Niemcy zamawiają dodatkowe 20 śmigłowców Airbus H145M
Niemcy zdecydowały się skorzystać z opcji zakupu kolejnych 20 lekkich śmigłowców bojowych H145M (Leichter Kampfhubschrauber, w skrócie LKH), która była częścią umowy podpisanej w grudniu 2023 roku. Tym samym łączna liczba zamówionych maszyn wzrosła do 82.
„Jesteśmy zaszczyceni i dumni, że Niemcy zdecydowały się zamówić dodatkowe 20 śmigłowców H145M LKH. To kolejne zobowiązanie ze strony jednego z naszych krajów macierzystych jest mocnym sygnałem zaufania do wyjątkowych osiągów i wielozadaniowych możliwości H145M" – powiedział Stefan Thomé, dyrektor zarządzający Airbus Helicopters w Niemczech.
Pierwszy śmigłowiec H145M LKH został dostarczony do Niemiec w listopadzie 2024 roku, czyli mniej niż rok po podpisaniu kontraktu, a kolejne maszyny były przekazywane sukcesywnie. Zadania śmigłowca obejmują szkolenie, rozpoznanie, operacje sił specjalnych oraz lekkie wsparcie bojowe. Niemieckie wojsko otrzyma 72 śmigłowce, natomiast siły specjalne Luftwaffe – 10.
H145M to wielozadaniowy wojskowy śmigłowiec oferujący szerokie spektrum zdolności operacyjnych. W ciągu kilku minut może zostać przekonfigurowany z wersji lekkiego śmigłowca bojowego, uzbrojonego w broń niekierowaną i kierowaną oraz nowoczesny system samoobrony, do wariantu przeznaczonego do operacji specjalnych, wyposażonego w sprzęt do szybkiego zjazdu linowego. Kompleksowe pakiety misyjne obejmują także możliwości podnoszenia ładunków oraz transportu podwieszonego.
H145M jest wojskową wersją sprawdzonego, lekkiego, dwusilnikowego śmigłowca H145. Globalna flota rodziny H145 wylatała już ponad osiem milionów godzin. Maszyna jest wykorzystywana przez siły zbrojne i inne służby mundurowe na całym świecie do najbardziej wymagających zadań. Bundeswehra już obecnie eksploatuje śmigłowce H145 w operacjach sił specjalnych oraz misjach poszukiwawczo-ratowniczych. Armia Stanów Zjednoczonych używa niemal 500 śmigłowców z rodziny H145 pod nazwą UH-72 Lakota, które wylatały łącznie ponad 1,5 miliona godzin. Innymi wojskowymi użytkownikami rodziny H145 są m.in. Węgry, Serbia, Luksemburg, Tajlandia, Ekwador, Honduras i Cypr. Do ostatnich zamówień należą m.in. 17 maszyn dla Belgii, sześć dla Brunei oraz cztery dla Irlandii.
Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145M wyposażony jest w cyfrowy system sterowania silnikami FADEC. Ponadto śmigłowiec posiada cyfrową awionikę Helionix, która – obok innowacyjnego zarządzania danymi lotu – obejmuje wysokowydajnego, czteroosiowego autopilota, znacząco zmniejszającego obciążenie pilotów podczas misji. Szczególnie niski poziom hałasu sprawia, że H145M jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie.
Komentarze