Pierwszy ultrakrótki start i lądowanie samolotu testowego eSTOL firmy Electra (film)
Firma Electra pomyślnie wykonała pierwsze ultrakrótkie loty swojego samolotu demonstracyjnego z hybrydowym napędem elektrycznym eSTOL (krótkiego startu i lądowania) EL-2 Goldfinch. „Dzisiejszy kamień milowy jest niesamowitym osiągnięciem, ponieważ udowodniliśmy, że nasz samolot eSTOL ma zdolność do wykonywania tego, co mówiliśmy, że może – operowania z pasów startowych krótszych niż 300 stóp”, powiedział JP Stewart, wiceprezes i dyrektor generalny Electra.
„Operowanie samolotem przy niskich prędkościach była wyjątkowe i dobrze pasuje do naszej analizy, budując zaufanie do przewidywanych możliwości przyszłego projektu 9-osobowej konstrukcji. Będziemy nadal rozwijać nasze technologie, w tym system sterowania „thrust-by-wire”, aby umożliwić nam jeszcze wolniejsze podejście do lądowania i dalszą poprawę osiągów STOL”, dodał.
Loty testowe odbywały się w kwietniu i maju 2024 r. na lotnisku regionalnym Manassas i lotnisku Warrenton-Fauquier w Wirginii. Najdłuższy trwał 1 godzinę i 43 minuty. Podczas testów samolot wystartował z pasa o długości 170 stóp i wylądował wykonując dobieg o długości 114 stóp, utrzymując podczas obu manewrów prędkość 25 węzłów. W powietrzu wzniósł się na wysokość 6500 stóp.
Dane uzyskane z programu testów w locie mają posłużyć do zaprojektowania 9-osobowego komercyjnego samolotu eSTOL firmy Electra, którego wejście do służby planowane jest na 2028 r.
Ultrakrótki start i lądowanie samolotu testowego eSTOL firmy Electra
Komentarze