GA w Portugalii również objęte podatkiem węglowym
W lutym 2023 r rząd portugalski wprowadził podatek węglowy, co oznacza, że nawet w przypadku lotów niekomercyjnych samolotem GA należy zapłacić opłatę środowiskową lub klimatyczną. Nawiasem mówiąc, podatek ten dotyczy także żeglugi morskiej.
Jednak, w odpowiedzi na skargi społeczności lotniczej, podatek od emisji dwutlenku węgla został nieznacznie skorygowany. Z dokumentów nadesłanych do AOPA z Portugalii wynika, że podatek dotyczy statków powietrznych posiadających maksymalnie 19 miejsc.
Loty lokalne (wylot i przylot na to samo lotnisko) nie są objęte podatkiem. Zwolnione są również loty testowe, egzaminacyjne, szkoleniowe, w ramach zawodów sportowych, w celu podtrzymania uprawnień pilotów, przebazowania i obloty techniczne, a loty ultralekkich statków powietrznych dozwolone są wyłącznie w celach rekreacyjnych.
Podatek od emisji CO2 nadal obowiązuje w przypadku lotów wykonywanych przez właściciela statku powietrznego pomiędzy różnymi portami lotniczymi, które nie są objęte powyższymi zwolnieniami. Jest to mocno irytujące dla osób latających z lotniska na lotnisko w Portugalii lub z zagranicy do tego kraju.
W ostatnim czasie złożono także petycję o wszczęcie postępowania sądowego przeciwko nałożeniu tej daniny. Jednak nie jest jeszcze jasne, jakie są szanse na powodzenie tego przedsięwzięcia. Równie dobrze może to być długotrwały proces. IAOPA Europe będzie informowało o przebiegu tej kampanii.
Komentarze