Przejdź do treści
Źródło artykułu

Końcowe wyniki III Mistrzostw Świata Air Navigation Race na Słowacji - Polacy Mistrzami Świata w konkurencji celności lądowań

W dniach 18-24 sierpnia 2024 r., w miejscowości Kamenica nad Cirochou na Słowacji, rozgrywane są III Mistrzostwa Świata Air Navigation Race.

W rywalizacji biorą udział 33 załogi z 10 krajów: Austrii, Chin, Czech, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Norwegii, Polski, Słowacji, Wielkiej Brytanii.

Polskę podczas III Mistrzostw Świata Air Navigation Race reprezentują piloci Samolotowej Reprezentacji Polski:
• Bolesław Radomski / Dariusz Lechowski 
• Marcin Skalik / Joanna Skalik
• Marcin Chrząszcz - Polish Flying Team / Michał Chrząszcz 
• Marek Kachaniak / Łukasz Pawlak
• Krzysztof Wieczorek / Kamil Wieczorek
Kierownikiem Reprezentacji jest Bolesław Radomski.

Polska reprezentacja na III Mistrzostwach Świata Air Navigation Race na Słowacji

Piloci już od 12 sierpnia przybywali na lotnisku ponieważ do 17 sierpnia trwały loty treningowe. 18 sierpnia odbyły się próby lądowania, odprawa generalna i ceremonię otwarcia. 19 sierpnia piloci odbyli konkurencję lądowania. W dniach 20-23 sierpnia odbędą się loty po trasach. Ceremonię zakończenia i wręczenie nagród zaplanowano na 24 sierpnia.

Więcej informacji na stronie organizatora: https://www.wanr2024.sk

Radomski Bolesław i Dariusz Lechowski z Polski będą bronić tytułu z Mistrzostw Świata 2019 w Portugalii przeciwko załogom z Austrii, Chin, Czech, Francji, Niemiec, Norwegii, Polski, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i sześciu załogom ze Słowacji.

Tak było pięć lat temu w Portugalii:  LINK


Zakończyły się III Mistrzostwa Świata Air Navigation Race. W kategorii Combined Air Navigation Race wszystkie trzy medalowe miejsca zdobyły czeskie załogi, pierwsze w składzie David Cerny-Jan Havlik, drugie Marek Velat-Anna Zichova, a trzecie Matous Adam-Krystof Adam. Polacy w składzie Marcin Chrząszcz-Michał Chrząszcz uplasowali się na siódmym miejscu.

W kategorii Air Navigation Race wszystkie trzy medalowe miejsca zdobyły czeskie załogi, pierwsze w składzie Marek Velat-Anna Zichova, drugie David Cerny-Jan Havlik, a trzecie trzecie Matous Adam-Krystof Adam. Polacy w składzie Bolesław Radomski-Dariusz Lechowski uplasowali się na ósmym miejscu.

W konkurencji celności lądowań Mistrzami Świata została załoga Kamil Wieczorek-Krzysztof Wieczorek, wicemistrzostwo zdobyli Marcin Chrząszcz-Michał Chrząszcz, a trzecie miejsce zajęła czeska załoga David Cerny-Jan Havlik.

Oficjalne wyniki II Nawigacyjnych Samolotowych Mistrzostw Świata:

 

 

 

 

Klasyfikacja generalna ANR Trophy

Klasyfikacja generalna ANR Trophy

Klasyfikacja generalna Air Navigation Race

Klasyfikacja generalna, konkurencja lądowań

Ceremonia wręczenia medali III Nawigacyjnych Samolotowych Mistrzostw Świata na Słowacji

Ceremonia wręczenia medali III Nawigacyjnych Samolotowych Mistrzostw Świata na Słowacji

W czwartek 22 sierpnia rozegrano trasy łączone 5 plus 6. Ten dzień, jak się potem okazało, przetasował mocno dotychczasowe wyniki. Wiatr 15 kts z północy znacząco utrudnił trzymanie się w korytarzu. Prawie bezbłędnie z tym zadaniem poradziły sobie załogi z Czech oraz jedna załoga ze Słowacji. Hiszpanie, którzy dotychczas również byli w czołówce uzbierali po kilkaset punków karnych, tracą całkowicie szansę na medalowe pozycje. Najlepiej z naszych poradziła sobie nasza załoga Radomski/Lechowski 363 punkty karne, dając awans na 6-te miejsce w klasyfikacji generalnej.

W piątek rano (23 sierpnia) rozegrano ostatnią, siódmą trasę dla wszystkich uczestników. Łączne wyniki z tych wszystkich tras wyłonią finałową czwórkę, która poleci trasę finałową.

Ostanie tankowanie przed powrotem polskiej załogi - III Nawigacyjne Samolotowe Mistrzostwa Świata

W tej siódmej trasie czołówka znowu poleciała za zero punktów karnych. Niespecjalnie udane loty polskich załóg dały jedynie kosmetyczne zmiany miejsc w odległej części tabeli. Finał nie wyłonił zwycięzcy. Trzy czeskie załogi poleciały na zero punków karnych. Organizator, zgodnie z regulaminem, przyznał medale w oparciu o wyniki z 7-miu tras nawigacyjnych.

Wieczorem odbyło się tradycyjne hangar party zorganizowany przez właściciela lotniska Kamenica nad Cirichou – Arnosta Foffa. Ten pełen energii człowiek znacząco przyczynił się do wspaniałej organizacji tych Mistrzostw. Aeroklub ten warto odwiedzić w planowanych podróżach lotniczych.

Udział polskiej reprezentacji był możliwy dzięki wsparciu Ministerstwa Sportu oraz Aeroklubu Polskiego.

Hangar party po III Nawigacyjnych Samolotowych Mistrzostwach Świata na Słowacji

Piątą konkurencję wygrała załoga w skłądzie David Cerny-Jak Havlik z Czech, drugie miejsce zajęła kolejna czeska załoga Marek Velat i Anna Zichova, a trzecie słowacka w składzie Jan Sabla - Dalibor Gonda. Pełne wyniki piątek konkurencji:
 

Wyniki piątej konkurencji II Samolotowych Nawigacyjnych Mistrzostwa Świata na Słowacji

20 oraz 21 sierpnia rozegrano pierwsze cztery z planowanych siedmiu tras nawigacyjnych w ramach  III Mistrzostw Świata ANR rozgrywanych w Kamenicy nad Cirochou na Słowacji.

Po raz pierwszy w tego rodzaju zawodach organizatorzy przewidzieli dwa korytarze trasowe do wykonania w jednym locie. Po osiągnięciu finisz pointu pierwszej trasy zawodnicy kierowali się do start pointu trasy drugiej oddalonego około 3 minuty lotu.

Takie rozwiązanie zaoszczędzało sporo czasu i zaangażowania logistycznego w trakcie konkurencji.

Jednak dla załogi lotniczej niesie ryzyko polegające na niebezpieczeństwie, że jeśli zgubi się na pierwszej trasie, to nie ma szansy oblecieć drugiej. We wtorek wszyscy zawodnicy mieli spore kłopoty na trasie. Polacy uzbierali bardzo dużo punków karnych. Najlepsza polska załoga Radomski/Lechowski zajęła dopiero 13 miejsce z wynikiem 141 punków karnych. Siedem załóg uzyskało nieprawdopodobny wynik poniżej 10 punktów, w tym trzy załogi poleciały za zero.

Wyniki 1 i 2 poniżej

Wyniki drugiego dnia Nawigacyjnych Mistrzostw Świata na Słowacji

Wyniki III Nawigacyjnych Mistrzostw Świata na Słowacji

Wyniki III Nawigacyjnych Mistrzostw Świata na Słowacji

Wyniki III Nawigacyjnych Mistrzostw Świata na Słowacji

Wieczorem piloci przeprowadzili analizy wszystkich aspektów swojego latania. W środę pierwszy korytarz miał szerokość 0,25 NM a drugi 0,35 NM.

Nasi zawodnicy wyciągnęli wnioski, które pozwoliły w środę trzem załogom polecieć łączoną trasę 3 i 4 za zero punktów karnych. Znaleźli sposób, który polegał na precyzyjnym pilotażu według wskazań przyrządów, z ciągłą analizą terenu pod spodem w odniesieniu do mapy i drobnych korektach kierunku lotu.

Wydruk trasy nr 4, korytarz 0,35 NM, załoga RadomskiLechowski

Wyniki wstępne tras 3 i 4 poniżej (nie złożono protestów, więc wyniki będą ostateczne). Różnica do prowadzących wydaje się być nie do odrobienia. Ale polscy piloci nie rezygnują. Wielokrotnie już, w różnego rodzaju zawodach w lataniu nawigacyjnym, następowały przetasowania w wynikach w trakcie trwania zawodów. Wszystko jest możliwe. Aż do ostatniej trasy.

Wyniki III Nawigacyjnych Mistrzostw Świata na Słowacji

Wyniki III Nawigacyjnych Mistrzostw Świata na Słowacji

Wyniki III Nawigacyjnych Mistrzostw Świata na Słowacji

Wyniki III Nawigacyjnych Mistrzostw Świata na Słowacji

19 sierpnia 2024 r. odbyła się konkurencja lądowań w ramach III Mistrzostw Świata ANR rozgrywanych w Kamenicy nad Cirochou na Słowacji. Wykonywane były dwa zestawy lądowań.

W pierwszym, porannym secie, było to lądowanie normalne oraz bez gazu. Po dwugodzinnej przerwie piloci wykonywali drugą serię – lądowanie bez gazu i bez klap oraz lądowanie znad przeszkody.

III Mistrzostwa Świata Air Navigation Race na Słowacji

Po pierwszym zestawie na prowadzenie wyszła załoga z Czech – D.Cerny/J.Havlik. Lądowali dwukrotnie bezbłędnie. Uzyskali zero punktów karnych. Polskim załogom poszło nieco gorzej. 
Po przerwie zmienił się wiatr i pojawiła się termika. To spowodowało konieczność podjęcia większego ryzyka, aby z zaburzanego podejścia zmusić samolot to przyziemienia na linii zerowej. Częściowo naszym zawodnikom podjęcie tego wyzwania przyniosło pozytywne efekty. Mimo tych trudnych warunków zachowali mistrzowski spokój i pokazali swoją światową klasę.

Tytuł Mistrzów Świata w konkurencji lądowań Air Navigation Race zdobyła załoga Krzysztof i Kamil Wieczorek. Srebrny medal wywalczyli bracia Marcin i Michał Chrząszcz. Trzecie miejsce zajęła załoga z Czech, która prowadziła po pierwszej konkurencji.

Pełne wyniki poniżej:

III Mistrzostwa Świata Air Navigation Race na Słowacji

Od wtorku rozpoczynają się konkurencje nawigacyjne. Nawigacja polega na locie w wyznaczonym na mapie korytarzu. Początkowo korytarze mają szerokość 0.4 NM. W kolejnych dniach zawężają się one do 0.2 NM. Każda sekunda lotu poza korytarzem skutkuje punktami karnymi. 

Kolejne relacje wkrótce.
 

Badanie tras na Światowych Igrzyskach Lotniczych FAI 2015 (fot. Marcus King, FAI)

Co to jest Air Navigation Race?

Dyscyplina Air Navigation Race (ANR) (powstała w 2007 roku za sprawą Heinricha Schawaldera, byłego szwajcarskiego delegata FAI GAC podczas wakacji w Brazylii!) składa się z dwóch elementów: nawigacji i lądowań. Jest to konkurs typu "każdy z każdym", w którym samoloty z dwuosobową załogą latają przeciwko sobie w eliminacjach.

W przypadku testów nawigacji w wąskim korytarzu znajduje się 8–10 punktów zwrotnych, które mają wspólny punkt początkowy i końcowy. Załoga otrzyma mapę i będzie miała krótki czas na przygotowanie się przed wyruszeniem na pokład samolotu. Załogi muszą ukończyć dwa testy lądowania. Punktacja dotyczy nawigacji, lądowania i wyniku łącznego.

Zadania odbywają się bez użycia GPS – drużyny otrzymują mapę i muszą korzystać ze stoperów i kompasu, aby odnaleźć punkty zwrotne.

Jaka jest atrakcyjność Air Navigation Race?

Sędzia główny Międzynarodowy, Maurice Ducret, wyjaśnił, że format ten wywodzi się z "dynamicznej i współczesnej formy precyzyjnego lądowania i latania rajdowego. Loty są krótsze, więc jest ich więcej dziennie". To, w połączeniu z możliwością śledzenia na żywo, które można śledzić w Internecie lub na lotnisku, oznacza, że ​​załogi mogą uzyskać wsparcie z dowolnego miejsca na świecie.

ANR jest również stosunkowo prosty i niedrogi w zorganizowaniu w małym zespole. Od czasu pierwszych mistrzostw świata w Hiszpanii liczba pilotów stopniowo rosła, a widoczność tego sportu zwiększyła się również dzięki włączeniu go do Światowych Igrzysk Lotniczych w Dubaju w 2015 r.

Śledzenie na żywo Światowych Igrzysk Lotniczych FAI 2015 (fot. Marcus King, FAI)

Ducret zachęca młodsze załogi do zaangażowania, mówiąc: „Kiedy polecisz samolotem po raz pierwszy, pokochasz to!” i rzeczywiście lista zawodników biorących udział w tym wydarzeniu pokazuje, że bardziej doświadczeni piloci będą latać obok kilku nowszych pilotów, szczególnie w zespołach czeskim, norweskim, polskim i słowackim.

Pomaga to, że „zasady i punktacja są łatwe do zrozumienia”, jak wyjaśnia Ducret. Pierwotnym celem, wymyślonym przez Heinricha Schawaldera, było przyciągnięcie pilotów hobbystów do rywalizacji i doskonalenie umiejętności technicznych pilota w zakresie nawigacji i lądowania. Piloci mogą również używać oprogramowania do tworzenia własnych zadań ANR i ćwiczeń na własnym lotnisku, co stanowi świetny sposób na wypróbowanie tej koncepcji.

Dodaje również, że przyjaźnie ANR przekraczają granice, "to jak wielka rodzina!" – podsumowuje z uśmiechem.

III Mistrzostwa Świata Air Navigation Race na Słowacji

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony