Michael O’Leary wzywa KE do odpowiedniego obsadzenia personelu ATC, aby zapobiec uciążliwym opóźnieniom
16 czerwca 2025 r., linie lotnicze Ryanair, zaapelowały do Komisji Europejskiej, aby ta wymusiła na dostawcach usług ATC we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Grecji i Wielkiej Brytanii, którzy są odpowiedzialni za większość opóźnień ATC do odpowiedniego obsadzenia personelu w swoich centrach w celu uniknięcia potencjalnych opóźnień.
Słabe wyniki tych nieprawidłowo zarządzanych ATC są szczególnie widoczne w przypadku porównania ich do wyników centrali ATC w Danii, Belgii, Holandii, Irlandii i na Słowacji. W 2024 r. zapewniły one terminowe usługi ATC dla tysięcy lotów, bez braków kadrowych lub możliwych do uniknięcia opóźnień. Ryanair od dawna prowadzi kampanię na rzecz przeprowadzenia pilnej reformy niewłaściwie zarządzanych europejskich usług kontroli ruchu lotniczego.
Pomimo 20 lat inwestycji w SESAR (nieudany europejski „Projekt Jednolitej Przestrzeni Powietrznej”) nie poczyniono żadnych postępów. Nowa Komisja pod przewodnictwem Ursuli von der Leyen przywiązuje dużą wagę do zapewnienia konkurencyjności i wydajności w Europie, a mimo to nadal zezwala na nieprawidłowości w zarządzaniu i braki personalne we francuskich, hiszpańskich, niemieckich, greckich i brytyjskich usługach ATC.
NAJGORSZE ATC w 2024*
ATC Opóźnione loty Ryanair Spóźnieni pasażerowie
Francja 35,100 6.3m pasażerów
Hiszpania 32,700 5.9m pasażerów
Niemcy 18,700 3.4m pasażerów
Grecja 5,000 0.9m pasażerów
Wielka Brytania 3,380 0.6m pasażerów
NAJLEPSZE ATC w 2024*
ATC Opóźnione loty Ryanair Spóźnieni pasażerowie
Irlandia 70 12.6k pasażerów
Słowacja 210 37.8k pasażerów
Dania 310 55.8k pasażerów
Belgia 475 85.5k pasażerów
Holandia 600 108.0k pasażerów
*Loty Ryanair opóźnione przez ograniczenia przepustowości ATC i strajki, źródło Eurocontrol.
Michael O’Leary, Ryanair CEO, powiedział:
„Jeśli Duńczycy, Belgowie, Holendrzy, Irlandczycy i Słowacy mogą odpowiednio obsadzić swoje ATC i wyeliminować opóźnienia związane z ”przepustowością ATC", to dlaczego nie możemy oczekiwać podobnych usług od bardzo dobrze finansowanych (przez linie lotnicze), ale beznadziejnie zarządzanych francuskich, hiszpańskich, niemieckich, greckich i brytyjskich dostawców ATC. Różnica polega na tym, że są to chronione monopole państwowe, które nie dbają o obsługę klienta, nie dbają o pasażerów i nie dbają o klientów linii lotniczych. Każdego roku brakuje im personelu i są odpowiedzialni za ponad 90% opóźnień lotów w Europie, co zwiększa emisje lotnicze w Europie o dodatkowe 10%.
Nie można dłużej tolerować problemów związanych z brakami kadrowymi i niewłaściwym zarządzaniem we francuskich, niemieckich, hiszpańskich, greckich i brytyjskich ATC. Nadszedł czas, aby Komisja Europejska zainterweniowała i wymagała wydajnych, konkurencyjnych usług ATC od wszystkich państw członkowskich Europy. Ryanair, nasi klienci i pasażerowie mają dość możliwych do uniknięcia opóźnień ATC, które są nam narzucane każdego lata przez Francuzów, Niemców, Hiszpanów, Greków i Brytyjczyków. Wszystko, co jest niezbędne do właściwego zarządzania ich usługami ATC, to rekrutacja i szkolenie wystarczającej liczby kontrolerów ruchu lotniczego, tak jak pokazali to już Irlandczycy, Duńczycy, Holendrzy, Belgowie i Słowacy.
Nadszedł czas, aby to europejskie niewłaściwe zarządzanie i niekompetencja dobiegły końca lub aby usługi ATC we Francji, Niemczech, Hiszpanii, Grecji i Wielkiej Brytanii zostały otwarte na konkurencję. Europa musi pozwolić konkurencji działać tam, gdzie rządowe monopole ATC wyraźnie zawiodły. Skoro Belgowie, Holendrzy, Duńczycy, Irlandczycy i Słowacy zapewnili wydajne usługi ATC, to dlaczego nie mogą/nie chcą tego zrobić Francuzi, Niemcy, Hiszpanie, Grecy i Brytyjczycy."



Komentarze