KE i USA: Fuzja Korean Air z Asianą zakłóci wolny rynek
Komisja Europejska sprzeciwia się planowanemu przejęciu Asiana Airlines przez Korean Air. Mariaż dwóch koreańskich przewoźników lotniczych ma zakłócić wolny rynek, co doprowadzi do wzrostu cen pasażerskich biletów lotniczych, czy obniżenia jakości świadczonych usług. Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych rozważa pozew przeciwko proponowanej fuzji, twierdząc, że zaszkodzi ona konkurencji na trasach pasażerskich i towarowych między Koreą Południową a Stanami Zjednoczonymi.
Komisja Europejska jest uprawniona do analizowania fuzji i przejęć spółek z określonymi progami. Egzekwuje regulacje zapobiegające koncentracjom istotnie wpływającym na konkurencję w Europejskim Obszarze Gospodarczym lub na znacznej jego części. Zdaniem Komisji większość zgłoszonych fuzji nie stwarza problemów w zakresie konkurencji i jest zatwierdzana po rutynowym przeglądzie. Transakcja między Korea Air i Asiana została zgłoszona 13 stycznia. Unijny organ podejmuje zwykle decyzję w 25 dni. W przypadku koreańskiej fuzji Komisja wszczęła dogłębne śledztwo.
Organ regulacyjny wybrał to drugie rozwiązanie, a zakończenie dochodzenia oznacza, że należy zająć się kwestiami budzącymi obawy, zanim dwie koreańskie linie lotnicze będą mogły prowadzić działalność pod wspólnym szyldem. 17 maja Komisja Europejska poinformowała Korean Air w swojej wstępnej opinii, że przejęcie Asiany może ograniczyć konkurencję na rynku przewozów pasażerskich i towarowych między Koreą Południową a Europejskim Obszarem Gospodarczym (EOG).
Podczas dochodzenia Komisja Europejska oceniła potencjalne skutki planowanego przejęcia, które obejmowały analizę dokumentów wewnętrznych dostarczonych przez obie linie lotnicze oraz zrozumienie perspektywy konkurencyjności linii lotniczych, różnych interesariuszy i potencjalnych uczestników rynku lotniczego Korea Południowa – Europa.
Cały artykuł czytaj na stronie www.rynek-lotniczy.pl
Komentarze