Przejdź do treści
Lotnictwo 1/2021
Źródło artykułu

Lotnictwo 1/2021 już w sprzedaży

Lotnictwo" 1/2021 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Współczesne wojskowe samoloty wczesnego ostrzegania. Cześć I – rozwiązania europejskie i izraelskie
W ostatnich latach nastąpiło znaczne przyspieszenie rozwoju samolotów wczesnego ostrzegania radiolokacyjnego i kontroli przestrzeni powietrznej AEW&C (Airborne Early Warning and Control). Wynika to z faktu, że nowoczesne lotnicze stacje radiolokacyjne dalekiego zasięgu stały się na tyle lekkie i relatywnie nieduże, że mogą być montowane na mniejszych, a zatem tańszych platformach. Ponadto zastosowanie zdobyczy postępu technicznego w radiolokacji, w tym przede wszystkimi anten aktywnych złożonych z wielu modułów nadawczo-odbiorczych z niezależnym zasilaniem, umożliwia zastosowanie anten nieruchomych, które osiągają coraz lepsze parametry pracy i pokrycie przestrzeni, stopniowo dorównując w tym zakresie systemom radarowym z anteną obrotową. Już obecnie nowe urządzenia radiolokacyjne zbliżają się swoimi możliwościami do większych odpowiedników. Nie oznacza to, że samoloty AEW&C bazujące na dużych samolotach pasażerskich nie są rozwijane – ich przewaga wynika z tego, że większe platformy oferują większą długotrwałość lotu i komfort pracy załogi. Należy również zauważyć, że obecnie lotnicze rozpoznanie przestrzeni powietrznej to nie tylko radary, ale również pasywne urządzenia rozpoznania elektronicznego, które dają nowe możliwości w zakresie pasywnego wykrywania i śledzenia obiektów zarówno w powietrzu, jak i na ziemi czy wodzie. Biorąc pod uwagę czynniki operacyjne, a przy tym coraz niższe koszty zakupu i eksploatacji takich platform, należy uznać, że zainteresowanie samolotami AEW&C będzie się stopniowo zwiększało.

Użytkownicy myśliwców F/A-18 Hornet
W 2020 roku minęło 40 lat od rozpoczęcia dostaw samolotów myśliwsko-szturmowych F/A-18A/B i 20 lat od zakończenia produkcji wersji F/A-18C/D. W tym czasie Hornety wzięły udział w wielu konfliktach i operacjach bojowych na całym świecie. Do dziś są używane zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i siedmiu innych krajach, ale ich kariera powoli dobiega końca. W 2019 roku zostały wycofane z eskadr operacyjnych US Navy. Do końca 2021 roku zakończą służbę w siłach powietrznych Australii, a do końca dekady także w siłach powietrznych Kuwejtu i Finlandii oraz w lotnictwie US Marine Corps. Najdłużej, do początku lat 30., będą eksploatowane w Szwajcarii, Kanadzie, Hiszpanii i być może Malezji.

Siły Powietrze Estonii
Estonia jest trzecim krajem bałtyckim, który odzyskał niepodległość na początku lat 90. XX wieku po trwającym ponad 50 lat przymusowym wcieleniu do Związku Radzieckiego, po czym w 2004 roku wraz z Litwą i Łotwą przystąpił do NATO. Estońskie Siły Powietrzne zostały utworzone w 1994 roku. Ich priorytetem była modernizacja bazy lotniczej w Ämari oraz utworzenie systemu dozoru przestrzeni powietrznej kraju. Obecnie mają one tylko około 200 osób personelu wojskowego i cywilnego oraz osiem statków powietrznych, z czego pięć zostanie wkrótce wycofanych ze służby.

Jakowlew Jak-141. Ostatni samolot bojowy ZSRR
Opracowany w OKB Jakowlewa wielozadaniowy, ponaddźwiękowy, zdolny do operowania w każdych warunkach pogodowych pokładowy samolot pionowego startu i lądowania Jak-141 przeznaczony był do zapewnienia osłony z powietrza grup okrętów lotniczych, wywalczenia i utrzymania panowania w powietrzu, prowadzenia walki manewrowej w niedużej odległości od okrętu – bazy i walki na większych dystansach, a także przeprowadzania ataków na cele naziemne i nadwodne. Samolot zaczęto opracowywać w połowie lat 70., a pierwszy lot wykonano na nim w 1987 r. Przewidywano, że Jaki-141 wejdą w skład grup lotniczych bazujących na ciężkich krążownikach lotniczych Noworosyjsk, Baku (przyszły Admirał Gorszkow), Tbilisi (przyszły Admirał Kuzniecow), Ryga (przyszły Wariag) i Ulianowsk oraz zastąpią wysłużone samoloty Jak-38 na krążownikach Kijew i Minsk, a także będą używane w Lotnictwie Wojskowym. Niestety, próby nowej maszyny bardzo się przeciągnęły i pierwsze lądowanie na pokładzie okrętu lotniczego Jak-141 wykonał dopiero w 1991 r. Kryzys, który nastąpił po rozpadzie ZSRR, awaria jednego z prototypów oraz nasilające się w tamtym czasie negatywne nastawienie wojskowych do pionowzlotów doprowadziły do przerwania finansowania i zamknięcia projektu.

Śmigłowce Mi-6 w polskim lotnictwie
Trzy maszyny w wersji Mi-6A zostały zakupione w drugiej połowie lat 70. XX wieku na potrzeby przedsiębiorstw INSTAL i ELBUD. Ze względu na kryzys ekonomiczny w 1986 roku wszystkie trzy maszyny zostały przejęte przez wojsko i trafiły do 37. Pułku Śmigłowców Transportowych, w którym służyły do 1990 roku.

Chuck Yeager (1923-2020). As myśliwski, pilot rekordzista, generał lotnictwa
7 grudnia 2020 roku w szpitalu w Los Angeles zmarł amerykański generał Chuck Yeager. Ten legendarny pilot stal się międzynarodową ikoną lotnictwa, jako pierwszy na świecie oficjalnie przekraczając prędkość dźwięku w locie poziomym. Był także asem myśliwskim II wojny światowej i uczestnikiem wojny w Wietnamie.

Mitsubishi A6M nad Południowym Pacyfikiem, styczeń – lipiec 1943 r. Cz. II
W maju 1943 roku dowództwo Cesarskiej Marynarki Wojennej przeorganizowało siły jednostek operujące nad Wyspami Salomona. Stało się to w samą porę, ponieważ po zabezpieczeniu Guadalcanalu przeciwnik miał rozpocząć desanty na kolejne wyspy archipelagu, rzucając do walki wzmocnione siły lotnicze wspierane przez większą liczbę samolotów nowych typów, zwłaszcza myśliwców Vought F4U Corsair, które zdeklasowały japońskie Zero, choć doświadczeni japońscy lotnicy byli jeszcze w stanie prowadzić wyrównane walki powietrzne, zadając przeciwnikowi dotkliwe straty. W tym samym czasie siły lotnictwa morskiego bazujące w okupowanych Indiach Holenderskich wykonywały bombardowania celów w Australii, napotykając latające w barwach RAAF brytyjskie myśliwce Supermarine Spitfire, z którymi konfrontacja wypadła dla japońskich myśliwców nadzwyczaj dobrze.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Wiadomości z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Libijscy „Night Stalkers”

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 1/2021 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony