Kolejne opóźnienie we wdrażaniu przez FAA obowiązkowych zabezpieczeń dostępu do kokpitu
Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) ogłosiła roczne opóźnienie wdrażania obowiązkowych dodatkowych zabezpieczeń w dostępie do kokpitu samolotów pasażerskich. Jednak w przedłużonym okresie zwolnienia od wprowadzenia rygorystycznych zasad, członkowie załóg mają obowiązek stosowania się do istniejących protokołów bezpieczeństwa. Wśród środków bezpieczeństwa znajduje się m.in. użycie wózka cateringowego do blokowania wejścia do przedniej kuchni w przypadku otwarcia drzwi kokpitu.
Dodatkowa bariera dostępu do kokpitu, zwana również jako Installed Physical Secondary Barrier (IPSB), składa się z zamykanej na klucz kratownicy wykonanej z metalowych prętów.
Powinna być ona zainstalowana między przednią kuchnią, a kokpitem; zajmować wystarczająco dużo miejsca, aby nie można było jej ominąć, przechodząc nad nią, pod nią lub wokół niej; oraz być odporna na wtargnięcie, w tym na próby siłowego otwarcia, opuszczenia lub przepchnięcia. IPSB służy przede wszystkim jako środek uniemożliwiający wtargnięcie do kokpitu samolotu, gdy jego drzwi są na krótko otwarte, na przykład gdy pilot opuszcza kokpit, aby skorzystać z toalety, gdy załoga otrzymuje posiłek lub podczas zmiany lotników w trakcie długich lotów.
W czerwcu 2023 r. Agencja wydała przepisy, które wymagają instalacji dodatkowych zabezpieczeń w kokpitach nowo dostarczonych samolotów pasażerskich. Zgodnie z uchwalonymi regulacjami, mają być one zamykane i blokowane za każdym razem, gdy otwierane są drzwi do kokpitu w lotach pasażerskich.
Zapisy nie dotyczą samolotów cargo ani zagranicznych samolotów pasażerskich eksploatowanych do i ze Stanów Zjednoczonych. Zasada ta miała zastosowanie do wszystkich nowych samolotów wyprodukowanych po 25 sierpnia 2025 r., oddanych do eksploatacji przez amerykańskich przewoźników pasażerskich.
Po atakach terrorystycznych z 11 września 2001 r., FAA nakazała stosowanie wzmocnionych drzwi do kokpitu w większości samolotów pasażerskich i cargo. Takie zabezpieczenia mają być odporne na włamanie i strzały z ręcznej broni palnej.
Przepisy generalnie wymagają, aby drzwi do kokpitu pozostawały zamknięte i zablokowane przez cały czas trwania lotu, z nielicznymi wyjątkami, kiedy należy podjąć specjalne środki proceduralne, aby zapobiec potencjalnym próbom wtargnięcia do kokpitu.
W związku z kolejnym odroczeniem wprowadzania nowych przepisów, kapitan Jason Ambrosi, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Pilotów Linii Lotniczych (ALPA), wydał następujące oświadczenie: „Decyzja FAA o kolejnym przesunięciu terminu wdrożenia przepisów dotyczących instalowania dodatkowych zabezpieczeń jest głęboko rozczarowująca i podważa bezpieczeństwo lotnictwa naszego kraju. Chociaż przyznajemy, że orzeczenie to nie spełnia niedopuszczalnego opóźnienia, o które wnioskowały Airlines for America, to jednak nadal zagraża bezpieczeństwu naszej przestrzeni powietrznej. Ten ciąg niekończących się opóźnień musi się skończyć. Linie lotnicze miały wystarczająco dużo czasu – dwa pełne lata – na dostosowanie się do tego narzuconego przez Kongres wymogu bezpieczeństwa, a jednak po raz kolejny uchylają się od odpowiedzialności za jego wdrożenie”.



Komentarze