Nowa polityka UE zagraża rozwojowi lotnictwa biznesowego
Analiza przeprowadzona przez Stowarzyszenie Producentów General Aviation (GAMA) oraz Europejskie Stowarzyszenie Lotnictwa Biznesowego (EBAA) wskazuje, że lotnictwo biznesowe ma wpływ na gospodarkę europejską wynoszący prawie 104 mld USD.
Jednak propozycje UE dotyczące wprowadzenia limitów dla lotów krótkodystansowych i ograniczenia slotów na lotniskach dla business jetów, zagrażają tym korzyściom. Nowe przepisy mogą spowodować zmniejszenie zagranicznych inwestycji o 120 mld EUR i do 2030 r. zagrozić 104 tys. miejscom pracy. Badanie zlecone przez GAMA i EBAA potwierdza kluczową rolę lotnictwa biznesowego w europejskiej systemie komunikacji lotniczej.
Bez niego nie byłoby praktycznego sposobu na połączenie odległych obszarów, wydajnego transportu medycznego ani dostępu do mniejszych lotnisk. Sektor ten jest również bezpośrednio związany z ponad milionem miejsc pracy w całej Europie. Podczas gdy można by pomyśleć, że te korzyści sprawiają, że agencje rządowe chcą wspierać lotnictwo biznesowe tak bardzo, jak to możliwe, to nowa polityka UE wydaje się zmierzać w przeciwnym kierunku.
Organy regulacyjne przedstawiły propozycje ograniczenia lotów krótkodystansowych i ograniczenia liczby slotów dostępnych dla lotów lotnictwa biznesowego na niektórych lotniskach. Te zmiany nie pojawiają się bez powodu; lotnictwo biznesowe jest ogólnie uważane za generujące znacznie więcej emisji na pasażera niż inne sektory ze względu na mniejszą przepustowość i krótkie trasy.
Fakt ten wywołał wiele sprzeciwów społecznych i presji na wprowadzenie reform politycznych. W tym momencie konflikt osiąga impas. „Polityka, która ma na celu ograniczenie wzrostu lotnictwa biznesowego, tworzy ukryte kompromisy między korzyściami dla środowiska wynikającymi z mniejszej liczby lotów, a utraconymi korzyściami związanymi z lotnictwem biznesowym” — wyjaśniono w badaniu.
Badania wykazały, że w ciągu najbliższych pięciu lat propozycje UE mogą zagrozić bezpośrednim inwestycjom o wartości do 125 mld USD, a także ponad 100 tys. miejsc pracy. Zamiast tych nadmiernie restrykcyjnych limitów, Sekretarz Generalny EBAA Holger Krahmer twierdzi, że regulatorzy „powinni skupić się na politykach wspierających innowacyjność, dekarbonizację i konkurencyjność”. Jednym z kroków, który zadowoliłby obie strony, jest zwiększenie wykorzystania zrównoważonych paliw lotniczych (SAF). Mogłoby to pomóc w dekarbonizacji lotnictwa biznesowego przy jednoczesnym utrzymaniu obecnej liczby lotów konstrukcji tego segmentu i zachowaniu ich wpływu na gospodarkę.
Komentarze