GE Aerospace otrzymuje zamówienie na silniki T700 dla polskich śmigłowców Apache Guardian
GE Aerospace otrzymało zamówienie na 210 silników T700, które będą napędzać 96 śmigłowców Boeing AH-64E Apache Guardian Sił Zbrojnych RP. Dostawy mają się rozpocząć w 2027 roku.
„Silnik T700 jest preferowanym rozwiązaniem dla średniej wielkości śmigłowców dzięki swojej wyjątkowej wydajności, niezawodności i trwałości” – powiedziała Amy Gowder, prezes i dyrektor generalna Defense & Systems w GE Aerospace. „To zamówienie wzmacnia nasze relacje z Polską i rozszerza flotę Sił Zbrojnych RP napędzaną technologiami GE Aerospace, w tym myśliwce FA-50 z silnikami F404, śmigłowce Sikorsky S-70i Black Hawk z silnikami T700 oraz Leonardo AW149 i AW101 z silnikami CT7.”
Zamówienie na silniki jest wynikiem porozumienia zawartego w sierpniu 2024 roku między GE Aerospace a Ministerstwem Obrony Narodowej. Na mocy tej umowy Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 w Dęblinie (WZL-1) będą świadczyć licencjonowane usługi konserwacji, napraw i remontów (MRO) dla silników T700 w śmigłowcach Apache, a także dla silników w śmigłowcach S-70i Black Hawk oraz CT7 w Leonardo AW149 i AW101, które są na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Wojskowa Akademia Techniczna (WAT) w Warszawie będzie odpowiedzialna za szkolenia z zakresu obsługi silników T700/CT7 dla polskich techników, personelu wojskowego oraz pracowników WZL-1, a także za przygotowanie przyszłych kadr inżynierskich dla Sił Zbrojnych RP.
Współpraca GE Aerospace, WZL-1 i WAT zapewni miejsca pracy w Polsce oraz nowe obszary technologii MRO, szkoleń i wsparcia technicznego dla sektora obronnego, co umożliwi polskiemu przemysłowi wspieranie Sił Zbrojnych RP w utrzymaniu floty Apache. Dzięki tym partnerstwom Ministerstwo Obrony Narodowej będzie dysponować pełnym zapleczem serwisowym i szkoleniowym w zakresie silników w kraju, co zagwarantuje bezpieczeństwo dostaw dla wszystkich platform napędzanych silnikami T700/CT7. Umowa otwiera również drogę do przyszłej współpracy w Polsce nad silnikami bojowymi GE Aerospace, takimi jak F110, F414 i F404.
Rodzina silników T700/CT7 obejmuje turbinowe silniki wałowe i turbośmigłowe, które napędzają 15 typów wojskowych i cywilnych śmigłowców oraz samolotów w ponad 130 krajach na całym świecie. Dotychczas dostarczono już ponad 25 000 silników T700/CT7, które w sumie przepracowały ponad 130 milionów godzin lotu. Konstrukcja T700/CT7 sprawdziła się w najtrudniejszych warunkach bojowych, gromadząc miliony godzin lotów w strefach wojennych, takich jak Irak i Afganistan. W Europie dostarczono lub zamówiono ponad 1300 silników T700/CT7 dla 20 klientów wojskowych i paramilitarnych.
Silniki będą produkowane i dostarczane w ramach kontraktu z Armią Stanów Zjednoczonych przez proces Foreign Military Sales. W czerwcu 2024 roku armia USA przyznała GE Aerospace umowę IDIQ (Indefinite Delivery Indefinite Quantity) na produkcję do 950 silników T700 w celu wsparcia armii, marynarki wojennej, lotnictwa, piechoty morskiej, straży przybrzeżnej oraz programów sprzedaży zagranicznej (FMS) i innych agencji rządowych do 2029 roku.
Komentarze