Orlen Lietuva uruchamia dostawy ekologicznego paliwa lotnicze SAF na lotniska państw bałtyckich
ORLEN Lietuva jako pierwszy wprowadził na rynki bałtyckie Zrównoważone Paliwo Lotnicze (SAF). Dostawy na Litwę, Łotwę i do Estonię rozpoczęły się w zeszłym tygodniu.
„To ważny krok w dekarbonizacji sektora lotniczego. Dodając SAF do naszego portfolio, umożliwiamy liniom lotniczym i pasażerom wybór bardziej zrównoważonych opcji podróży, wspierając jednocześnie cele klimatyczne Unii Europejskiej. Od połowy września samoloty startujące z lotnisk bałtyckich będą korzystać z paliwa lotniczego z dodatkiem komponentu odnawialnego” – mówi Tomas Abromavičius, Dyrektor ds. Hurtowni Krajowej w ORLEN Lietuva.
SAF jest produkowany z surowców odnawialnych lub odpadowych, takich jak zużyte oleje spożywcze oraz pozostałości przemysłowe i rolnicze. Mieszany z konwencjonalnym paliwem lotniczym jest w pełni kompatybilny z istniejącymi silnikami lotniczymi, co pozwala na natychmiastowe wykorzystanie bez konieczności modyfikacji technicznych. W całym cyklu życia paliwo SAF może obniżyć emisję CO₂ nawet o 94% w porównaniu z tradycyjnym paliwem lotniczym opartym na paliwach kopalnych.
Obecnie ORLEN importuje komponenty paliwa SAF, pochodzące częściowo z Rotterdamu w Holandii, a częściowo z Singapuru. Rok 2025 będzie pierwszym rokiem, w którym paliwo SAF będzie szeroko stosowane w całej Europie do celów komercyjnych, a nie w ramach ograniczonych programów pilotażowych. Paliwo będzie dostępne dla wszystkich linii lotniczych operujących z lotnisk w Wilnie, Rydze i Tallinie.
Wprowadzając paliwo SAF do swojej oferty komercyjnej, ORLEN spełnia również wymogi unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation Regulation, które wymaga, aby zrównoważone paliwa lotnicze stanowiły co najmniej 2% całkowitej sprzedaży paliwa lotniczego w 2025 roku. Rozporządzenie to dotyczy lotnisk w UE, które w poprzednim roku obsłużyły ponad 800 000 pasażerów lub 100 000 ton ładunków.
Inicjatywa ta wspiera zgodność z unijnym rozporządzeniem lotniczym ReFuelEU, które wymaga, aby do 2025 roku udział paliwa SAF w całkowitej sprzedaży paliwa lotniczego wynosił co najmniej 2%, a do 2030 roku – 6%, a do 2050 roku – 70%.
Grupa ORLEN rozpoczęła już dostawy paliwa SAF w lipcu 2025 roku na lotniska w Warszawie, Krakowie i Katowicach. Jednocześnie Grupa rozbudowuje moce produkcyjne. W rafinerii w Płocku trwa budowa instalacji uwodornionego oleju roślinnego (HVO).
Sprzedaż paliwa SAF jest jedną z kilku inicjatyw podejmowanych przez ORLEN w celu przyspieszenia dekarbonizacji lotnictwa. W ramach projektu HySPARK (Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics), ORLEN planuje również budowę stacji tankowania wodoru na Lotnisku Chopina w Warszawie. Stacja będzie zaopatrywać w wodór bezemisyjne pojazdy obsługi naziemnej lotniska, które zostaną wdrożone w ramach inicjatywy HySPARK.
ORLEN Lietuva od kilku lat jest największym podatnikiem na Litwie i stanowi bardzo ważną część litewskiej gospodarki. Od 2006 roku, w nabycie i modernizację rafinerii w Możejkach, ORLEN zainwestował prawie 4,5 miliarda euro. Ponadto ORLEN Lietuva zarządza kluczowym terminalem w Butyndze na Litwie, głównym portem dostaw surowców, oraz terminalem kolejowym w Mockowie, ważnym punktem przeładunkowym dla sprawnego eksportu produktów.
Grupa ORLEN to zintegrowana, zdywersyfikowana grupa energetyczna, notowana na prestiżowych listach Fortune Global 500 i Platts TOP250. Jako pierwsza grupa w regionie ogłosiła ambicję osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Grupa ORLEN działa obecnie na ponad 10 rynkach.
Komentarze