Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 7/2022 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 7/2022 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W lipcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Lotnictwo Sił Zbrojnych Francji w XXI wieku – Marek Łaz
Francuskie lotnictwo wojskowe od wielu lat aktywnie uczestniczy w działaniach na terytorium kraju jak również często bierze udział w operacjach zagranicznych. Ten zakres zadań wymaga stałej dbałości o poziom wyszkolenia personelu latającego i technicznego, jak również o zapewnienie właściwego uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Sytuacja ta powoduje, że w strukturach lotnictwa i jego wyposażenia zachodzą nieustannie zmiany, co wymaga znacznych nakładów finansowych. W 2020 r., po wielu latach zmianie uległa nazwa, a mianowicie w miejsce armée de l'Air pojawiła się – armée de l'Air et de l'Espace (AAE) – siły powietrzne i kosmiczne.

Dwadzieścia lat programu Lockheed Martin F-35 Lightning II – Józef Brzezina
Czas szybko mija. Po wielu latach przyglądania się z boku i bez emocji światowemu fenomenowi, jakim dla wielu z nas jest taktyczny samolot bojowy wykonany w technologii utrudnionej wykrywalności Lockheed Martin F-35 Lightning II (tzw. myśliwiec 5. generacji), przychodzi czas na podsumowanie tego okresu czasu w historii nie tylko amerykańskiego przemysłu i sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Jeden ze znanych analityków lotniczych podsumowując te dwie dekady programu Joint Strike Fighter (JSF) napisał to dużo mówiące zdanie: "Udało ci się, ale proszę, nie próbuj tego ponownie". Dla lepszego zrozumienia tego co wydarzyło się na początku tej drogi, należy cofnąć się do piątku 26 października 2001 r.

Siły Zbrojne gotowe do poszukiwania i ratownictwa oraz współpracy z innymi służbami – Marcin Szafraniec, Przemysław Walc, Anna Mleczko
W dniach 9-13 maja br. Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych przeprowadził sprawdzenie podległych mu operacyjnie sił i środków, odpowiedzialnych za przeciwdziałanie zagrożeniom terrorystycznym w przestrzeni powietrznej oraz za prowadzenie działań z zakresu poszukiwania i ratownictwa lotniczego oraz morskiego, w ramach ćwiczenia taktyczno-specjalnego pk. "Renegade/Sarex-22".

NATO Tiger Meet 2022 – Marek Łaz, Maciej Świderski
Od kilku lat doroczne spotkania "NATO Tiger Meet" przebiegają w nietypowych warunkach. Nie są już bowiem cyklicznymi, corocznymi, wielonarodowymi ćwiczeniami lotniczymi, których tradycja sięga ponad pięćdziesięciu lat, kiedy po raz pierwszy doszło do spotkania trzech jednostek Sojuszniczych Sił Powietrznych NATO: amerykańskiego 79th Tactical FighterSquadron i brytyjskiego 74 Squadron oraz francuskiego dywizjonu Escadron de Chasse 1/12 (EC 1/12) "Cambrésis". Przyczyną zakłóceń w ostatnich latach jest panująca pandemia COVID-19. Wydawało się, że rozpoczęta 24 lutego bieżącego roku agresja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę wywoła kolejny problem w organizacji "NATO Tiger Meet". Jednak tegoroczne spotkanie odbyło się bez przeszkód, a gospodarzem tej edycji była Grecja.

Antonow An-225. Historia pewnego marzenia – Michał Petrykowski
Historia rozwoju największego na świecie eksploatowanego do niedawna samolotu transportowego związana jest z prowadzoną w okresie zimnej wojny rywalizacją o prymat w podboju kosmosu między dwoma supermocarstwami. W odpowiedzi na realizowany w Stanach Zjednoczonych program budowy wahadłowców 17 lutego 1976 r. na posiedzeniu Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad podobnymi konstrukcjami w ZSRR.

Śmigłowce bojowe Kamow Ka-50 i Ka-52 (4) – Piotr Butowski
Ka-52, zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Nikołaja Kamowa w Liubercach i produkowane seryjnie przez firmę Progress w Arsenjewie na Dalekim Wschodzie Rosji, to śmigłowiec rozpoznawczo-bojowy, którego zadaniem jest prowadzenie rozpoznania, dowodzenie grupami uderzeniowymi śmigłowców oraz niszczenie celów naziemnych i powietrznych.

North American Aviation – Leszek A. Wieliczko
North American Aviation była jedną z największych i najsłynniejszych wytwórni lotniczych Stanów Zjednoczonych. Pierwszy samolot zbudowała w 1935 r. Dziesięć lat później była już największym amerykańskim producentem samolotów wojskowych. Po wojnie rozpoczęła działalność także w branży pocisków i silników rakietowych, systemów elektronicznych i energetyki jądrowej. W latach 60.i 70. była jednym z głównych wykonawców programu kosmicznego Apollo. Niestety po połączeniu z firmą Rockwell w krótkim czasie straciła swoją rożsamość iuległa likwidacji. Od 1996 r. kontynuatorem jej dziedzictwa jest koncern Boeing.

Supermarine Spitfire: wersje z silnikami Rolls-Royce Griffon (1) – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Jeden z najlepszych samolotów myśliwskich II wojny światowej Supermarine Spitfire przez dłuższy czas był napędzany silnikiem o stosunkowo małej pojemności. Rolls-Royce Merlin miał bowiem pojemność tylko 27 l, w porównaniu do Daimler-Benz DB 601N z niemieckiego myśliwca Messerschmitt Bf 109F, mającego pojemność 33,9 l, czy do Bayerische Motoren Werke BMW 801C z myśliwca Focke-Wulf FW 190A, który miał pojemność 41,8 l. Podobnie radziecki Ławoczkin Ła-5FN miał silnik Szwiecow ASz-82FN o pojemności 41,2 l, czyli też całkiem sporo.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik, Łukasz Pacholski
• Aktualności z kosmosu – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Stanisław Kutnik
• Śmigłowce wielozadaniowe AW149 dla Sił Zbrojnych RP – Jerzy Gruszczyński
• Plany rosyjskiego lotnictwa cywilnego w nowej rzeczywistości – Piotr Butowski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lipcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony