NTSB: Raport wstępny z katastrofy Cessny 414A u wybrzeży San Diego
Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) opublikowała wstępny raport z katastrofy Cessny 414A, do której doszło 8 czerwca 2025 r. u wybrzeży San Diego. Zgodnie z ustaleniami śledczych, przed zdarzeniem pilot zgłaszał trudności ze sterowaniem statkiem powietrznym, a przed utratą kontaktu radarowego kilkukrotnie „mayday".
Dwusilnikowa Cessna 414A (znaki rejestracyjne N414BA), wykonywała lot do Phoenix w Arizonie, gdy rozbiła się około 2 NM od brzegu w pobliżu Point Loma w San Diego w Kalifornii. Zgodnie z raportem, pilot zgłosił się do ATC po starcie na wysokości 1600 stóp i otrzymał instrukcję wykonania skrętu o 180 stopni w lewo.
Następnie na krótko wzniósł się na około 2000 stóp, po czym wszedł w strome, niekontrolowane zniżanie do 200 stóp. Kontroler ruchu lotniczego wydał ostrzeżenie o niskiej wysokości i polecił pilotowi wznieść się na 4000 stóp. Pilot potwierdził, ale poinformował, że „zmaga się" z utrzymaniem zarówno kursu, jak i wysokości.
Kontroler poinformował pilota o możliwości lądowania na pobliskim lotnisku, oddalonym o zaledwie milę, ale lotnik odpowiedział, że go nie widzi. Warunki pogodowe w tym czasie obejmowały zachmurzenie z pułapem chmur na około 1000 stóp, co ograniczało widoczność.
Statek powietrzny nie był też wyposażony w autopilota ani nowoczesny glass cockpit, co oznaczało, że wymagał ręcznego sterowania przez cały lot. Zaledwie kilka dni przed katastrofą, pilot ćwiczył symulowane podejścia według wskazań przyrządów z pilotem bezpieczeństwa na pokładzie.
Dochodzenie mające wyjaśnić przyczyny katastrofy jest prowadzone przez NTSB.
Pełny raport wstępny dotyczący tego zdarzenia dostępny jest tutaj (LINK)



Komentarze