Pilot ITA zwolniony za zaśnięcie za sterami podczas lotu transatlantyckiego
Pilot włoskiego przewoźnika ITA Airways został zwolniony po tym, jak zasnął za sterami swojego samolotu. Do incydentu doszło 30 kwietnia 2022 r. podczas lotu AZ609 z lotniska im. Johna F. Kennedy'ego (JFK) w Nowym Jorku na lotnisko Rzym-Fiumicino (FCO). Airbus A330 przelatywał przez francuską przestrzeń powietrzną, gdy centrum kontroli ruchu lotniczego w Marsylii na 10 minut straciło kontakt z załogą.
Brak komunikacji wywołał alarm terrorystyczny, a celem przechwycenia samolotu w powietrze zostały poderwane dwa francuskie myśliwce. Szefostwo ITA Airways próbowało skontaktować się z pilotami i po 10 min nieudanych prób połączenia się z nimi za pomocą telefonów satelitarnych, a następnie poprzez system ACARS (Aircraft Communication Addressing and Reporting System), komunikacja w końcu została nawiązana. Dokładna przyczyna incydentu nie została ujawniona, jednak włoski dziennik Repubblica, który jako pierwszy poinformował o zdarzeniu, podał, że FO miał w tym czasie kontrolowany odpoczynek, a kapitan mający monitorować lot, zasnął.
Podczas gdy załoga zaprzeczała jakimkolwiek wykroczeniom i o całe zamieszanie obwiniała o usterkę w systemie łączności, wewnętrzne dochodzenie wykazało, że samolot był w pełni sprawny. „Wszystkie zasady i procedury bezpieczeństwa były starannie przestrzegane zgodnie z najwyższymi standardami, przy standardowym wsparciu zaawansowanej technologii pokładowej, gwarantując w ten sposób najwyższy poziom bezpieczeństwa pasażerom” – poinformowała w oświadczeniu linia lotnicza.
Samolot leciał na autopilocie z normalną prędkością, na standardowej wysokości i trasie. Kapitan został jednak zwolniony po tym, jak śledztwo ujawniło jego „zachowanie […] niezgodne z obowiązującymi procedurami zarówno podczas lotu, jak i po lądowaniu”. W szczególności ITA Airways wskazały na „silne niespójności między oświadczeniami złożonymi przez kapitana, a wynikami wewnętrznych dochodzeń”.
Komentarze