Przejdź do treści
Tankowanie samolotu pasażerskiego (fot. kadr z filmu na youtube.com)
Źródło artykułu

IATA: wolumen SAF rośnie, ale wciąż brakuje możliwości

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) ogłosiło szacunki dotyczące produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). W 2023 r. wolumen SAF osiągnął ponad 600 mln litrów (0,5 mln ton), czyli dwukrotnie więcej niż 300 mln litrów (0,25 mln ton) wyprodukowanych w 2022 r. SAF stanowił 3% wszystkich wyprodukowanych paliw odnawialnych, przy czym 97% produkcji paliw odnawialnych trafiało do innych sektorów .

Oczekuje się, że w 2024 r. produkcja SAF potroi się do 1,875 miliarda litrów (1,5 mln ton), co będzie stanowić 0,53% zapotrzebowania lotnictwa na paliwo i 6% mocy w zakresie paliw odnawialnych. Niewielki odsetek produkcji SAF w stosunku do całkowitego paliwa odnawialnego wynika przede wszystkim z alokacji nowych mocy produkcyjnych, które zostaną uruchomione w 2023 r., na inne paliwa odnawialne.

„Podwojenie produkcji SAF w 2023 r. było zachęcające, podobnie jak oczekiwane potrojenie produkcji spodziewane w 2024 r. Jednak nawet przy tak imponującym wzroście udział SAF jako części całej produkcji paliw odnawialnych wzrośnie jedynie z 3% w tym roku do 6% w 2024 r. Przydział ten ogranicza podaż JPK i utrzymuje ceny na wysokim poziomie. Lotnictwo potrzebuje od 25% do 30% mocy produkcyjnych paliw odnawialnych dla SAF. Na tych poziomach lotnictwo znajdzie się na ścieżce niezbędnej do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 r. Dopóki takie poziomy nie zostaną osiągnięte, w dalszym ciągu będziemy tracić ogromne możliwości przyspieszenia dekarbonizacji lotnictwa. To polityka rządu zrobi różnicę. Rządy muszą nadać priorytet politykom zachęcającym do zwiększania produkcji SAF i dywersyfikującym surowce za pomocą tych dostępnych lokalnie” – powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Wynik CAAF/3

Trzecia konferencja na temat alternatywnych paliw lotniczych (CAAF/3), której gospodarzem była Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), uzgodniła globalne ramy mające na celu promowanie produkcji SAF we wszystkich regionach geograficznych, aby paliwa stosowane w lotnictwie międzynarodowym były o 5% mniej emisyjne do roku 2030. Aby osiągnąć ten poziom, należy wyprodukować około 17,5 miliardów litrów (14 mln ton) SAF.

„Rządy chcą, aby do 2050 r. lotnictwo osiągnęło zerowy poziom emisji netto. Po ustaleniu tymczasowego celu w procesie CAAF muszą teraz zapewnić środki polityczne, które pozwolą osiągnąć niezbędny wykładniczy wzrost produkcji SAF” – powiedział Walsh.

Popyt nie jest problemem: każda wyprodukowana kropla SAF została kupiona i wykorzystana. W rzeczywistości spółka SAF dodała 756 mln dolarów do rekordowo wysokiego rachunku za paliwo w 2023 r. Co najmniej 43 linie lotnicze zobowiązały się już do zużycia około 16,25 mld litrów (13 mln ton) SAF w 2030 r., a regularnie ogłaszane są kolejne umowy.

Odblokowanie dostaw w celu zaspokojenia popytu to wyzwanie, które należy rozwiązać: prognozy przewidują, że w 2029 r. wyprodukowanych zostanie ponad 78 mld litrów (63 mln ton) paliw odnawialnych. Rządy muszą ustalić ramy polityczne zachęcające producentów paliw odnawialnych do przeznaczania 25–30% swoich wyników dla SAF, aby spełnić ambicje CAAF/3, a także zobowiązania linii lotniczych.

Cele polityki

Skuteczne zachęty produkcyjne dla SAF powinny wspierać następujące cele:

  • Przyspieszenie inwestycji w SAF przez tradycyjne koncerny naftowe
  • Zapewnienie zachęt do produkcji paliw odnawialnych zachęcających do stosowania wystarczających ilości JPK
  • Skoncentrowanie interesariuszy na regionalnej dywersyfikacji surowców i produkcji JPK
  • Identyfikowanie i ustalanie priorytetów projektów produkcyjnych o wysokim potencjale w celu wsparcia inwestycji
  • Dostarczanie globalnych ram rachunkowości SAF
  • Odblokowanie dywersyfikacji

Około 85% obiektów SAF, które zostaną uruchomione w ciągu najbliższych pięciu lat, będzie wykorzystywać technologię produkcji Hydrotreatment (HEFA), która jako surowiec wykorzystuje niejadalne tłuszcze zwierzęce (łój), zużyty olej kuchenny i smar przemysłowy. Ograniczone ilości tych elementów wymagają polityk:

  • Dywersyfikacja produkcji SAF poprzez zwiększenie produkcji za pomocą już certyfikowanych ścieżek, w szczególności Alcohol-to-Jet (AtJ) i Fischer-Tropsch (FT), które wykorzystują odpady i pozostałości bio/rolnicze.
  • Promowania inwestycje w nowe ścieżki produkcji SAF, które znajdują się obecnie w fazie rozwoju, i przyspieszenie ich certyfikacji.
  • Zidentyfikowania większej liczby potencjalnych surowców, aby wykorzystać wszystkie technologie SAF w celu zapewnienia dywersyfikacji i opcji regionalnych, w tym tych z korzyściami ubocznymi, takimi jak przywracanie środowiska.

Wsparcie pasażerów

Niedawne badanie IATA ujawniło znaczne poparcie społeczne dla SAF. Około 86% podróżnych zgodziło się, że rządy powinny zapewnić liniom lotniczym zachęty produkcyjne, aby mogły uzyskać dostęp do SAF. Ponadto 86% zgodziło się, że priorytetem dla koncernów naftowych powinno być dostarczanie SAF liniom lotniczym.

Prezentacja: Zrównoważone paliwo lotnicze (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony