Przejdź do treści

Konsultacje PAŻP: Wprowadzenie stref TRA w celu zabezpieczenia lotów BSP oraz usunięcie EPTR156

1.    CEL:
Celem wprowadzanych stref jest zabezpieczenie lotów szkolnych i treningowych BSP wykonywanych przez instytucje państwowe oraz wojsko. Publikacja stref na stałe w ENR 5.2.1.2 zastąpi aktualnie opublikowane suplementy do AIP Polska co poprawi świadomość sytuacyjną użytkowników.

2.    ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN:
Wprowadzane strefy nie są przeznaczone do stałej ani codziennej aktywności w ciągu roku. Przewidziana jest aktywność stref wyłącznie w trakcie trwania szkolnych i treningowych lotów UAV. Zamawianie i aktywacja stref będzie się odbywać zgodnie z procedurą opisaną w AIP Polska ENR 5.2.1.

2.1    Wprowadzenie strefy EPTR 151
Zmiana zakłada wprowadzenie strefy o granicach poziomych:
1.    52°08'48''N     021°16'37''E
2.    52°09'56''N    021°17'43''E
3.    52°10'22''N     021°18'45''E
4.    52°12'41''N     021°20'10''E
5.    52°11'36''N     021°26'25''E
6.    52°08'08''N     021°24'36''E
1.    52°08'48''N     021°16'37''E

oraz granicach pionowych GND – 2000 ft AMSL.

Strefa wyznaczona na potrzeby zabezpieczenia treningowych lotów UAV BVLOS. Kolizyjna strefa EP P18 EMÓW należy do tego samego zarządzającego, wlot i wykorzystanie strefy EP P18 możliwe do wykonywania lotów UAV podczas aktywności EPTR 151. Przestrzeń niesklasyfikowana. Organizator: Instytucja państwowa. 

Zobrazowanie: Rys. 1 Strefa EPTR 151
 

Rys. 1 Strefa EPTR 151

2.2    Wprowadzenie stref EPTR 139 – 142
Zmiana zakłada wprowadzenie następujących stref:

EPTR 139 o granicach poziomych:
1.    50°31'13"N    021°36'29"E
2.    50°40'27"N    021°49'34"E
3.    50°48'10"N    021°42'28"E
4.    50°37'44"N    021°23'38"E
1.    50°31'13"N    021°36'29"E

oraz o granicach pionowych GND – 3500 ft AMSL.

Strefa wyznaczona na potrzeby zabezpieczenia szkolnych lotów UAV. Przestrzeń niesklasyfikowana. Organizator: Dowódca 10. Świętokrzyskiej Brygady Obrony Terytorialnej.

EPTR 140 o granicach poziomych:
1.    50°37'44"N    021°23'38"E
2.    50°48'10"N    021°42'28"E
3.    50°53'40"N    021°37'26"E
4.    50°45'00"N    021°12'09"E
1.    50°37'44"N    021°23'38"E

oraz o granicach pionowych GND – 3500 ft AMSL.

Strefa wyznaczona na potrzeby zabezpieczenia szkolnych lotów UAV. Przestrzeń niesklasyfikowana. Organizator: Dowódca 10. Świętokrzyskiej Brygady Obrony Terytorialnej.

EPTR 141 o granicach poziomych:
1.    51°03'28"N    020°48'33"E
2.    51°08'01"N    020°50'32"E
3.    51°13'07"N    020°35'48"E
4.    51°13'58"N    020°26'33"E
5.    51°07'34"N    020°17'56"E
1.    51°03'28"N    020°48'33"E

oraz o granicach pionowych GND – 3000 ft AMSL.

Strefa wyznaczona na potrzeby zabezpieczenia szkolnych lotów UAV. Przestrzeń niesklasyfikowana. Organizator: Dowódca 10. Świętokrzyskiej Brygady Obrony Terytorialnej.

EPTR 142 o granicach poziomych:
1.    50°29'47"N    020°42'12"E
2.    50°32'30"N    020°45'57"E
3.    50°38'13"N    020°52'54"E
4.    50°41'50"N    020°38'03"E
5.    50°39'31"N    020°21'22"E
1.    50°29'47"N    020°42'12"E

oraz o granicach pionowych GND – 3000 ft AMSL.

Strefa wyznaczona na potrzeby zabezpieczenia szkolnych lotów UAV. Przestrzeń niesklasyfikowana. Organizator: Dowódca 10. Świętokrzyskiej Brygady Obrony Terytorialnej. 

Zobrazowanie: Rys. 2 Strefy EPTR 139 – 142
 

Rys. 2 Strefy EPTR 139 - 142

2.3    Wprowadzenie stref EPTR 161 - 162
Zmiana zakłada wprowadzenie następujących stref:

EPTR 161 o granicach poziomych: 
1.    51°35'50"N    016°47'54"E
2.    51°36'40"N    017°06'29"E
3.    51°28'28"N    017°05'48"E
4.    51°28'17"N    016°47'02"E
1.    51°35'50"N    016°47'54"E

oraz o granicach pionowych GND – 5500 ft AMSL.

Strefa wyznaczona na potrzeby zabezpieczenia szkolnych lotów UAV w rejonie Wrocławia. Przestrzeń niesklasyfikowana. Organizator: Dowódca 16. Dolnośląskiej Brygady Obrony Terytorialnej.

EPTR 162 o graniach poziomych:
1.    51°28'17"N    016°47'02"E
2.    51°28'28"N    017°05'48"E
3.    51°21'18"N    017°05'12"E
4.    51°20'28"N    016°46'33"E
1.    51°28'17"N    016°47'02"E

oraz o granicach pionowych GND – 5500 ft AMSL.

Strefa wyznaczona na potrzeby zabezpieczenia szkolnych lotów UAV w rejonie Wrocławia. Przestrzeń niesklasyfikowana. Organizator: Dowódca 16. Dolnośląskiej Brygady Obrony Terytorialnej. 

Zobrazowanie: Rys. 3 Strefy EPTR 161 – 162

Rys. 3 Strefy EPTR 161 – 162

2.4    Wprowadzenie strefy EPTR 167
Zmiana zakłada wprowadzenie strefy o granicach poziomych:

Koło o promieniu 5 km i środku w punkcie 53°42’48’’N 020°36’31’’E 
oraz o granicach pionowych GND – 4500 ft AMSL.

Strefa wyznaczona na potrzeby zabezpieczenia szkolnych i treningowych lotów UAV w rejonie. Kaborno. Przestrzeń niesklasyfikowana. Organizator: Dowódca 4. Warmińsko - Mazurskiej Brygad Obrony Terytorialnej .

Zobrazowanie: Rys. 5 Strefy EPTR 167 i EPTR 169

2.5    Wprowadzenie strefy EPTR 168
Zmiana zakłada wprowadzenie strefy o granicach poziomych:
1.    53°20'23"N    017°52'03"E
2.    53°20'21"N    018°11'42"E
3.    53°35'58"N    018°08'28"E
4.    53°38'50"N    018°06'16"E
5.    53°40'16"N    017°45'14"E
6.    53°34'48"N    017°42'43"E
7.    53°23'23"N    017°56'01"E
1)    53°20'23"N    017°52'03"E

oraz o granicach pionowych GND – 3500 ft AMSL.

Strefa wyznaczona na potrzeby zabezpieczenia lotów UAV BVLOS. Przestrzeń niesklasyfikowana.

Kolizyjne MRT 065, MRT 067 oraz MRT 069 mogą być aktywne jednocześnie ze strefą EPTR 168 – loty w EPTR 168 możliwe z ominięciem aktywnych MRT 065, MRT 067 oraz MRT 069. W przypadku, gdy EPTR 69A będzie aktywne w zakresie wysokości od GND - strefa EPTR 69A posiada priorytet nad EPTR 168. Organizator: 8. Kujawsko – Pomorska Brygada Obrony Terytorialnej. 

Zobrazowanie: Rys. 4 Strefa EPTR 168
 

Rys. 4 Strefa EPTR168

2.6    Wprowadzenie strefy EPTR 169
Zmiana zakłada wprowadzenie strefy o granicach poziomych:

koło o promieniu 7 km i środku w punkcie 53°17’28’’N 023°25’11’’E 
oraz o granicach pionowych GND – 3500 ft AMSL.

Strefa wyznaczona na potrzeby zabezpieczenia szkolnych i treningowych lotów UAV w rejonie Białegostoku. Przestrzeń niesklasyfikowana. Organizator: Dowódca 1. Podlaskiej Brygady Obrony Terytorialnej .

Zobrazowanie: Rys. 5 Strefy EPTR 167 i EPTR 169
 

Rys. 5 Strefy EPTR 167 i EPTR 169

2.7    Z AIP Polska ENR 5.2.1.2 zostanie usunięta strefa EPTR 156 – Zielonka z powodu kilkuletniego braku użytkowania tej strefy przez zarządzającego.

3.    UZASADNIENIE: 
W ww. przypadkach wprowadzenie stref TRA ma na celu zabezpieczenie działań prowadzonych w przedmiotowych strefach, tj. czasowe oddzielenie ruchu prowadzonego w ramach tych działań od innego ruchu oraz w celu zapewnienia pozostałym użytkownikom przestrzeni powietrznej odpowiednich informacji na temat prowadzonych aktywności.
Instytucje wnioskujące o wydzielenie przestrzeni wykonują działania ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa.

Planowany termin wprowadzenia zmiany: wiosna 2025 r.
 


Termin zakończenia konsultacji: 22 sierpnia 2024


Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj (LINK). Wypełniony należy przesłać na adres: asm1@pansa.pl lub faksem na numer +48 22 574 57 29.

Głos w konsultacjach społecznych można oddać również za pomocą formularza poniżej. Państwa opinia zostanie bezpośrednio przekazana do PAŻP.
 

Czy wdrożenie zaproponowanej zmiany wpłynie na Pana/Pani działalność lotniczą?
Rodzaj prowadzonej działalności lotniczej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w przesłanej aplikacji dla potrzeb niezbędnych do realizacji konsultacji. Niniejszym firma dlapilota.pl Sp. z o.o. do jednorazowego i bezpośredniego przekazania danych z tych konsultacji bezpośrednio do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Po zakończeniu konsultacji, wszystkie dane dotyczące tej ankiety zostaną skasowane. Ogólne warunki zbierania danych przez portal dlapilota.pl Sp. z o.o. zawarte są w regulaminie, dostępnym pod adresem https://dlapilota.pl/regulamin
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w przesłanej aplikacji dla potrzeb niezbędnych do realizacji konsultacji. Niniejszym firma dlapilota.pl Sp. z o.o. do jednorazowego i bezpośredniego przekazania danych z tych konsultacji bezpośrednio do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Po zakończeniu konsultacji, wszystkie dane dotyczące tej ankiety zostaną skasowane. Ogólne warunki zbierania danych przez portal dlapilota.pl Sp. z o.o. zawarte są w regulaminie, dostępnym pod adresem https://dlapilota.pl/regulamin
CAPTCHA
FacebookTwitterWykop

Nasze strony