAX zbudowanych dla chińskich klientów, ale nie można ich dostarczyć, ponieważ krajowy organ nadzoru lotniczego nie wydał ponownego certyfikatu.
Komentarze