Przejdź do treści
Amatorsko zbudowana konstrukcja, fot. aeropedia
Źródło artykułu

Liczba wypadków śmiertelnych amatorsko zbudowanych konstrukcji zmniejszyła się o 28%

W roku fiskalnym zakończonym 30 września 2023 r. doszło w Stanach Zjednoczonych do 28 wypadków śmiertelnych z udziałem amatorsko zbudowanych konstrukcji lotniczych. Według Stowarzyszenia Lotnictwa Eksperymentalnego (EAA), oznacza to spadek o 28% w porównaniu do poprzedniego okresu, w którym odnotowano 39 wypadków śmiertelnych. 

Ponadto liczba ta zmniejszyła się o siedem poniżej nieprzekraczalnej wartości ustalonej przez FAA na rok podatkowy 2022–2023. Kategoria eksperymentalna obejmuje samoloty zbudowane samodzielnie, eksperymentalne lekkie samoloty sportowe, samoloty wyścigowe, wystawowe oraz badawczo-rozwojowe. Chociaż wskaźnik wypadków na podstawie godzin lotu nie będzie dostępny do czasu opublikowania przez FAA danych uzyskanych w ramach badania lotnictwa ogólnego w 2024 r., łączna liczba wypadków z udziałem eksperymentalnych samolotów w zeszłym roku była najniższa w historii – zauważyli urzędnicy EAA. 

„Dane dotyczące działalności są niezbędne, aby nakreślić pełny obraz, ale wstępne przesłanki są rzeczywiście bardzo pozytywne” – powiedział Sean Elliott, wiceprezes EAA ds. bezpieczeństwa. „To pokazuje ciągły trend w kierunku zwiększania bezpieczniejszych operacji, nawet pomimo wzrostu łącznej liczby godzin lotu. Przypomina nam to, że bezpieczeństwo to ciągła podróż, która zawsze wymaga najwyższej uwagi naszej społeczności lotniczej”. 

W ciągu ostatnich 15 lat liczba wypadków śmiertelnych związanych z samodzielnie zbudowanymi statkami powietrznymi zmniejszyła się spadła prawie o połowę, z 598 w latach 1998–2007 do 338 w latach 2014–2023. W tym okresie EAA wprowadziła lub wspierała szereg inicjatyw w zakresie bezpieczeństwa, w tym opublikowała EAA Flight Test Manual. Jak podkreślają przedstawiciele EAA, dołączyły one do istniejących od dawna programów EAA Technical Counselor oraz Flight Advisodor.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.EAA.org

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony