Ogon zainstalowany na demonstratorze naddźwiękowym NASA X-59
NASA ogłosiła, że ostateczna instalacja zespołu ogona w samolocie badawczym X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST) została zakończona.
Prace odbywały się w Lockheed Martin Skunk Works w Palmdale w Kalifornii, gdzie samolot wrócił rok temu po serii testów w Fort Worth w Teksasie. Zgodnie z oczekiwaniami, X-59 ma zostać oblatany jeszcze w tym roku.
„Ta instalacja pozwala zespołowi kontynuować końcowe sprawdzanie okablowania i systemów w samolocie, przygotowując się do zintegrowanych testów naziemnych, które będą obejmować uruchomienie silnika i testy kołowania” – powiedziała NASA. „Po ukończeniu samolot X-59 ma zademonstrować zdolność latania z prędkością ponaddźwiękową, redukując głośny grom dźwiękowy do cichego uderzenia”.
NASA ma nadzieję wykorzystać X-59 do zebrania danych, które pomogą organom regulacyjnym napisać i przyjąć nowe zasady dotyczące komercyjnych lotów naddźwiękowych nad lądem. Program QueSST ma również na celu udokumentowanie ludzkich reakcji w miastach USA na „cichy dźwięk” X-59 podczas serii lotów, które mają się rozpocząć w 2025 r. Zgodnie z obecnymi założeniami, samolot będzie mógł wykonywać loty z maksymalną prędkością 1,4 Macha i osiągając wysokość do 55 tys. stóp.
Komentarze