Inspirowany naturą demonstrator skrzydeł o wysokich osiągach po testach w tunelu aerodynamicznym
Dążąc do przyspieszenia rozwoju technologii, które zdekarbonizują branże lotniczą, inżynierowie Airbusa ukończyli testy w tunelu aerodynamicznym demonstratora wyjątkowo wydajnych skrzydeł. Projekt eXtra Performance Wing, uruchomiony we wrześniu 2021 roku, czerpie inspiracje z natury. Jego celem jest poprawa aerodynamiki i osiągów skrzydeł w sposób zapewniający kompatybilność z każdą konfiguracją przyszłych samolotów i ich układem napędowym dla zmniejszenia emisji CO₂.
"Proporcjonalnie zmniejszony demonstrator stanowi połączenie nowych skrzydeł ze zdalnie sterowanym modelem biznesowego odrzutowca. Służy do sprawdzenia zachowania całej konstrukcji w reprezentatywnych warunkach lotu", wyjaśnia Oliver Family, szef zespołu eXtra Performance Wing UK. "Częściowo wydrukowany metodą przyrostową (3D) model – wykonany przez zespół fachowców ds. badań aerodynamicznych firmy Airbus w Bristolu – to pomniejszona wersja Cessny Citation VII z lekkimi, wydłużonymi skrzydłami".
Początkowo wprowadzony na mniejszą skalę w innym projekcie Airbusa - AlbatrossONE (testy półaeroelastycznych skrzydeł na zawiasach, które – jak stawy u ptaków morskich – odblokowywane są podczas lotu w przypadku podmuchów wiatru lub turbulencji), eXtra Performance Wing umożliwia też badanie innych rozwiązań, takich jak czujniki podmuchów wiatru, wyskakujące spojlery i wielofunkcyjne krawędzie spływu, umożliwiające aktywną kontrolę skrzydeł.
"Supernowoczesny tunel aerodynamiczny o niskiej prędkości przepływu strug powietrza to fantastyczne miejsce do sprawdzenia naszych pomysłów", dodaje Oliver Family. "Możliwości obliczeniowe zgromadzonej tu aparatury pod względem analizy aerodynamicznej są wyjątkowe, a sam tunel ułatwia pomiar osiągów samolotu zanim wzbije się on w powietrze, do testów w prawdziwych lotach. Technologie, które przetestowaliśmy w Filton – wiele z nich inspirowanych jest bioniką – zostaną teraz szybko skierowane do testów w locie".
Tunel aerodynamiczny małych prędkości Airbusa w Filton, koło Bristolu, odtwarza warunki podobne do wiatru towarzyszącemu samolotom podczas startu i lądowania. Obiekt jest też używany przez podmioty zewnętrzne testujące samochody projektowane do udziału w zawodach Formuły 1, systemy radarowe dla statków, pojazdy Urban Air Mobility, a także konwencjonalne samoloty.
Projekt eXtra Performance Wing prowadzi spółka Airbus UpNext, będąca własnością Airbusa, stworzona w celu przyspieszenia rozwoju technologii przyszłości poprzez budowanie demonstratorów na dużą skalę, pozwalających oceniać i doskonalić nowe, przełomowe produkty i usługi.
Komentarze