Przejdź do treści
UH-72 B Lakota w locie - widok z tyłu z ukosa (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Flota śmigłowców UH-72A i UH-72 B Lakota Wojsk Lądowych USA otrzyma dalsze wsparcie logistyczne od Airbusa

Przedstawiciel Airbusa podpisał z reprezentatem Wojsk Lądowych USA kolejną umowę na wsparcie logistyczne dostawcy (Contractor Logistics Support - CLS), przewidującą zaopatrywanie w części zamienne, materiały eksploatacyjne i wsparcie techniczne całej floty 482 używanych przez amerykańskie wojsko śmigłowców UH-72A i UH-72 B Lakota.

Kontrakt dotyczy świadczenia usług przez sześć miesięcy w wymiarze podstawowym i przez kolejnych 4,5 roku na mocy prawa opcji. Jego potencjalna łączna wartość wynieść może ponad 1,5 miliarda dolarów. Airbus zapewni w tym czasie wsparcie logistyczne w 67 bazach stacjonowania Lakot w USA i za granicą. Obejmuje to bazy Gwardii Narodowej w 43 stanach oraz Fort Rucker w Alabamie, gdzie odbywa się przeszkalanie załóg na UH-72A.

Kontrakt CLS z amerykańskim wojskiem jest największą umową na wsparcie eksploatacji śmigłowców, zawartą przez Airbusa na świecie.

„Airbus zapewnia wyjątkowe produkty i wsparcie dla UH-72A przez prawie dwie dekady”, powiedział płk Calvin Lane, kierownik projektu w US Army. „Podpisany kontrakt podkreśla zaufanie wojska do możliwości tego statku powietrznego. Bardzo liczymy na wsparcie, jakie ten kontrakt zapewni flocie UH-72”.

„Cieszymy się z przedłużenia współpracy z US Army o kolejne 5 lat. Airbus udowadnia zaangażowanie w dostarczanie wysokiej jakości śmigłowców i świadczenie wyjątkowego wsparcia lotnikom, którzy nimi latają”, powiedział Scott Tumpak, wiceprezes oddziału Military Helicopters w Airbusie w USA. „Usługi logistyczne świadczymy od 15 lat i mamy nadzieję na kontynuację tego partnerstwa w przyszłości” – dodał.

Śmigłowce UH-72B są produkowane w zakładzie Airbusa w Columbus w Mississippi, natomiast usługi logistyczne są zarządzane z zakładu w Dallas w Teksasie. Personel Airbusa zaangażowany w produkcję i serwisowanie tych wiropłatów w około 40% stanowią rezerwiści sił zbrojnych USA.

Wojska Lądowe USA wykorzystują modele UH-72A i UH-72B do wykonywania różnych misji, w tym antynarkotykowych, zaś Gwardia Narodowa US Army używa ich do patrolowania południowo-zachodniej granicy USA z Meksykiem. W 2021 roku flota Lakot przekroczyła 1 milion godzin nalotu. Stało się to w około 15 lat po tym, jak pierwszy śmigłowiec UH-72A wszedł do służby w amerykańskim wojsku. Lakota to dwusilnikowy śmigłowiec o dużych możliwościach, wyposażony w nowoczesne: cyfrowy kokpit, układ sterowania lotem i systemy nawigacyjne. Lakota pozostaje najtańszym dwusilnikowym wiropłatem US Army pod względem kosztów nabycia, obsługi i eksploatacji.

Realizacją zawartego właśnie kontraktu będzie zarządzała spółka Airbus U.S. Space & Defense z siedzibą w Arlington w Wirginii. Działając na mocy Specjalnej Umowy Bezpieczeństwa, oferuje ona zaawansowane rozwiązania spełniające najbardziej skomplikowane wymagania w zakresie obronności, bezpieczeństwa, przestrzeni kosmicznej i wywiadu w USA. Airbus w USA, wieloletni partner rządu Stanów Zjednoczonych, wykorzystuje światowej klasy rozwiązania satelitarne, łączności laserowej, śmigłowcowe i samolotowe, aby pomóc klientom w wypełnianiu misji bezpieczeństwa narodowego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony