Przejdź do treści
Źródło artykułu

Orlen Lietuva uruchamia dostawy ekologicznego paliwa lotnicze SAF na lotniska państw bałtyckich

ORLEN Lietuva jako pierwszy wprowadził na rynki bałtyckie Zrównoważone Paliwo Lotnicze (SAF). Dostawy na Litwę, Łotwę i do Estonię rozpoczęły się w zeszłym tygodniu.

„To ważny krok w dekarbonizacji sektora lotniczego. Dodając SAF do naszego portfolio, umożliwiamy liniom lotniczym i pasażerom wybór bardziej zrównoważonych opcji podróży, wspierając jednocześnie cele klimatyczne Unii Europejskiej. Od połowy września samoloty startujące z lotnisk bałtyckich będą korzystać z paliwa lotniczego z dodatkiem komponentu odnawialnego” – mówi Tomas Abromavičius, Dyrektor ds. Hurtowni Krajowej w ORLEN Lietuva.

SAF jest produkowany z surowców odnawialnych lub odpadowych, takich jak zużyte oleje spożywcze oraz pozostałości przemysłowe i rolnicze. Mieszany z konwencjonalnym paliwem lotniczym jest w pełni kompatybilny z istniejącymi silnikami lotniczymi, co pozwala na natychmiastowe wykorzystanie bez konieczności modyfikacji technicznych. W całym cyklu życia paliwo SAF może obniżyć emisję CO₂ nawet o 94% w porównaniu z tradycyjnym paliwem lotniczym opartym na paliwach kopalnych.

Obecnie ORLEN importuje komponenty paliwa SAF, pochodzące częściowo z Rotterdamu w Holandii, a częściowo z Singapuru. Rok 2025 będzie pierwszym rokiem, w którym paliwo SAF będzie szeroko stosowane w całej Europie do celów komercyjnych, a nie w ramach ograniczonych programów pilotażowych. Paliwo będzie dostępne dla wszystkich linii lotniczych operujących z lotnisk w Wilnie, Rydze i Tallinie.

Wprowadzając paliwo SAF do swojej oferty komercyjnej, ORLEN spełnia również wymogi unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation Regulation, które wymaga, aby zrównoważone paliwa lotnicze stanowiły co najmniej 2% całkowitej sprzedaży paliwa lotniczego w 2025 roku. Rozporządzenie to dotyczy lotnisk w UE, które w poprzednim roku obsłużyły ponad 800 000 pasażerów lub 100 000 ton ładunków.

Inicjatywa ta wspiera zgodność z unijnym rozporządzeniem lotniczym ReFuelEU, które wymaga, aby do 2025 roku udział paliwa SAF w całkowitej sprzedaży paliwa lotniczego wynosił co najmniej 2%, a do 2030 roku – 6%, a do 2050 roku – 70%.

Grupa ORLEN rozpoczęła już dostawy paliwa SAF w lipcu 2025 roku na lotniska w Warszawie, Krakowie i Katowicach. Jednocześnie Grupa rozbudowuje moce produkcyjne. W rafinerii w Płocku trwa budowa instalacji uwodornionego oleju roślinnego (HVO).

Sprzedaż paliwa SAF jest jedną z kilku inicjatyw podejmowanych przez ORLEN w celu przyspieszenia dekarbonizacji lotnictwa. W ramach projektu HySPARK (Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics), ORLEN planuje również budowę stacji tankowania wodoru na Lotnisku Chopina w Warszawie. Stacja będzie zaopatrywać w wodór bezemisyjne pojazdy obsługi naziemnej lotniska, które zostaną wdrożone w ramach inicjatywy HySPARK.

ORLEN Lietuva od kilku lat jest największym podatnikiem na Litwie i stanowi bardzo ważną część litewskiej gospodarki. Od 2006 roku, w nabycie i modernizację rafinerii w Możejkach, ORLEN zainwestował prawie 4,5 miliarda euro. Ponadto ORLEN Lietuva zarządza kluczowym terminalem w Butyndze na Litwie, głównym portem dostaw surowców, oraz terminalem kolejowym w Mockowie, ważnym punktem przeładunkowym dla sprawnego eksportu produktów.

Grupa ORLEN to zintegrowana, zdywersyfikowana grupa energetyczna, notowana na prestiżowych listach Fortune Global 500 i Platts TOP250. Jako pierwsza grupa w regionie ogłosiła ambicję osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Grupa ORLEN działa obecnie na ponad 10 rynkach.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony