Przejdź do treści
Źródło artykułu

GE Aerospace otrzymuje zamówienie na silniki T700 dla polskich śmigłowców Apache Guardian

GE Aerospace otrzymało zamówienie na 210 silników T700, które będą napędzać 96 śmigłowców Boeing AH-64E Apache Guardian Sił Zbrojnych RP. Dostawy mają się rozpocząć w 2027 roku.

„Silnik T700 jest preferowanym rozwiązaniem dla średniej wielkości śmigłowców dzięki swojej wyjątkowej wydajności, niezawodności i trwałości” – powiedziała Amy Gowder, prezes i dyrektor generalna Defense & Systems w GE Aerospace. „To zamówienie wzmacnia nasze relacje z Polską i rozszerza flotę Sił Zbrojnych RP napędzaną technologiami GE Aerospace, w tym myśliwce FA-50 z silnikami F404, śmigłowce Sikorsky S-70i Black Hawk z silnikami T700 oraz Leonardo AW149 i AW101 z silnikami CT7.”

Zamówienie na silniki jest wynikiem porozumienia zawartego w sierpniu 2024 roku między GE Aerospace a Ministerstwem Obrony Narodowej. Na mocy tej umowy Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 w Dęblinie (WZL-1) będą świadczyć licencjonowane usługi konserwacji, napraw i remontów (MRO) dla silników T700 w śmigłowcach Apache, a także dla silników w śmigłowcach S-70i Black Hawk oraz CT7 w Leonardo AW149 i AW101, które są na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Wojskowa Akademia Techniczna (WAT) w Warszawie będzie odpowiedzialna za szkolenia z zakresu obsługi silników T700/CT7 dla polskich techników, personelu wojskowego oraz pracowników WZL-1, a także za przygotowanie przyszłych kadr inżynierskich dla Sił Zbrojnych RP.

Współpraca GE Aerospace, WZL-1 i WAT zapewni miejsca pracy w Polsce oraz nowe obszary technologii MRO, szkoleń i wsparcia technicznego dla sektora obronnego, co umożliwi polskiemu przemysłowi wspieranie Sił Zbrojnych RP w utrzymaniu floty Apache. Dzięki tym partnerstwom Ministerstwo Obrony Narodowej będzie dysponować pełnym zapleczem serwisowym i szkoleniowym w zakresie silników w kraju, co zagwarantuje bezpieczeństwo dostaw dla wszystkich platform napędzanych silnikami T700/CT7. Umowa otwiera również drogę do przyszłej współpracy w Polsce nad silnikami bojowymi GE Aerospace, takimi jak F110, F414 i F404.

Rodzina silników T700/CT7 obejmuje turbinowe silniki wałowe i turbośmigłowe, które napędzają 15 typów wojskowych i cywilnych śmigłowców oraz samolotów w ponad 130 krajach na całym świecie. Dotychczas dostarczono już ponad 25 000 silników T700/CT7, które w sumie przepracowały ponad 130 milionów godzin lotu. Konstrukcja T700/CT7 sprawdziła się w najtrudniejszych warunkach bojowych, gromadząc miliony godzin lotów w strefach wojennych, takich jak Irak i Afganistan. W Europie dostarczono lub zamówiono ponad 1300 silników T700/CT7 dla 20 klientów wojskowych i paramilitarnych.

Silniki będą produkowane i dostarczane w ramach kontraktu z Armią Stanów Zjednoczonych przez proces Foreign Military Sales. W czerwcu 2024 roku armia USA przyznała GE Aerospace umowę IDIQ (Indefinite Delivery Indefinite Quantity) na produkcję do 950 silników T700 w celu wsparcia armii, marynarki wojennej, lotnictwa, piechoty morskiej, straży przybrzeżnej oraz programów sprzedaży zagranicznej (FMS) i innych agencji rządowych do 2029 roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony