IATA: oświadczenie w sprawie znaczenia ochrony lotnictwa cywilnego w czasach konfliktu
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) wydało następujące oświadczenie, przypominając rządom o znaczeniu ochrony lotnictwa cywilnego, w tym infrastruktury lotniskowej i żeglugi powietrznej, w czasach konfliktu.
„Lotnictwo cywilne spełnia cel wykraczający poza politykę, aby „tworzyć i zachowywać przyjaźń i zrozumienie między narodami i ludami świata”. Konwencja chicagowska, podpisana osiemdziesiąt lat temu, gdy szalała II wojna światowa, zaczyna się tymi słowami. Są one ponadczasowym przypomnieniem o zasadniczej i wyjątkowej roli lotnictwa cywilnego w łączeniu ludzi i dostarczaniu towarów na duże odległości. W burzliwym świecie 2024 roku prawda zawarta w preambule Konwencji chicagowskiej rozbrzmiewa głośno.
Wszyscy chcemy żyć w świecie pokoju. Niestety, dzisiaj dla wielu osób jest to dalekie od rzeczywistości. Dlatego konieczne jest przypomnienie wszystkim zaangażowanym w konflikt o konieczności zapewnienia bezpieczeństwa lotów i tego, aby krytyczna infrastruktura lotniskowa i żeglugi powietrznej nie była celem żadnych działań wojennych.
Lotnictwo cywilne nie opowiada się po żadnej ze stron w konfliktach politycznych. Jako branża, która wymaga skutecznego wdrożenia globalnych standardów, aby działać, lotnictwo podtrzymuje globalne standardy i porządek oparty na międzynarodowych zasadach, na którym polega. Jak sama nazwa wskazuje, lotnictwo cywilne służy ludności cywilnej. Musi być chronione przed niebezpieczeństwem przez wszystkich uczestników konfliktu. Jest to stanowcze przekonanie IATA. Co ważniejsze, jest to niepodważalny obowiązek rządów na mocy prawa międzynarodowego. Na przykład:
- Artykuł 13 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka chroni swobodę przemieszczania się w kraju i za granicą.
- Artykuł 48 Czwartej Konwencji Genewskiej stanowi, że uczestnicy konfliktu nie mogą atakować obiektów cywilnych.
- Podstawowe normy zwyczajowego prawa międzynarodowego wymagają, aby wszystkie strony konfliktu umożliwiały i ułatwiały szybki i niezakłócony przepływ pomocy humanitarnej dla potrzebujących cywilów oraz zapewniały swobodę przemieszczania się upoważnionego personelu pomocy humanitarnej.
Te międzynarodowe zobowiązania prawne będą niemożliwe do wypełnienia, jeśli granica między lotnictwem wojskowym a cywilnym zostanie zatarta, nawet w najmniejszym stopniu. Miałoby to głęboko niepokojące konsekwencje dla niewinnych populacji próbujących przetrwać konflikt, a zwłaszcza dla tych, którzy potrzebują pomocy humanitarnej.
Co więcej, Konwencja chicagowska wyraźnie zobowiązuje państwa do ochrony samolotów cywilnych i pasażerów w trakcie lotu, powstrzymania się od stosowania siły wobec samolotów cywilnych, a co za tym idzie, koordynowania i komunikowania wszelkich działań potencjalnie niebezpiecznych dla lotnictwa cywilnego. Są one niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa lotów.
W miarę jak świat dąży do bardziej pokojowych dni, lotnictwo będzie wspierać wysiłki, łącząc ludzi i towary. W międzyczasie strony walczące muszą znać i przestrzegać zasad dotyczących konfliktów i pomocy humanitarnej określonych w prawie międzynarodowym. Mówiąc prościej: nie wyrządzaj szkody samolotom cywilnym, lotniskom ani służbom żeglugi powietrznej. Jest to niepodlegające negocjacjom i musi być przestrzegane, nawet w szczytowym momencie wrogości”.
Willie Walsh, Dyrektor Generalny, IATA
Komentarze