Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kanada znosi 10% podatek od dóbr luksusowych od samolotów

Rząd Kanady zniósł kontrowersyjny 10% podatek od dóbr luksusowych w odniesieniu do samolotów i łodzi, środek, który zdaniem grup branżowych od dawna hamował konkurencyjność i napędzał rozwój biznesu w innych krajach.

Zmiana weszła w życie 5 listopada 2025 r., dzień po opublikowaniu budżetu, w którym potwierdzono zniesienie podatku od wybranych dóbr luksusowych od samolotów o wartości powyżej 100 000 CAD i łodzi o wartości powyżej 250 000 CAD.

W biuletynie opublikowanym wkrótce po opublikowaniu budżetu, Kanadyjskie Stowarzyszenie Lotnictwa Biznesowego (CBAA) nazwało decyzję „świetną wiadomością dla lotnictwa biznesowego”, zauważając, że rząd uznał podatek za „nieefektywny, kosztowny w administrowaniu i stanowiący wyzwanie dla kanadyjskiego przemysłu w czasach trwającej globalnej niepewności gospodarczej”.

Stowarzyszenie dodało, że uchylenie tego środka przywróci sprawiedliwość właścicielom samolotów, operatorom i sprzedawcom, którzy borykali się z wyjątkowymi obciążeniami związanymi z przestrzeganiem przepisów od czasu wejścia podatku w życie w 2022 r.

Posunięcie to kończy okres napięć między Ottawą a środowiskiem lotniczym. Wprowadzony na mocy ustawy Select Luxury Items Tax Act, podatek dotyczył nowych samolotów, samochodów i łodzi sprzedawanych w Kanadzie, a jego stawka wynosiła 10% ceny zakupu lub 20% wartości powyżej określonego progu, w zależności od tego, która wartość była niższa. Chociaż miał on być środkiem dochodowym ukierunkowanym na dobra luksusowe, zwolennicy branży argumentowali, że polityka ta błędnie klasyfikowała samoloty wykorzystywane do celów biznesowych jako „dobra luksusowe”, zniechęcając do transakcji krajowych i utrudniając tworzenie miejsc pracy.

CBAA i inne grupy handlowe lobbowały za jego zniesieniem, powołując się na spadek sprzedaży na rynkach amerykańskich i europejskich oraz złożoność administracyjną podatku. Eksperci prawni twierdzą, że uchylenie tego podatku uprości sprzedaż i leasing samolotów w Kanadzie. Kanadyjska kancelaria prawna Fasken zauważyła, że ​​sprzedawcy nie będą musieli rejestrować się ani składać dokumentów dotyczących podatku od dóbr luksusowych, a wszystkie pozostałe powiązane konta zostaną automatycznie zamknięte do początku 2028 r. Zmiana ta oznacza, że ​​kupujący i sprzedający mogą łatwiej i taniej realizować transakcje, przywracając płynniejszy przepływ zakupów samolotów w Kanadzie, poinformowała kancelaria.

Odrębna analiza przeprowadzona przez kancelarię McMillan LLP wykazała, że ​​zmiana dotyczy wszelkiej sprzedaży, leasingu, importu i modernizacji samolotów i jednostek pływających od 5 listopada 2025 r., natomiast podatek pozostaje w mocy w przypadku pojazdów mechanicznych o dużej wartości. McMillan zauważył, że Kanadyjska Agencja Podatkowa (CRA) będzie nadal wydawać specjalne certyfikaty importowe w krótkim okresie przejściowym, ale „podatek od dóbr luksusowych nie powinien już obowiązywać w odniesieniu do samolotów i jednostek pływających”.

Obserwatorzy branży spodziewają się, że zniesienie podatku zwiększy zaufanie do kanadyjskiego rynku lotnictwa biznesowego, gdzie od momentu wejścia podatku transakcje były ograniczone. Przed 2022 r. producenci i dealerzy zgłaszali stabilną sprzedaż lekkich i średnich samolotów odrzutowych, a także turbośmigłowych kanadyjskim operatorom, ale po wprowadzeniu podatku ich sprzedaż gwałtownie spadła.

W dokumentach budżetowych nie podano, ile dochodów Ottawa może stracić w wyniku zniesienia podatku. Jednak organizacje branżowe uważają, że wszelkie niedobory zostaną zrekompensowane ponownym wzrostem sprzedaży, utrzymania i czarterów samolotów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony